Citat:
Ursprungligen postat av
Suecote
Jag är ingen erfaren bilentusiast, men måste sälja en begagnad bil från ett dödsbo. Efter att ha läst en del obehagliga berättelser om hur en privat försäljning kan gå till undrar jag om bästa sätt att garantera ens säkerhet och att inte bli blåst, misshandlad eller få bilen stulen.
Min tanke är att samla några hugade spekulanter på en parkeringsplats, och låta dem provköra bilen mot att de lämnar körkortet i pant. Sedan kan de få lägga sina bud.
Jag tänker kräva kontant betalning endast.
Vad mer ska jag tänka på?
Att det händer något är extremt ovanligt, du behöver inte vara orolig.
Om du ändå är det så beroende på hur bråttom du har, hur mycket du vill ha ut och vad det är för bil så finns det olika kanaler att välja på
Ditt sätt tror jag inte på alls, samla flera potentiella köpare på det sättet kräver ju dels en del logistik och risk för folk som säger ja men backar ut och liknande. Om du är orolig för att ha kontakt med människor så lär du ju inte vara typen som kräver att nån som lovat nåt muntligt håller sitt ord, vilket man inte heller kan göra i bilaffärer. De kan hitta på vad som helst för att backa ur affären och du har svårt att bevisa det ena eller andra.
Är det en 25-50-75000:- bil så sälj privat, blocket, marketplace eller liknande, ofarligt, du kan välja vem du säljer till och du får troligen mest pengar på det sättet och har du tur går det fort.
Är det en 100000:-+ bil så fundera på auktionsfirma, finns väl ett par olika och en del hämtar bilen gratis när de har kampanj, tar lite längre tid men du kommer få rätt bra betalt jämfört mot Vi köper din bil och liknande, de köper din bil, det går snabbt och enkelt men de betalar förstås inte så bra, de ska ju tjäna pengar på affären.
Sämsta alternativet lär ju vara att sälja till märkeshandlare, de betalar nog sämst.