2026-08-26, 15:53
Medlem
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement. Hon är rädd att missa vårdbesök så hon ringer mig 3-4 gånger om detta trots att jag redan träffat henne i flera timmar samma dag och hon har pratat om kommande besök. Hon börjar telefonsamtalet käckt med att "nu måste jag beställa färdtjänst för du kör mig ju inte". Och då har jag redan lovat att jag kör. Många gånger samma dag. Jag blir både ledsen och arg. Ber henne skriva upp att jag skjutsar. Ber henne lita på mig. Jag har skrivit rent listan på kommande besök och jag har skrivit att jag skjutsar henne. Jag orkar inte. Jag träffar henne dagligen och vi pratar ständigt om kommande vårdbesök. Vad sjutton kan jag göra?

Hon har redan avbokat besök eftersom hon trott att jag inte skjutsar henne. Och hon har som sagt färdtjänst också så att skylla på mig gör ont.
Senast redigerad av biloxiblues 2026-08-26 kl. 16:00.
Citera
2026-08-26, 15:55
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement. Hon är rädd att missa vårdbesök så hon ringer mig 3-4 gånger om detta trots att jag redan träffat henne i flera timmar samma dag och hon har pratat om kommande besök. Hon börjar telefonsamtalet käckt med att "nu måste jag beställa färdtjänst för du kör mig ju inte". Och då har jag redan lovat att jag kör. Många gånger samma dag. Jag blir både ledsen och arg. Ber henne skriva upp att jag skjutsar. Ber henne lita på mig. Jag har skrivit rent listan på kommande besök och jag har skrivit att jag skjutsar henne. Jag orkar inte. Jag träffar henne dagligen och vi pratar ständigt om kommande vårdbesök. Vaz sjutton kan jag göra?

Demens är en hemsk sjukdom för de anhöriga, jag vet det av egen erfarenhet.
Det kommer bara bli snurrigare och snurrigare, om jag vore du så skulle jag försöka få in henne på ett boende pronto..
Citera
2026-08-26, 15:58
Medlem
är nog dax för dig att söka till ett demensboende till henne
Citera
2026-08-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell-2.0
Demens är en hemsk sjukdom för de anhöriga, jag vet det av egen erfarenhet.
Det kommer bara bli snurrigare och snurrigare, om jag vore du så skulle jag försöka få in henne på ett boende pronto..
Jag har tagit upp det. Och då kontrar hon med "du vill att jag ska dö?".
Citera
2026-08-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är nog dax för dig att söka till ett demensboende till henne
Hon vägrar. Jag vet att det bara blir värre. Jag går under.
Citera
2026-08-26, 16:02
Medlem
Ulf-Knulldell-2.0s avatar
Citat:

Ljuspunkten är att om ett tag så är hon så snurrig att hon knappt inte kommer fatta att du flyttar på henne..
Citera
2026-08-26, 16:02
Medlem
Citat:

klarar hon sig utan hemtjänst ?
prata med hemtjänsten där hon bor de kan ge råd
Citera
2026-08-26, 16:04
Medlem
Citat:
Här får du vara lite smart och inte berätta om att hon flyttas till boendet, utan i stället säga "nu går vi ut", sen gå en promenad eller liknande ett par timmar medan några andra flyttar över alla möbler till boendet. Sen in på boendet och så säger du, "nu är vi hemma". Förhoppningsvis så märker hon inget förens efter du åkt hem, och även om hon märker nåt så lär hon glömma bort det efter några minuter.

I och med att det bara blir värre så är det troligtvis det absolut bästa du kan göra i den här situationen. Den knasiga tiden är illa nog, väldigt hög risk att hon gör nåt dumt när hon är ensam hemma, sätter eld på lägenheten eller ramlar eller nåt liknade. När hon till slut förvandlas till en grönsak så är det bäst att vara på hemmet redan där det finns personal dygnet runt som håller koll. Hemtjänsten räcker inte till helt enkelt.
Citera
2026-08-26, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
klarar hon sig utan hemtjänst ?
prata med hemtjänsten där hon bor de kan ge råd
Hon har haft hemtjänst men hon var förstås missnöjd med dem som kom så hon har avbokat all hjälp. Tack för det liksom.

Jag ska på en kortare semesterresa senare i höst och hon är livrädd för att jag försvinner. Vill ha telefonnumret till hotellet. Precis som om det skulle hjälpa...Jag har ju mobilen fastvuxen i handen och svarar alltid direkt.
Citera
2026-08-26, 16:09
Avstängd
Connykrims avatar
Kanske ska skicia henne till ett äldreboende för dementa?
Citera
2026-08-26, 16:09
Medlem
Hemmet är så skitigt men hon har avbokat städhjälpen som hon hade. "De städade fel" Hon menar att hon kan städa själv men det kan hon ju inte.
Citera
2026-08-26, 16:11
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Jag har flyttat till hennes hemstad för att kunna hjälpa henne. Hon börjar bli rejält dement. Hon är rädd att missa vårdbesök så hon ringer mig 3-4 gånger om detta trots att jag redan träffat henne i flera timmar samma dag och hon har pratat om kommande besök. Hon börjar telefonsamtalet käckt med att "nu måste jag beställa färdtjänst för du kör mig ju inte". Och då har jag redan lovat att jag kör. Många gånger samma dag. Jag blir både ledsen och arg. Ber henne skriva upp att jag skjutsar. Ber henne lita på mig. Jag har skrivit rent listan på kommande besök och jag har skrivit att jag skjutsar henne. Jag orkar inte. Jag träffar henne dagligen och vi pratar ständigt om kommande vårdbesök. Vad sjutton kan jag göra?

Hon har redan avbokat besök eftersom hon trott att jag inte skjutsar henne. Och hon har som sagt färdtjänst också så att skylla på mig gör ont.
Någonstans måste du ge upp och inse att det här inte längre är din mamma. Det här är en människa med kraftiga hjärnskador som ser ut som din mor men är en helt annan person. Se till att få in henne på ett hem. Det är det vi betalar skatt för i Sverige. Du ska inte behöva dra lasset med din dementa mor själv. Vi har vårdpersonal för sånt och hon kommer ändå inte att förstå vad som händer eftersom hon är helt röten i huvudet av demens. Spara dig själv massor av problem, låt det allmänna ta över och åk och hälsa på henne ibland. Det får räcka så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in