2026-08-28, 07:34
Medlem
Kan man utan att bryta mot lagen lägga ut en annons på Blocket om att man säljer sin röst för typ 500kr eller en tusenlapp?
I många länder där Blocket inte finns går det runt skåpbilar med högbeskattade varor av typen kaffe,cigaretter, apelsinjuice som olika partier köper röster med.
Jag menar, kan man överlåta en allmännyttig hyresrätt eller lokal och kalla det för hittelön så vore det inte moraliskt värre att sälja sin röst heller rakt av eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2026-08-28, 07:40
Medlem
FNLSs avatar
Du kommer aldrig lyckas bevisa för din köpare att du röstat på hans parti
Citera
2026-08-28, 07:54
Medlem
Tidö köper ju röster hela tiden med sitt valfläsk. Som tur är hjälper det inte.
Citera
2026-08-28, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Tidö köper ju röster hela tiden med sitt valfläsk. Som tur är hjälper det inte.
Jag tänkte mer på att sälja rakt av mot direkt betalning.
Citera
2026-08-28, 08:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Kan man utan att bryta mot lagen lägga ut en annons på Blocket om att man säljer sin röst för typ 500kr eller en tusenlapp?
I många länder där Blocket inte finns går det runt skåpbilar med högbeskattade varor av typen kaffe,cigaretter, apelsinjuice som olika partier köper röster med.
Jag menar, kan man överlåta en allmännyttig hyresrätt eller lokal och kalla det för hittelön så vore det inte moraliskt värre att sälja sin röst heller rakt av eller är jag helt ute och cyklar?
Se brottsbalken, 17 kap. 8 §, sista stycket.
Citera
2026-08-28, 08:10
Medlem
Det var precis en tråd likt denne som jag skulle starta. Läste på valmyndigheten att en person över 13 år med giltigt leg kan intyga att personen är den rätte att rösta.
Röstkortet behövs ENDAST vid röstning på valdagen. Röstar man i förtid kan man rösta utan leg och utan röstkort. Man behöver inte heller rösta i det distrikt man tillhör...

Den som intygar röstaren kan intyga obegränsat antal röstare.

INGEN har blivit dömd för valfusk.
Alla ärenden har lagts ner.
Citera
2026-08-28, 08:18
Medlem
Comitiums avatar
Du kan naturligtvis prostituera dig och sälja din röst till lämpligt parti men det låter väldigt farfetched. Ett parti som vill köpa röster har valhemligheten emot sig eftersom de inte vet hur den köpte verkligen kommer att rösta där baom skynket. = vakhemlighetens funktion att bl.a. hindra röstköp.
Citera
2026-08-28, 08:22
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Se brottsbalken, 17 kap. 8 §, sista stycket.

Tycker vi aktivt borde tillämpa den lagstiftningen på alla som antyder valfusk, och gå för maxstraff.

Tänk så mycket osakligheter och idiotier som automatiskt skulle rensas från en massa trådar på FB om just den specifika gruppen satt 4 år på vatten och bröd. Det skulle dessutom göra dem gott, så borttappade som de är från verkligheten i nuläget.
Citera
2026-08-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Tycker vi aktivt borde tillämpa den lagstiftningen på alla som antyder valfusk, och gå för maxstraff.

Tänk så mycket osakligheter och idiotier som automatiskt skulle rensas från en massa trådar på FB om just den specifika gruppen satt 4 år på vatten och bröd. Det skulle dessutom göra dem gott, så borttappade som de är från verkligheten i nuläget.
Du menar alltså mer än hälften av Sveriges befolkning med andra ord
"Den som tar emot, godtar ett löfte om eller begär en otillbörlig förmån för att i allmänt ärende rösta på visst sätt eller inte rösta, döms, om det inte är tagande av muta, för tagande av otillbörlig förmån vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2012:301)"
Citera
2026-08-28, 08:46
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Du menar alltså mer än hälften av Sveriges befolkning med andra ord
"Den som tar emot, godtar ett löfte om eller begär en otillbörlig förmån för att i allmänt ärende rösta på visst sätt eller inte rösta, döms, om det inte är tagande av muta, för tagande av otillbörlig förmån vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2012:301)"

Hälften av Sveriges befolkning antyder inte att det pågår valfusk, det är bara ett fåtal utflippade idioter och "Svärje-hatare" som sysslar med sånt.

Och jag syftar på 8:de paragrafens huvudinnehåll:
Citat:
Den som vid val till allmän befattning eller vid annan utövning av rösträtt i allmänt ärende söker hindra omröstningen eller förvanska dess utgång eller annars otillbörligen inverka på omröstningen, döms för otillbörligt verkande vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, döms till fängelse i högst fyra år.
Citera
2026-08-28, 09:03
Medlem
Citat:
Hälften av Sveriges befolkning antyder inte att det pågår valfusk, det är bara ett fåtal utflippade idioter och "Svärje-hatare" som sysslar med sånt.

Finns inget krav på antydan till valfusk för att mer än hälften av Sveriges befolkning ska in i finkan eller bötfällas i vart fall de som röstar ihärdigt och samtidigt byter parti för att den kortsiktiga vinsten för tillfället är med ett annat parti.
Citera
2026-08-28, 09:08
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Fast problemet är att de inte döms. Vi har exemplet i Umeå, där alla röster på SD försvann. Men man gjorde inte ens en polisutredning om det, förmodligen beroende på vilket parti det handlade om.

Att det pågår valfusk i mindre skala är otvetydigt, alltid från vänster. Nu sist var det en valförrättare som talade om vilka man ska rösta på. Ta bort valsedlar för vissa partier är en klassiker. Så om man slutade med sånt, skulle frågan aldrig komma upp. Så det finns människor inom vissa partier, som kan tänka sig att göra det och det är de från den sidan där det förekommit, som man säger att man inte ska prata om valfusk. Kanske själva borde fundera på varför frågan kommer upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in