2026-08-27, 17:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Varför inte bara ge upp? Ser framför mig hur du envisats och ändå uttalat dig väldigt fel. Att du var lugn på film visar ju inget. Du kan ändå ha sagt något olämpligt.

Har själv jobbat i butik och träffat ett antal envisa människor som hävdat att de ska reklamera plagg som blivit förstörda. När man då frågat hur de tvättat plaggen har det tydligt framgått att de tvättat eller torkat fel. Såklart går det då inte att reklamera.

Kläder kan krympa och det står i plaggets info. Har du dessutom frångått tvättrådet får du inte reklamera. Står det exempelvis 30 grader och du tvättat i 40 är felet ditt. Likaså om du torkat plagget fel. Exempelvis torktumlat när symbolen är överkryssad. Eller hängtorkat när plagget ska plantorka. Bara som exempel på när kläder kan bli förstörda och sen vill köparen reklamera.

Sagt något olämpligt? Är det brottsligt att stå på sig? Är det olagligt att stå på sig gällande en reklamation? Då kanske man inte har kundservice anda för att jobba i butik. Kunden har rätt till reklamation om det uppstår fabriksfel i detta fall 2 cm förkortning när dem påstår 6 mm kan kläder krympa.

Om man inte kan hantera en missnöjd kund ja då får man jobba på lager där man inte behöver prata med människor. Jag ska känna mig trygg nör det kommer till rätten att reklamera om det uppstår produktionsfel på kläderna. Det är väldigt tröttsamt att flera påtalar detta problem med en butik och dess anställda men det är kundens fel.
Citera
2026-08-27, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Låter som att du råkat ur för en curlad ungdom i kassan/butiken som inte kan hantera kritik eller några negativa känslor alls. Troligtvis är chefen lika ung och nervsvag och hämndlysten.

Det är så det är idag ibland.

Japp en ukg batixhäxa. Det stod 2 killar bredvid i kassan som inte brydde sig. Men tydligen hade hon känt sig hotad. Då hade väl dem steppat upp men både jag och dem ansåg inte det fanns hot och därför brydde ingen sig förutom att hon ville undvika hela tiden.

Kundtjänsten var ytterligare en batixhäxa som försökte skrämma mig men lyckades inte och nu vägrar hon ge ut information eller gå igenom kamerorna eller fråga resterande personal om dessa hotfulla orden. Måste ha insett att det var bara hennes ord mot mina och resten hade inget att säga.
Citera
2026-08-27, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Alla inom retail vet att man tar alla ”reklamationer” med ett leende oavsett. Skadan på ryktet är alltid mycket större än skadan ekonomiskt.

Tydligen inte. Trodde det var bara problem med mig. Men de senaste 4-5 recensioner har tydligen haft samma problem som mig på 6 mån. Vilket tyder på allvarliga problem hos dem
Citera
2026-08-27, 17:06
Medlem
Ska du ta det till ARN?
Citera
2026-08-27, 17:09
Medlem
Noterar att recensionerna på Google instämmer med TS:

https://www.google.com/search?sca_esv=405fdc0059ce604a&sxsrf=APpeQnvMJAP1 pb-nFONEEAftVQ0WvSlqBg:1787843258555&q=kings+and+quee ns+p%C3%A5+emporia&si=APenkKm7iecQ4G6P-TsbSMFKIQtv3EFIqRAFw-i8uEbk55Z-_8LZ3NnKmLIDSXrssahBqIR4yk64GEGOJoBdmKt7IuHZaLz5V hikKzGgNApPHqSMiDQDHLg%3D&uds=AJ5uw19FrQxcBe3rTzsy OBir7UTo95aZvRX3fKk7RV9W1-TCf-9Jx6XKsxrOpk6CvGXeGvhxOOIINH-Y5XRObUhzkB--RUXc 00R0zY4I8PQHwDHVPC0D1tqJ5GPINpMt8KF4mvKfY4u9&sa=X& ved=2ahUKEwiX9tuSi8GWAxUzGBAIHXsmLbEQ3PALegQINBAF& biw=1280&bih=852&dpr=1
Citera
2026-08-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcren369
Hade handlag lite kläder och insåg att ett klädesplagg hade krympt väldigt mycket i tvätten. Så tänkte reklamera och välja något annat.

Blev nekad i butiken och fick då reda på kläderna kan krympa ocg det gäller inte reklamation. Stod då på mig och sa ville prata med butikschef. Personen som jobbade där började bli otrevlig och jag fortsatte stå fast vid att det hade krympt mycket. Ville då ha namn på personen och kontaktuppgifter till chefen sä jag kan gå vidare med hennes beteende. Detta eskalerade och sa jag kommer nu ta en bild så jag kan skicka detta vidare till huvudkontoret.

Gick sedan därefter ut och mejlade huvudkontoret då jag aldrig fick reda på hennes namn. Huvudkontoret svarar då att jag har varit hotfull mot personen och att en polisanmälan kommer göras. Då hänvisade jag till övervakningskameror som visar tydligt att jag var lugn men stod fast vid mitt beslut för att därefter självmant 5 min senare gå ut.

Har jag passerat någon olaglig gräns?

Är det straffbart det jag har gjort?

Har inte hotat eller sagt något olämpligt mer än att jag kommer stå på mig och vägrar acceptera ett nej utan butikschefen medgivande.

Nu säger hon att hon är rädd för mig och att hon vill polisanmäla mig enligt mejl konversationen.

Du behöver ge mer information det är en jäkla skillnad att köpa på dressman mot exempelvis Gant eller mer exlusivt klädmärke..nu kanske det framkommit? Men av det jag läste handlade allt bara om ditt beteende.

Sen tror jag det kan vara svårt att bevisa att man tvättat rätt och kläderna krympt, vad säger att du tvättade enligt tvättrådet på lappen? Att man inte vill ge ut chefen är väl bara för att inte besvära chefen med sånt här? Att göra en motanmälan är nog mest för att skydda den anställda?

Hur som helst så förstår jag inte hur du orkar ödsla tid och energi på sånt här? Kanske iof beror på hur mycket plagget kostade men det bästa är väl bara sluta handla där och berätta hur dålig butiken är för vänner lär kosta mer än att få ett nytt plagg...
Citera
2026-08-27, 17:23
Medlem
Tar man bilder av personal i butiker och mailar huvudkontoret så är det väl uppenbart att man är en knäppis som man behöver vara orolig över, typ ett steg från att hugga ned folk med svärd.
Citera
2026-08-27, 17:31
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Hade handlag lite kläder och insåg att ett klädesplagg hade krympt väldigt mycket i tvätten. Så tänkte reklamera och välja något annat.

Blev nekad i butiken och fick då reda på kläderna kan krympa ocg det gäller inte reklamation. Stod då på mig och sa ville prata med butikschef. Personen som jobbade där började bli otrevlig och jag fortsatte stå fast vid att det hade krympt mycket. Ville då ha namn på personen och kontaktuppgifter till chefen sä jag kan gå vidare med hennes beteende. Detta eskalerade och sa jag kommer nu ta en bild så jag kan skicka detta vidare till huvudkontoret.

Gick sedan därefter ut och mejlade huvudkontoret då jag aldrig fick reda på hennes namn. Huvudkontoret svarar då att jag har varit hotfull mot personen och att en polisanmälan kommer göras. Då hänvisade jag till övervakningskameror som visar tydligt att jag var lugn men stod fast vid mitt beslut för att därefter självmant 5 min senare gå ut.

Har inte hotat eller sagt något olämpligt mer än att jag kommer stå på mig och vägrar acceptera ett nej utan butikschefen medgivande.

Nu säger hon att hon är rädd för mig och att hon vill polisanmäla mig enligt mejl konversationen.

Ja, du har gått alldeles FÖR långt. Du har antagligen inte följt tvättrekommendationen heller så jag tror att du har gjort dubbelfel.

En butiksanställd sätter inte själv reglerna, den följer företagets policy. Det är företaget du har en beef med, inte personalen.

Det är otroligt hotfullt att börja fotografera personal eller folk överlag. Det där beteendet har du fått från TikTok och Youtube. Man trycker inte upp en mobiltelefon i ansiktet på okända människor och börjar fota/filma. Nästa gång ger någon dig en käftsmäll. Väx för fan upp!
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-08-27 kl. 17:38.
Citera
2026-08-27, 17:32
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du har inte följt tvättanvisningarna och förstört plagget. Sen tror du butiken ska ersätta dig för att du inte klarar av att följa anvisningar. Det hjälper inte att du sitter här och ljuger när alla begriper hur det har gått till. Antagligen var du hotfull också eftersom en polisanmälan görs mot dig.
Citera
2026-08-27, 17:33
Medlem
Citat:

Du hade kunnat maila huvudkontoret utan att ta en bild på butiksbiträdet. Ditt problem var väl att du ville reklamera en vara, men du verkar ha vänt det till att du istället ville klaga på butiksbiträdet. Ett riktigt agerande hade varit att maila huvudkontoret med din begäran att reklamera. Från vad det verkar har du varit intensiv och aggressiv i butiken vilket är helt onödigt. Fokusera på grundproblemet utan att eskalera en situation med den butiksanställde.
Citera
2026-08-27, 17:34
Medlem
Citat:
Dem hävda att kläder kan krympa med 6mm och det är ok. Den hade krympt med mer än 6mm och detta påtalade men nekades ändå.

Hur gör man då?

Hon vägrade och sa mer kan hon inte hjälpa mig istället gav mig rådet hur jag kan stretcha ut den för att den ska bli längre.

Butiken är kings and queens på emporia.

Nu vänder dem på klacken och hävdar jag var hotfull. Om jag nu var hotfull när det stod 6 personer där som inte reagerade då jag stod och prata med henne så borde vakterna ha tillkallats. Detta är skrämsel hot från deras sida för att jag inte ska gå vidare med detta.

Det var såklart en kvinnlig personal och kundtjänsten kvinna. Dem manliga anställda där brydde inte sig så mycket och jobbade bara på. Men när jag sa jag tog en bild för att skicka till huvudkontoret och klaga då blev hon tokig.
Hur mycket mer än uppgivna 6 mm hade plagget krympt?
Beroende på typ av textil är det inte helt ovanligt att kläder kan krympa ungefär 10 procent.
Citera
2026-08-27, 17:46
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Dem hävda att kläder kan krympa med 6mm och det är ok. Den hade krympt med mer än 6mm och detta påtalade men nekades ändå.

Hur gör man då?

Hon vägrade och sa mer kan hon inte hjälpa mig istället gav mig rådet hur jag kan stretcha ut den för att den ska bli längre.

Butiken är kings and queens på emporia.

Nu vänder dem på klacken och hävdar jag var hotfull. Om jag nu var hotfull när det stod 6 personer där som inte reagerade då jag stod och prata med henne så borde vakterna ha tillkallats. Detta är skrämsel hot från deras sida för att jag inte ska gå vidare med detta.

Det var såklart en kvinnlig personal och kundtjänsten kvinna. Dem manliga anställda där brydde inte sig så mycket och jobbade bara på. Men när jag sa jag tog en bild för att skicka till huvudkontoret och klaga då blev hon tokig.

DET tycker du är konstigt. Ditt eget äckliga beteende är "OK"? Tror inte du är frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in