2026-08-28, 03:48
Medlem
Butikerna borde vara vana med kunder från Generation-Z som inte har några gränser. Vi kommer snart behöva ha vakter stående i alla butiker som frekvensers av representanter för Generation-Z
Citera
2026-08-28, 07:59
Medlem
Att ta bild på personalen och kräva att få deras namn kan rimligen tolkas som ett hotfullt beteende. Du hade inte behövt gå så hårt på personalen i kassan. Det är säkert någon ungdom under 25 som står där och som blev osäker i situationen.
Citera
2026-08-28, 08:16
Medlem
Har erfarenhet av detta i branschen och man vet direkt att det handlar om en komplett riksidiot till kund när det göra en sådan reklamation eller för den delen en sån här tråd och exakt noll info är med från början om det mest relevanta dvs. vad klädvårdsetiketten säger och huruvida den har följts.
Citera
2026-08-28, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Vilken butik var detta? Blir intresserad av att handla här med tanke på att de står upp för sin personal.

Står flera gånger i tråden. Kings and Queens, en dansk kedja, på Emporia i Hyllie.
Citera
2026-08-28, 09:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
20 grader är den lägsta temperatur som används för tvätt och som det finns tvättmedel för. Står det i tvättråden att 30 tvätt skall användas så skall det tåla det.
Ha, ha du får ursäkta min något bristfälliga tvättkunskap. Jag tvättar allt i 30 grader, utom lakan, handdukar och underkläder. Ser att det finns siden och ylleprogram på tvättmaskinen också. De kanske är de mest skonsamma?
Citera
2026-08-28, 10:25
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Sagt något olämpligt? Är det brottsligt att stå på sig? Är det olagligt att stå på sig gällande en reklamation? Då kanske man inte har kundservice anda för att jobba i butik. Kunden har rätt till reklamation om det uppstår fabriksfel i detta fall 2 cm förkortning när dem påstår 6 mm kan kläder krympa.

Om man inte kan hantera en missnöjd kund ja då får man jobba på lager där man inte behöver prata med människor. Jag ska känna mig trygg nör det kommer till rätten att reklamera om det uppstår produktionsfel på kläderna. Det är väldigt tröttsamt att flera påtalar detta problem med en butik och dess anställda men det är kundens fel.

Fabriksfel är en sak. Att producenter skriver information i sina produkter är ju delvis för att de bara tar ansvar för det som står där i, så länge man följt de instruktioner som finns. Har man följt instruktionerna och det ändå blir något fel, för att felet så att säga fanns från början, och man har kvitto kvar får man normalt sett reklamera. Reklamation är annars ingen rättighet eller så.

Du har mest troligt hanterat plagget fel. Tvättat i fel grader, torktumlat trots avrådan eller inte dragit i plagget efter tvätt och innan du hängt upp på tork. Allt står i tvättråden. Som exempel på varför ett plagg kan krympa mer än vad producenten uppgett. Troligtvis har du uppgett i butiken hur du hanterat plagget och det har frångått tvättrådet. Eller så är det uppenbart ändå. Således har du ingen rätt att reklamera eller stå på dig för att få rätt.

Sen att stå i butiken och hävda att man ska fota personalen och vill ha deras namn, det är fan skrämmande. Inte friskt beteende alls från en kund.
Citera
2026-08-28, 10:25
Medlem
Sinraths avatar
Nu är TS konto avslutat men hade verkligen varit intressant att veta vad för plagg och kostnaden för detta.
Sen är det jävliga med tvätt av kläder att man vet inte om kund verkligen gjort som den sagt, tvätt i 30 utan att tumla, eller av misstag kört 40-60 grader + tumling och nu drar en vals pga ångesten över att ha sabbat kläderna. Vad jag vet kan du inte SE vad ett plagg utsatts för för temperatur. Mer än att det har krympt men om det handlar om att det krympt för mycket för 30 grader så har man inte mycket att stå på.

Det går ju att använda sig av goodwill men det beror helt på hur man beter sig vid reklamationen. Har själv lyckats byta ett underställ som gick hål på när jag stretchade det, inget som troligen normalt täcks av reklamation. Gick till affären och förklarade och undrade om det skulle kunna gå att lösa något. Fick hämta ut en ny.
Citera
2026-08-28, 10:44
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Hade handlag lite kläder och insåg att ett klädesplagg hade krympt väldigt mycket i tvätten. Så tänkte reklamera och välja något annat.

Blev nekad i butiken och fick då reda på kläderna kan krympa ocg det gäller inte reklamation. Stod då på mig och sa ville prata med butikschef. Personen som jobbade där började bli otrevlig och jag fortsatte stå fast vid att det hade krympt mycket. Ville då ha namn på personen och kontaktuppgifter till chefen sä jag kan gå vidare med hennes beteende. Detta eskalerade och sa jag kommer nu ta en bild så jag kan skicka detta vidare till huvudkontoret.

Gick sedan därefter ut och mejlade huvudkontoret då jag aldrig fick reda på hennes namn. Huvudkontoret svarar då att jag har varit hotfull mot personen och att en polisanmälan kommer göras. Då hänvisade jag till övervakningskameror som visar tydligt att jag var lugn men stod fast vid mitt beslut för att därefter självmant 5 min senare gå ut.

Har jag passerat någon olaglig gräns?

Är det straffbart det jag har gjort?

Har inte hotat eller sagt något olämpligt mer än att jag kommer stå på mig och vägrar acceptera ett nej utan butikschefen medgivande.

Nu säger hon att hon är rädd för mig och att hon vill polisanmäla mig enligt mejl konversationen.

Bojkotta butiken,och,sprid vidare bland vänner,kära och nära.
Anmäl till Arn.
Citera
2026-08-28, 11:10
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
När hon sa att hon skulle ringa vakterna på mig så sa jag gör gärna de jag står kvar här för det finns kameror som har spelat in allt och har därför ingenting att vara rädd för. Då sket hon i det och jag gick min väg. Kontakta då kundtjänst efter detta. Nu hävdar kundtjänst att hon är rädd för sitt liv för jag tog bilden.

Nej om jag tar något så gör jag fel. Vill inte ge dem de utrymme att utnyttja. Rätt ska vara rätt. Bättre lämna dålig recensioner och aldrig mer handla. I längden kommer dem försvinna.

Jag är tydligen inte mer välkommen dit😂. Hur gäller det om man går till en annan stad?

Tog bilden?

Fota du folk?

Då förstår jag DOM bättre. Varför fota?
Citera
2026-08-28, 11:58
Medlem
J0RDGUBBEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Kläder kan krympa vid tvätt. Det är bara att gilla läget. Köp en storlek större nästa gång.

Är du bränd eller?

1. Tråden handlar om bemötandet, inte tvätten.
2. Följer man tillverkarens anvisningar ska man naturligtvis inte behöva acceptera att varan förstörs på grund av det. Bland det dummaste jag läst.
Citera
2026-08-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Nej. Kunden har ingen rätt att fotografera personalen.

Moralisk rätt: möjligen inte. Juridisk rätt: jo. Det enda personalen kan göra är att be kunde lämna butiken.
Citera
2026-08-28, 19:19
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Hade handlag lite kläder och insåg att ett klädesplagg hade krympt väldigt mycket i tvätten. Så tänkte reklamera och välja något annat.

Blev nekad i butiken och fick då reda på kläderna kan krympa ocg det gäller inte reklamation. Stod då på mig och sa ville prata med butikschef. Personen som jobbade där började bli otrevlig och jag fortsatte stå fast vid att det hade krympt mycket. Ville då ha namn på personen och kontaktuppgifter till chefen sä jag kan gå vidare med hennes beteende. Detta eskalerade och sa jag kommer nu ta en bild så jag kan skicka detta vidare till huvudkontoret.

Gick sedan därefter ut och mejlade huvudkontoret då jag aldrig fick reda på hennes namn. Huvudkontoret svarar då att jag har varit hotfull mot personen och att en polisanmälan kommer göras. Då hänvisade jag till övervakningskameror som visar tydligt att jag var lugn men stod fast vid mitt beslut för att därefter självmant 5 min senare gå ut.

Har jag passerat någon olaglig gräns?

Är det straffbart det jag har gjort?

Har inte hotat eller sagt något olämpligt mer än att jag kommer stå på mig och vägrar acceptera ett nej utan butikschefen medgivande.

Nu säger hon att hon är rädd för mig och att hon vill polisanmäla mig enligt mejl konversationen.
Håhå jaja. Typiskt att man inte kan vara Karen här i Sverige utan att bli okynnesanmäld för olaga hot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in