2026-08-27, 11:02
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Snälla, bara någon som aldrig testat psilocibyn skulle tror att någon ambulans blir inblandad,
Du tror TS och morsan tillsammans kan komma fram till en bra dos? Ska TS vara sitter också? Det framgår av tråden att hon inte vill spendera mer tid med morsan än nödvändigt.

Men för all del; istället för det värdelösa tipset att ”googla” kan du väl berätta hur de ska gå till väga? Kom igen nu, sälj in psilocibyn för sjutton!
Citera
2026-08-27, 11:57
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Demens är en hemsk sjukdom för de anhöriga, jag vet det av egen erfarenhet.
Det kommer bara bli snurrigare och snurrigare, om jag vore du så skulle jag försöka få in henne på ett boende pronto..

Japp.
Citera
2026-08-27, 12:16
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tyvärr kan det vara svårt att få professionell hjälp när den som är sjuk inte så att säga erkänner sjukdomen och inte vill ta emot hjälp. Det ska gå rätt långt för att en sjuk ska tvingas på hjälpen utan att själv godkänna det. Då känner man sig som anhörig hjälplös och mer eller mindre tvungen att finnas där för personen och vem ska annars försöka få till att personen får den hjälp som behövs? Även om det är personen själv som in i det längsta måste ansöka och godkänna alltihop själv. Det går ju inte ens att få hemtjänst utan personlig ansökan och godkännande. Hur sjutton ska man få till att en dement får komma inpå ett boende när denne säkerligen inte ens kan erkänna att denne är sjuk och gå med på ett besök hos läkare? Det är tyvärr en skitjobbig process som tar så mycket energi för alla anhöriga. Det måste till ett utlåtande att den dementa är så pass dålig att denne inte kan ta hand om sig själv och inte heller kan fatta egna beslut. Annars är det tyvärr personen själv som bestämmer.
Citera
2026-08-27, 14:30
Medlem
Tog en paus från henne idag. Sa att jag hade ett läkarbesök. Hon har ringt flera gånger redan. Hon kväver mig.
Citera
2026-08-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Du tror TS och morsan tillsammans kan komma fram till en bra dos? Ska TS vara sitter också? Det framgår av tråden att hon inte vill spendera mer tid med morsan än nödvändigt.

Men för all del; istället för det värdelösa tipset att ”googla” kan du väl berätta hur de ska gå till väga? Kom igen nu, sälj in psilocibyn för sjutton!

Ge tanten en dos börja med 2g
Låt den verka,
Dagen efter är hon återställd, Thats it,
Citera
2026-08-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ingen bra ide om man inte redan är svamp-schaman själv dock. Eller åtminstone har många år av egen erfarenhet.

Jag hade själv gärna behandlat min mamma (som inte lever längre), med diverse traditionella läkemedel som jag själv har goda erfarenheter av, och hade förmodligen också gjort det om jag hade haft möjlighet att vårda henne helt utan myndigheternas inblandning.

Men så var aldrig fallet, dessvärre, eftersom jag aldrig kunde ta hand om henne helt på egen hand. Så därför tyckte jag inte att det var värt att riskera allt strul det skulle medföra, om man skulle bli ertappad.

Nja personligen tycker jag att det är värt ”risken” att bli påkommen,

Mig veterligen lämnar inte psilocibin några spår i drogtester,
Citera
2026-08-27, 16:25
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Nja personligen tycker jag att det är värt ”risken” att bli påkommen,

Mig veterligen lämnar inte psilocibin några spår i drogtester,

ok men jag ändrar mig inte för det
Citera
2026-08-27, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement. Hon är rädd att missa vårdbesök så hon ringer mig 3-4 gånger om detta trots att jag redan träffat henne i flera timmar samma dag och hon har pratat om kommande besök. Hon börjar telefonsamtalet käckt med att "nu måste jag beställa färdtjänst för du kör mig ju inte". Och då har jag redan lovat att jag kör. Många gånger samma dag. Jag blir både ledsen och arg. Ber henne skriva upp att jag skjutsar. Ber henne lita på mig. Jag har skrivit rent listan på kommande besök och jag har skrivit att jag skjutsar henne. Jag orkar inte. Jag träffar henne dagligen och vi pratar ständigt om kommande vårdbesök. Vad sjutton kan jag göra?

Hon har redan avbokat besök eftersom hon trott att jag inte skjutsar henne. Och hon har som sagt färdtjänst också så att skylla på mig gör ont.

Finns nog inte så mycket mer att göra än hem och där lär hon inte komma
Citera
2026-08-28, 19:57
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement. Hon är rädd att missa vårdbesök så hon ringer mig 3-4 gånger om detta trots att jag redan träffat henne i flera timmar samma dag och hon har pratat om kommande besök. Hon börjar telefonsamtalet käckt med att "nu måste jag beställa färdtjänst för du kör mig ju inte". Och då har jag redan lovat att jag kör. Många gånger samma dag. Jag blir både ledsen och arg. Ber henne skriva upp att jag skjutsar. Ber henne lita på mig. Jag har skrivit rent listan på kommande besök och jag har skrivit att jag skjutsar henne. Jag orkar inte. Jag träffar henne dagligen och vi pratar ständigt om kommande vårdbesök. Vad sjutton kan jag göra?

Hon har redan avbokat besök eftersom hon trott att jag inte skjutsar henne. Och hon har som sagt färdtjänst också så att skylla på mig gör ont.

Läste lite mer och inser att detta är värre än du först skrev. Du kontaktar socialtjänsten, för jag tippar på att du har en konstaterad diagnos på henne.
Du berättar hur det är för dig som anhörig och vad hon gjort gällande hemtjänsten.

Såg att hon även vandrar på nätterna, så det är nog verkligen dags att testa socialen.
Citera
2026-08-30, 20:01
Medlem
Fick höra från en släkting att hon har klagat på mig. Inga detaljer. Jag gör mitt bästa men jag räcker inte till. Jag har ju egna saker som ska göras.

Så idag sa jag åt henne att städa. Hon har ju sagt upp hemtjänsten och hävdar att hon kan städa själv. Hon sa inget. Hemmet är smutsigt.

Får se om hon tar tag i det. Annars kommer jag ta upp det också med kommunen. Kommunen menar att hon klarar sig bra utan hemtjänst eftersom hon sagt upp den.
Citera
2026-09-07, 01:14
Medlem
Hon går mer och mer i sömnen. I natt hade hon varit ute i trädgården och tappat fjärrkontrollen. Samt flyttat runt på några väskor till nya platser. Hon minns inget.
Citera
2026-09-07, 01:16
Medlem
Jag har pratat med kommunen men det gav inget. De vill träffa oss båda och prata men det ger nog inget. Mamma är duktig på att mörka hur illa det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in