2026-08-25, 06:03
Medlem
Suecotes avatar
Jag är ingen erfaren bilentusiast, men måste sälja en begagnad bil från ett dödsbo. Efter att ha läst en del obehagliga berättelser om hur en privat försäljning kan gå till undrar jag om bästa sätt att garantera ens säkerhet och att inte bli blåst, misshandlad eller få bilen stulen.

Min tanke är att samla några hugade spekulanter på en parkeringsplats, och låta dem provköra bilen mot att de lämnar körkortet i pant. Sedan kan de få lägga sina bud.

Jag tänker kräva kontant betalning endast.

Vad mer ska jag tänka på?
Citera
2026-08-25, 06:12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Du ska följa med vid provkörning så ”köparen” inte saboterar bilen.
Tydligen vanligt att köparen kommer tillbaka efter provkörning med motorlampan tänd och prutar rejält.
Dom har dock bara dragit loss nån kabel till nån sensor som sedan snabbt går att återställa.
Citera
2026-08-25, 06:48
Medlem
Kontant betalning? Det lär ju inte hända.
Falska sedlar och folk som kommer med en ICA-kasse full.
När du skall lämna in dem på banken så blir det problem.

Svarthåriga sållar du bort direkt, det blir bara problem.
Åk helst med i bilen. Att du får en bit plast i pant hjälper ingenting.
Falskt körkort eller så skiter de i att du vet vem de är. Vad skall du göra med körkortet när de inte kommer tillbaka?
Citera
2026-08-25, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kontant betalning? Det lär ju inte hända.
Falska sedlar och folk som kommer med en ICA-kasse full.
När du skall lämna in dem på banken så blir det problem.

Svarthåriga sållar du bort direkt, det blir bara problem.
Åk helst med i bilen. Att du får en bit plast i pant hjälper ingenting.
Falskt körkort eller så skiter de i att du vet vem de är. Vad skall du göra med körkortet när de inte kommer tillbaka?

Väldigt lätt att se skillnaden på falska och äkta sedlar så det är inget problem och tar inte många minuter att kolla.

Varför ska han lämna in dom på banken som kommer leka med pengarna och sen knappt vill ge tillbaks dom om han vill ta ut dom.

Han kommer ju ändå handla mat eller äta ute osv å de är knappast nån halvmiljonersbil som säljs.

Tar de bilen så kommer de inte komma särskilt långt för han ringer ju snutarna .

Och biltjuvar i trakten och problemfolk brukar va i polisens register om personen skulle ha gjort sig besväret att tillverka ett fejkkörkort för att sno en bil.
(Hur ofta har det hänt i sverige med 5 miljoner bilar att nån snott en bil vid provkörning? typ aldrig)

När man kör runt i trafiken så åker personen fast med ett fejkkörkort vid kontroll för personen finns ej i databasen .
Senast redigerad av Blatteman 2026-08-25 kl. 07:23.
Citera
2026-08-25, 07:44
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Jag är ingen erfaren bilentusiast, men måste sälja en begagnad bil från ett dödsbo. Efter att ha läst en del obehagliga berättelser om hur en privat försäljning kan gå till undrar jag om bästa sätt att garantera ens säkerhet och att inte bli blåst, misshandlad eller få bilen stulen.

Min tanke är att samla några hugade spekulanter på en parkeringsplats, och låta dem provköra bilen mot att de lämnar körkortet i pant. Sedan kan de få lägga sina bud.

För det första du ska inte vara själv du skall ha med dig en kompis, när bilen skall provköras så skall du själv följa med (kolla körkortet först) endast du ägaren och eventuell köpare deltar i provkörningen, alltså inte ett antal "babbar" sittandes i baksätet, passar det inte köparen så blåser du av affären redan där.
Kontanter kan du ta emot om du känner dig trygg med att du kan skilja på äkta och falska pengar vilka absolut skall vara svenska pengar.
Börjar kunden redan nu tala om att det saknas en lite summa pengar som kunden vill betala senare, blås av affären direkt.
Numera brukar man göra ägarbyte i App se då till att kundens leg blir godkänd av Transportstyrelsen och kom ihåg att det är du säljaren som hanterar Appen givetvis skall pengarna finnas i din ficka innan du öppnar appen.
Swiss betalning skulle jag personligen inte godkänna den kan jag få lite om, men har ni båda samma så går överföringen direkt och du kan se att det verkligen kommit in pengar.
Då ska inte gå på snacket att snacket att köparen vill göra ägarbytet lite senare på grund av bla bla bla då står du där med risken att få betala parkeringsböter trängselskatter mm, vissa opålitliga köpare gör så om det är ett fordon av ringa värde.
Jag har säkert glömt något, men det kommer du nog att få veta här i tråden
Citera
2026-08-25, 07:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om man vill slippa jiddrandet med araber så är annars det enklaste att antingen sälja bilen via märkeshandlaren men räkna med ett sämre pris. Du kan också åka till någon oberoende som köper och säljer bilar, kan ge ett lite högre pris.
Vill du ha lite mer betalt så är det egen annons och att få drösvis med mailvänner som heter Muhammed.

Jag skulle säga att det är bra att veta vad det är för bil och i vilken prisklass det handlar om. En bil för under 50 000kr är det få handlare som ens tar i om du inte köper något av dem i samma veva. Man blir ofta erbjuden något pisspris för bilen i dessa lägen.
Citera
2026-08-25, 08:23
Medlem
Connykrims avatar
Sälj den till viköperdinbil o liknande. Självklart undervärderar dom bilen men lätt värt för att slippa all galningar
Citera
2026-08-25, 08:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Sälj den till viköperdinbil o liknande. Självklart undervärderar dom bilen men lätt värt för att slippa all galningar

Det var det bästa rådet hitintills.
Citera
2026-08-25, 08:39
Medlem
Sålde en bil förra sommaren. La ut på blocket. Massa jobbiga mest utlänningar som hörde av sig. Sen kom ett trevligt äldre par och kollade men ville inte ha den. Sen kom en asjobbig utlänsk killes brorsa och köpte den och prutade utav helvete. Men det var nog ett vettigt pris trots allt och ser bilen då och då. Att samla massa folk p åen parkering låter inte lättare...
Citera
2026-08-25, 08:43
Medlem
Sätter man ett tillräckligt lågt pris och bara har kontakt via blocket tror jag det kan funka ganska smidigt. Då kan man nog välja vem man sak sälja till .
Citera
2026-08-25, 08:45
Moderator
Citat:

Att det händer något är extremt ovanligt, du behöver inte vara orolig.

Om du ändå är det så beroende på hur bråttom du har, hur mycket du vill ha ut och vad det är för bil så finns det olika kanaler att välja på
Ditt sätt tror jag inte på alls, samla flera potentiella köpare på det sättet kräver ju dels en del logistik och risk för folk som säger ja men backar ut och liknande. Om du är orolig för att ha kontakt med människor så lär du ju inte vara typen som kräver att nån som lovat nåt muntligt håller sitt ord, vilket man inte heller kan göra i bilaffärer. De kan hitta på vad som helst för att backa ur affären och du har svårt att bevisa det ena eller andra.

Är det en 25-50-75000:- bil så sälj privat, blocket, marketplace eller liknande, ofarligt, du kan välja vem du säljer till och du får troligen mest pengar på det sättet och har du tur går det fort.

Är det en 100000:-+ bil så fundera på auktionsfirma, finns väl ett par olika och en del hämtar bilen gratis när de har kampanj, tar lite längre tid men du kommer få rätt bra betalt jämfört mot Vi köper din bil och liknande, de köper din bil, det går snabbt och enkelt men de betalar förstås inte så bra, de ska ju tjäna pengar på affären.
Sämsta alternativet lär ju vara att sälja till märkeshandlare, de betalar nog sämst.
Citera
2026-08-25, 08:57
Medlem
Citat:

Det du måste tänka på är att du får betalning och att ägaröverföringen sker korrekt. Annars är risken att du åker på ett gäng skatter avgifter parkeringsböter etc.
Jag sålde en bil för ca 9år sen via blocket, gick bra till slut men var jobbigt med alla broshor som ringde och prutade etc.
Nu har jag sålt via en bilfirma(En bil för 200 K) samt vi köper din bil. Den var i behov av reparationer så priset jag fick var i nivå med vad jg kunnat få via blocket minus vad jag fått lägga ner på reparationer.
Bägge var smidigt, kanske jag kunnat få några kr mer: Men sparade mycket jobb och frustration.
Men det beror lite på vilket fordon du säljer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in