2026-08-26, 20:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag har tagit upp det. Och då kontrar hon med "du vill att jag ska dö?".

Spelar ingen roll. Det finns ingen vinnare här men hennes demens kommer bara bli värre och dina försök mer plågsamma.
99% av dementa skulle aldrig tacka ja till boende. Men det måste ju likväl bli så.
Citera
2026-08-26, 21:01
Moderator
pbos avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2026-08-26, 21:25
Medlem
Citat:
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement. Hon är rädd att missa vårdbesök så hon ringer mig 3-4 gånger om detta trots att jag redan träffat henne i flera timmar samma dag och hon har pratat om kommande besök. Hon börjar telefonsamtalet käckt med att "nu måste jag beställa färdtjänst för du kör mig ju inte". Och då har jag redan lovat att jag kör. Många gånger samma dag. Jag blir både ledsen och arg. Ber henne skriva upp att jag skjutsar. Ber henne lita på mig. Jag har skrivit rent listan på kommande besök och jag har skrivit att jag skjutsar henne. Jag orkar inte. Jag träffar henne dagligen och vi pratar ständigt om kommande vårdbesök. Vad sjutton kan jag göra?

Hon har redan avbokat besök eftersom hon trott att jag inte skjutsar henne. Och hon har som sagt färdtjänst också så att skylla på mig gör ont.
Du ska inte ha den rollen för din mamma
Du kommer inte orka
Eller också får du läsa om validering och behandla henne efter detta sätt att arbeta
Men kanske din mamma behöver ett särskilt boende...
Citera
2026-08-26, 22:00
Medlem
Citat:
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement. Hon är rädd att missa vårdbesök så hon ringer mig 3-4 gånger om detta trots att jag redan träffat henne i flera timmar samma dag och hon har pratat om kommande besök. Hon börjar telefonsamtalet käckt med att "nu måste jag beställa färdtjänst för du kör mig ju inte". Och då har jag redan lovat att jag kör. Många gånger samma dag. Jag blir både ledsen och arg. Ber henne skriva upp att jag skjutsar. Ber henne lita på mig. Jag har skrivit rent listan på kommande besök och jag har skrivit att jag skjutsar henne. Jag orkar inte. Jag träffar henne dagligen och vi pratar ständigt om kommande vårdbesök. Vad sjutton kan jag göra?

Hon har redan avbokat besök eftersom hon trott att jag inte skjutsar henne. Och hon har som sagt färdtjänst också så att skylla på mig gör ont.

Köp 3-5 g psilocibin svamp så blir hon sig själv igen,

Googla om du inte tror mig,
Citera
2026-08-26, 23:11
Medlem
Dan88s avatar
Citat:

Hon måste flyttas till ett boende.
Citera
2026-08-27, 02:07
Medlem
Horverkets avatar
Citat:

Boende är tyvärr den enda utvägen för dig, min vän.

Fattar att det är jobbigt och din mor kommer protestera.. och vänja sig.
❤️
Citera
2026-08-27, 06:00
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333

Vad ska TS säga till ambulanspersonalen efteråt? Att morsan själv köpt svampen?
Citera
2026-08-27, 06:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Inga andra sjukdomar än demensen. Jag har begärt minnesutredning av vården och de har gjort någon undersökning. Men sen har inget hänt.

Beklagar din mammas problem, jag har gått igenom samma sak.

Det du behöver för att sätta bollen i rullning, är att komma i kontakt med kommunens behovsbedömare för stöd till dementa. Tag gärna kontakt med dem idag om det är möjligt!

I mitt fall var det lätt att hitta rätt person, direkt via kommunens telefonväxel, behövde knappt leta på hemsidan ens.
Och efter att den kontakten väl var etablerad, så gick allting mycket bättre för både mig och mamma. Och för mig blev det ett enormt stöd, att bara kunna ha någon att prata med också.

Har du fått någon återkoppling på läkarundersökningen/minnesutredningen än?

För om inte, så bör du stöta på hos vårdcentralen. För du behöver förmodligen någon form av läkarutlåtande, att visa för behovsbedömaren.

Kanske även ordna med fullmakt, så att du kan få tillgång till mammas journaler och liknande, även apoteket för att kunna hjälpa till med eventuella mediciner. Behovsbedömaren kommer att kunna hjälpa dig också, med vilka fullmakter som behövs.

Har du förresten ordnat med en fullmakt hos banken, så att du kan hjälpa henne att betala räkningar och liknande? För i vårat fall så blev det många inkasso-avgifter, innan jag till sist kunde börja hjälpa henne med sånt.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-27 kl. 06:35.
Citera
2026-08-27, 06:43
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Boende är tyvärr den enda utvägen för dig, min vän.

Fattar att det är jobbigt och din mor kommer protestera.. och vänja sig.
❤️

Håller med. I efterhand så väntade vi alldeles för länge innan mamma fick flytta in på boende. Vi tyckte att hon var såpass pigg och aktiv, och att stödinsatserna i hemmet fungerade bra. Vilket dom iofs också gjorde.

Men hon blev bara mer och mer orolig så länge hon bodde hemma, fast hon lyckades dölja det ganska länge. Sen när hon väl fick flytta, så var hon så himla glad över att slippa vara ensam för det mesta.

Men även om hon inte hade trivts på boendet, så hade det varit ännu hemskare för henne att bo kvar hemma ändå.
Citera
2026-08-27, 06:47
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Det absolut första steget du måste ta är att ge upp och inse att det "inte är din mamma " längre, sedan måste du se till att få in henne på ett boende, det kommer att fortsätta bli sämre och demens är en hemsk sjukdom.
Du kommer inte att klara det här med mindre än att ditt förhållande och dina minnen av mamma blir mycket sämre.
Börja ta hjälp av kommunen redan idag, försök få till så att du blir god man för henne till att börja med.
Citera
2026-08-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Vad ska TS säga till ambulanspersonalen efteråt? Att morsan själv köpt svampen?

Snälla, bara någon som aldrig testat psilocibyn skulle tror att någon ambulans blir inblandad,
Citera
2026-08-27, 10:27
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333

Ingen bra ide om man inte redan är svamp-schaman själv dock. Eller åtminstone har många år av egen erfarenhet.

Jag hade själv gärna behandlat min mamma (som inte lever längre), med diverse traditionella läkemedel som jag själv har goda erfarenheter av, och hade förmodligen också gjort det om jag hade haft möjlighet att vårda henne helt utan myndigheternas inblandning.

Men så var aldrig fallet, dessvärre, eftersom jag aldrig kunde ta hand om henne helt på egen hand. Så därför tyckte jag inte att det var värt att riskera allt strul det skulle medföra, om man skulle bli ertappad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in