2026-08-29, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det jag vill göra är att VARNA för islamiseringen i Sverige där moskéer byggs upp och kyrkor stängs ner. Det är poängen. Jag har inte påstått att det finns något beslut utan påpekat att muslimer vid olika tillfällen visat intresse för kyrkan så som jag har beskrivit.

Kan så vara, det är illa nog, men jag saknar länk till källa. Tyvärr byggs det moskée i Skärholmen trots protester. Förfärligt! Kyrkorna i Sverige har alltför bråttom kasta bort kyrkor till andra.
2026-08-29, 15:59
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
En Mellanösternreligion byts ut till ett annat syskon utav samma monoteistiska Mellanösternreligion.
Vad ska sekulära ateister ha för uppfattning om det övht, för.

Hade varit intressantare med ett hedniskt tempel med en offerlund där istället.

Mmmmm, vi förnekar att vårt land en gång tillbad och hade andra gudar. Något som faktiskt tillhör vår kultur, historia m.m.
Vaför inte ha ett tempel tillägnat denna tiden som ett museum och informationscenter.
Fylla kyrkan med lite statyer på våra forntida största gudar som Tor och Oden m.fl.
Här kunde vi oxå placera vikingakulturens skepp vid strandkanten.

Vi värnar ju bevisligen gamla kulturer i alla dess former från avlägsna platser världen över.
Andra länder får släpa hit sina kultuer och får massor av bidrag, medans vår egen historia inte kan håva in dessa skattepengar.

Bra förslag, jag håller med!

EDIT: Tänk er en staty mitt i kyrkan av Tor, 5 meter hög i rent skimrande guld.
Kan lätt donera de först 1 tusen kronor till detta ändamål...
Senast redigerad av 53....so what 2026-08-29 kl. 16:05.
2026-08-29, 17:35
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Nej, Jakobs kyrka är inte nedstängd! Vid googling hittas denna information
https://www.svenskakyrkan.se/stockholmsdomkyrkoforsamling/st-jacobs-kyrka

"Sedan 2019 är Stockholm stift är ägare av S:t Jacobs kyrka. Stockholms domkyrkoförsamling bedriver fortfarande viss musikverksamhet där samt ombesörjer dop, vigslar och begravningar."

Jodå, det där låter ju positivt, men verkligheten är att kyrkan inte längre används som gudstjänstlokal och portarna brukar för det mesta vara stängda. När kommer kyrkan säljas? Någon överraskning vore det ju inte.
2026-08-29, 17:49
Medlem
Citat:
Jag reagerar när kyrkor säljs ut helt vilt som nu senast Johannes kyrka som reades ut för 5 miljoner. Det känns som ett helgerån som man först trodde inte var sant.

Jacobs kyrka är nu nedstängd och precis som Johannes kyrka kan den ju mycket väl vara såld snart den också.

Det jag vill göra är att VARNA för islamiseringen i Sverige där moskéer byggs upp och kyrkor stängs ner. Skeppsholmskyrkan avkristnad och nu nöjeslokal. [Jacobs kyrka stängd. Johannes kyrka såld till vrakpris. Det är som att de monterar ner Sverige.

Muslimer har uttryckt intresse för Skeppsholmskyrkan, och de gjorde en framstöt redan 1970 då en femmannadelegation diskuterade frågan med dåvarande kyrkoministern Alva Myrdal.

Lesbiska biskopar, kyrklig vigsel för bögar, islamkramare och allt möjligt löst vänsterfolk i Svenska kyrkans ledning. Det är som om Svenska kyrkan är befolkad med människor som inte är av denna världen...
Ingen av kyrkorna du nämner är islamiserade.
2026-08-29, 17:54
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Kan så vara, det är illa nog, men jag saknar länk till källa. Tyvärr byggs det moskée i Skärholmen trots protester. Förfärligt! Kyrkorna i Sverige har alltför bråttom kasta bort kyrkor till andra.

Källan är en intervju 2012 i den svenskspråkiga tidningen Kyrkpressen. Du kan be AI gräva vidare om du är specialintresserad av källan.

Mitt intresse är att varna för den ökade islamiseringen med moskéer som byggs upp och kyrkor som stängs ner. Under perioden 2000-2024 har verksamheten upphört i mer än 160 kyrkor i Sverige.
2026-08-29, 18:15
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Ingen av kyrkorna du nämner är islamiserade.

Jag talar om islamiseringen i Sverige. Anpassningen på alla möjliga sätt.

F.ö. kan man ibland säga samma sak om Svenska kyrkan. Antje Jackelén hade "Gud är större" ("Allahu Akbar") som valspråk. Det ingick i henners heraldiska biskopsvapen.

Det är ju ganska häpnadsväckande att en svensk ärkebiskop väljer detta valspråk som samtidigt är det muslimska stridsrop som muslimerna brukar skrika innan de genomför sina terroristdåd.

VARFÖR VALDE HON JUST DETTA VALSPRÅK?

Kristna och muslimer har ju inte samma Gud, eftersom muslimerna enbart ser Jesus som en profet och inte som Gud. Treenigheten: Fadern, Sonen och den Heliga Anden.
2026-08-29, 18:22
Medlem
Citat:
Jag var på Gyllne Hornet och hörde böneutropen från de olika minareterna rulla ut över sjön. Det var väldigt vackert.
Gulligt. Hoppas de bygger en moské precis Gyllene hornet då och även precis i huset bredvid där du bor och givetvis där då arbetar/studerar likaså.
2026-08-29, 18:28
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Mmmmm, vi förnekar att vårt land en gång tillbad och hade andra gudar. Något som faktiskt tillhör vår kultur, historia m.m.
Vaför inte ha ett tempel tillägnat denna tiden som ett museum och informationscenter.
Fylla kyrkan med lite statyer på våra forntida största gudar som Tor och Oden m.fl.
Här kunde vi oxå placera vikingakulturens skepp vid strandkanten.

Vi värnar ju bevisligen gamla kulturer i alla dess former från avlägsna platser världen över.
Andra länder får släpa hit sina kultuer och får massor av bidrag, medans vår egen historia inte kan håva in dessa skattepengar.

Bra förslag, jag håller med!

EDIT: Tänk er en staty mitt i kyrkan av Tor, 5 meter hög i rent skimrande guld.
Kan lätt donera de först 1 tusen kronor till detta ändamål...

Du kan gå på Nationalmuseum och få ditt lystmäte! Där i i skulpturgården står de tre jättelika statyerna av Oden, Tor och Balder som skapts av den framstående bildhuggaren Bengt Erland Fogelberg.

https://www.nationalmuseum.se/gudarna-flyttar-hem
2026-08-29, 18:29
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Gulligt. Hoppas de bygger en moské precis Gyllene hornet då och även precis i huset bredvid där du bor och givetvis där då arbetar/studerar likaså.

NEJ! Inte i Sverige. Det har jag redan skrivit.

PS Gyllene Hornet är en vik i Istanbul i Turkiet som skiljer den europeiska delen av Istanbul från den asiatiska men som förbinds genom Galatabron och färjor förstås.

De har redan moskéer där, bl.a. den kända Hagia Sofia - som förresten från början var en kristen kyrka i det bysantinska riket men som islamiserades av turkarna på 1400-talet. Där ser du hur det kan gå!
Senast redigerad av Comitium 2026-08-29 kl. 18:36.
2026-08-29, 19:15
Moderator
Trixtons avatar
Tråd låst då det verkar som lösa rykten. Kan låsas upp om TS kan ta fram en källa till sitt påstående.

Moderator
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in