Citat:
Ursprungligen postat av
biloxiblues
Inga andra sjukdomar än demensen. Jag har begärt minnesutredning av vården och de har gjort någon undersökning. Men sen har inget hänt.
Beklagar din mammas problem, jag har gått igenom samma sak.
Det du behöver för att sätta bollen i rullning, är att komma i kontakt med kommunens behovsbedömare för stöd till dementa. Tag gärna kontakt med dem idag om det är möjligt!
I mitt fall var det lätt att hitta rätt person, direkt via kommunens telefonväxel, behövde knappt leta på hemsidan ens.
Och efter att den kontakten väl var etablerad, så gick allting mycket bättre för både mig och mamma. Och för mig blev det ett enormt stöd, att bara kunna ha någon att prata med också.
Har du fått någon återkoppling på läkarundersökningen/minnesutredningen än?
För om inte, så bör du stöta på hos vårdcentralen. För du behöver förmodligen någon form av läkarutlåtande, att visa för behovsbedömaren.
Kanske även ordna med fullmakt, så att du kan få tillgång till mammas journaler och liknande, även apoteket för att kunna hjälpa till med eventuella mediciner. Behovsbedömaren kommer att kunna hjälpa dig också, med vilka fullmakter som behövs.
Har du förresten ordnat med en fullmakt hos banken, så att du kan hjälpa henne att betala räkningar och liknande? För i vårat fall så blev det många inkasso-avgifter, innan jag till sist kunde börja hjälpa henne med sånt.