2026-08-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Går hon iväg utomhus nattetid, kanske underklädd och kanske inte hittar hem igen så skulle jag bedöma att hon kan anses vara en fara för sig själv, vilket ger dig lite större handlingsutrymme.
Prata med kommunens behovs- eller biståndshanläggare och påpeka att det finns en oro på grund av att hon ibland går iväg.
Ja, jag måste få hjälp. Jag klarar inte av att hjälpa tillräckligt.
Citera
2026-08-26, 16:40
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Hon är 88 år. Jag är 65 och har gått i pension.

Ok, ta kontakt med din kommun så du får reda vilka möjligheter det finns att få ett annat boende för din mamma, har hon några fysiska sjukdomar?
Citera
2026-08-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ok, ta kontakt med din kommun så du får reda vilka möjligheter det finns att få ett annat boende för din mamma, har hon några fysiska sjukdomar?
Inga andra sjukdomar än demensen. Jag har begärt minnesutredning av vården och de har gjort någon undersökning. Men sen har inget hänt.
Citera
2026-08-26, 16:48
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Inga andra sjukdomar än demensen. Jag har begärt minnesutredning av vården och de har gjort någon undersökning. Men sen har inget hänt.

Ok men ta kontakt med kommunen så du får reda på vilka boenden det finns för demenssjuka, de måste kunna hjälpa dig och din mamma har åldern inne för hjälp!
Citera
2026-08-26, 16:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag försöker hjälpa henne med räkningar men även där är hon omöjlig. Hon betalar samma räkning flera gånger. Trots att jag tjatar om det så fyller hon i betalningsorder för sånt som redan är betalt. Och hon beställar dubbelt av saker. Mitt barn fick t.ex 3 grattishälsningar i brev. Mamma glömmer bort att hon redan skickat.

Du behöver skaffa fullmakter och ta över dessa saker från henne. Inled en dialog med Kommunen så fort som möjligt.

// CC
Citera
2026-08-26, 17:00
Medlem
Loreias avatar
Du behöver söka hjälp, både för din mamma och för dig själv att orka med det här.
Din mamma är farlig för sig själv om hon går ut på det sättet och kan även vara farlig för andra om hon t.ex. glömmer en kastrull på spisen och hon bor i lägenhet.

Det finns ofta väldigt bra stöd att få och jag skulle rekommendera att du inte sitter och funderar utan kontaktar kommunen nu i veckan. Ju längre du väntar desto värre kommer det bli.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/hjarna-och-nerver/larande-forstaelse-och-minne/narstaende-till-nagon-med-en-demenssjukdom/

https://www.demensforbundet.se/att-vara-anhorig/
Citera
2026-08-26, 17:07
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan biloxiblues,

Ja det är jobbigt när våra föräldrar åldras och dessutom får olika slags demens/alzheimer-varianter, kanske frontalobsdemens vilket är den eländigaste.

Du behöver helt enkelt skapa en ny strategi för din relation till mamma, och som funkar för dig.

Råd 1 från mig - Hon håller inte på med sin glömska och misstroende mot dig för att hon vill. Hon är sjuklig och åldras. Bli inte arg för hon gör inte det här för att vara taskig. Din hjälp är fantastisk, även om du bara får otack.

Råd 2 - Det kommer vara så här några få år framåt (kanske 3-4-5 år) innan det blir så mycket värre och hon måste få professionell hantering. Är hon inte på ett vårdboende redan idag måste du förbereda för det. Ställ henne på väntelista.

Råd 3 - Förlika dig med att ansvaret från mor till dotter som präglat ditt liv nu förbytts i det omvända - dotter tar han om förälder. Jag tolkar din text som att du saknar syskon och också äkta hälft, vilket gör det extra tungt. Men så här är tidevarvet.

Så bit ihop, uthärda, var så vänlig så mycket du orkar för inget av det elaka misstroendet är riktat mot dig. Det är istället hennes sjukdom som gör det. Gläds åt att ni haft finna stunder tidigare i livet.

Lycka till i det svåra!
Citera
2026-08-26, 17:10
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Jag blir både ledsen och arg

Ja du är ju nära anhörig till någon, din mamma, som är dement. Det är jobbigt. Det var ofta jobbigt för henne dina två första levnadsår. Nu är det din tuffa tid att härda ut men jag hoppas att du får hjälp av kommunen.

Synd på sätt och vis att min morfar inte fick leva sina sista år tillsammans med oss, vi 4 + hund i familjen. Han ringde också flera gånger om dagen och var ofta orolig. Ett trist slut för honom ganska ensam i en annan stad.
Senast redigerad av KastlosaBerit 2026-08-26 kl. 17:13.
Citera
2026-08-26, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Här får du vara lite smart och inte berätta om att hon flyttas till boendet, utan i stället säga "nu går vi ut", sen gå en promenad eller liknande ett par timmar medan några andra flyttar över alla möbler till boendet. Sen in på boendet och så säger du, "nu är vi hemma". Förhoppningsvis så märker hon inget förens efter du åkt hem, och även om hon märker nåt så lär hon glömma bort det efter några minuter.

I och med att det bara blir värre så är det troligtvis det absolut bästa du kan göra i den här situationen. Den knasiga tiden är illa nog, väldigt hög risk att hon gör nåt dumt när hon är ensam hemma, sätter eld på lägenheten eller ramlar eller nåt liknade. När hon till slut förvandlas till en grönsak så är det bäst att vara på hemmet redan där det finns personal dygnet runt som håller koll. Hemtjänsten räcker inte till helt enkelt.
Ja dementa personer är en livsfara för sig själva, även andra ibland
Citera
2026-08-26, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan biloxiblues,

Ja det är jobbigt när våra föräldrar åldras och dessutom får olika slags demens/alzheimer-varianter, kanske frontalobsdemens vilket är den eländigaste.

Du behöver helt enkelt skapa en ny strategi för din relation till mamma, och som funkar för dig.

Råd 1 från mig - Hon håller inte på med sin glömska och misstroende mot dig för att hon vill. Hon är sjuklig och åldras. Bli inte arg för hon gör inte det här för att vara taskig. Din hjälp är fantastisk, även om du bara får otack.

Råd 2 - Det kommer vara så här några få år framåt (kanske 3-4-5 år) innan det blir så mycket värre och hon måste få professionell hantering. Är hon inte på ett vårdboende redan idag måste du förbereda för det. Ställ henne på väntelista.

Råd 3 - Förlika dig med att ansvaret från mor till dotter som präglat ditt liv nu förbytts i det omvända - dotter tar han om förälder. Jag tolkar din text som att du saknar syskon och också äkta hälft, vilket gör det extra tungt. Men så här är tidevarvet.

Så bit ihop, uthärda, var så vänlig så mycket du orkar för inget av det elaka misstroendet är riktat mot dig. Det är istället hennes sjukdom som gör det. Gläds åt att ni haft finna stunder tidigare i livet.

Lycka till i det svåra!
Jag förstår att hon är sjuk. Men även jag har en gräns. Hon kan vara så enormt elak och jag försöker verkligen ignorera det men hon har en förmåga att säja det som gör mest ont.

Typ: "Saknar inte x dig nu när du bor så långt bort?". "Tycker du inte det är tråkigt att inte kunna träffa x ofta?" X är mitt barn.

Jo, det är svårt. Jag valde att flytta till din hemstad för att hjälpa dig...inte bara därför men ett tungt vägande skäl.
Citera
2026-08-26, 19:05
Medlem
Citat:
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement.

Demens har visat sig kunna förbättras ordentligt genom att äta mat utan kolhydrater. Demensen beror i många fall på att hjärnan blivit sämre på att använda glukos. Men hjärnan tappar inte förmågan att använda ketoner som bränsle. Ketoner bildas när kroppen använder fett som energikälla.

https://www.metabolicmind.org/resources/news-views/podcasts/metabolic-mind-podcast/ketosis-and-alzheimers-a-metabolic-neuroscience-journey-with-dr-stephen-cunnane/
Citera
2026-08-26, 19:21
Medlem
Citat:
Hon har haft hemtjänst men hon var förstås missnöjd med dem som kom så hon har avbokat all hjälp. Tack för det liksom.

Jag ska på en kortare semesterresa senare i höst och hon är livrädd för att jag försvinner. Vill ha telefonnumret till hotellet. Precis som om det skulle hjälpa...Jag har ju mobilen fastvuxen i handen och svarar alltid direkt.
Kanske bäst att säga att du inte åker bort utan typ är i en annan stad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in