2026-08-28, 09:54
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
...
Att det pågår valfusk i mindre skala är otvetydigt, alltid från vänster.
...

Men av nån anledning verkar de otillbörliga konspirations- och valfuskantydningarna alltid komma från ytterhögern...

Utan insikten att man då skadar Sverige som nation. Eller så bryr man sig inte om såna saker...
Citera
2026-08-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Kan man utan att bryta mot lagen lägga ut en annons på Blocket om att man säljer sin röst för typ 500kr eller en tusenlapp?
I många länder där Blocket inte finns går det runt skåpbilar med högbeskattade varor av typen kaffe,cigaretter, apelsinjuice som olika partier köper röster med.
Jag menar, kan man överlåta en allmännyttig hyresrätt eller lokal och kalla det för hittelön så vore det inte moraliskt värre att sälja sin röst heller rakt av eller är jag helt ute och cyklar?

Nej det är som sagt inte lagligt. Missade du tråden som var upp typ förra veckan? Nån som ville tjäna pengar och jag påpekade att det bättre att betta pengar (så man slipper sex månaders fängelse)
Citera
2026-08-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Nej det är som sagt inte lagligt. Missade du tråden som var upp typ förra veckan? Nån som ville tjäna pengar och jag påpekade att det bättre att betta pengar (så man slipper sex månaders fängelse)
Jag missade den tråden,tack.Men jag länkade också till en nyare lag där miljoner svenskar som byter parti för att tillskansa sig ett avdrag om 1000kr eller en del av allmännyttan som de sedan säljer vidare också gör sig skyldiga till brott.Det enda som återstår är att definiera en "otillbörlig förmån"Observera att förmånen inte behöver vara olaglig, endast otillbörlig.
Citera
2026-08-28, 12:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Men av nån anledning verkar de otillbörliga konspirations- och valfuskantydningarna alltid komma från ytterhögern...

Utan insikten att man då skadar Sverige som nation. Eller så bryr man sig inte om såna saker...
Ja, det är förstås av anledningen jag skriver och som du tog bort det mesta av, kanske för att du inte gillar sanningen, att det alltid, utan undantag, kommer från vänster. Frågan är även hur man har sett på det här, kärringen som skrev att hon tagit bort röstsedlar, fick väl en massa likes och menad själv att hon handlat rätt. Frågan är till och men hur du ser på det, om du faktiskt tyckte det var bra?

Det är en fråga du får ställa dig själv, men någon form av demokratiskt ådra tycker man att man skulle kunna ha även till vänster. För det är liksom inte att man går till storms mot att det saknas röstsedlar för vissa partier, utan menar att det är de som blivit utsatta och klagar över det, som är problemet.

Det är liksom inte heller så att det längst till vänster, någonsin har varit demokrater. Om du nu vill låtsas som det. De har alltid älskat terrorister och diktaturer och försvarat dem
Citera
2026-08-28, 19:57
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hört talas om kameror? Idag kan dessa vara inbyggda i exempelvis glasögon eller en knapp. Den som köpt din röst är med i vallokalen på valdagen och ser att du röstar och samtidigt ser på sin mobil att du lägger rätt valsedel i kuvertet. Effektivt? Nej. Bättre att lägga pengarna på att köpa partierna, för vissa partier räcker det med några middagar på en bra restaurang.
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Du kan naturligtvis prostituera dig och sälja din röst till lämpligt parti men det låter väldigt farfetched. Ett parti som vill köpa röster har valhemligheten emot sig eftersom de inte vet hur den köpte verkligen kommer att rösta där baom skynket. = vakhemlighetens funktion att bl.a. hindra röstköp.
Citera
2026-08-29, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Hört talas om kameror? Idag kan dessa vara inbyggda i exempelvis glasögon eller en knapp. Den som köpt din röst är med i vallokalen på valdagen och ser att du röstar och samtidigt ser på sin mobil att du lägger rätt valsedel i kuvertet. Effektivt? Nej. Bättre att lägga pengarna på att köpa partierna, för vissa partier räcker det med några middagar på en bra restaurang.
Jag frågade lokalbefolkningen hur de som köpte deras röster gjorde för att förvissa sig om att de inte blev blåsta på kaffet,chokladkakorna etc och fick reda på att de som röstar fick pennor också med bläck i viss nyans som de tog med sig in i lokalen och kryssade med.De ur egna partiet som räkna rösterna skrev sedan upp antalet "rätt kryss" med "rätt penna"😃
Citera
2026-08-29, 09:28
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Skit i om det är lagligt. Hur är det praktiskt möjligt?
Citera
2026-08-29, 09:41
Medlem
Sedan ökar man presenteras värde gradvis i de distrikten där trogna röstsäljare bor och röstar....Så ja,Sverige bör förbjuda möjligheten att ta med sig egen penna in i lokalen ...
Citera
2026-09-08, 14:16
Moderator
Diagorass avatar
Valet 2026 --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto