2026-08-25, 08:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Jag är ingen erfaren bilentusiast, men måste sälja en begagnad bil från ett dödsbo. Efter att ha läst en del obehagliga berättelser om hur en privat försäljning kan gå till undrar jag om bästa sätt att garantera ens säkerhet och att inte bli blåst, misshandlad eller få bilen stulen.

Min tanke är att samla några hugade spekulanter på en parkeringsplats, och låta dem provköra bilen mot att de lämnar körkortet i pant. Sedan kan de få lägga sina bud.

Jag tänker kräva kontant betalning endast.

Vad mer ska jag tänka på?

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Sälj den till viköperdinbil o liknande. Självklart undervärderar dom bilen men lätt värt för att slippa all galningar

Nu framgår det ju inte vad det är för bil eller vilket pris du tänkt, men om det rör sig om en bil under 30-40 tusen så skulle jag också säga att det smidigaste är att sälja till en "köpfirma".

Visst, du kanske inte får fullt marknadsvärde, men vad är det värt att slippa sätta bort en hel dag med däcksparkande och prutande babbar, krångel med ägarbyte och betalning?

Som sagt, gör först en värdering hos en firma, du måste ju inte sälja till dem om du tycker det är för lågt värderat, och ställ det mot vad du ev. kan få vid en privat försäljning. Tycker du att det är värt att lägga tid och bekymmer för att kanske få några tusenlappar mer så är det ju bara att gå vidare med din första plan i så fall.
Citera
2026-08-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Att det händer något är extremt ovanligt, du behöver inte vara orolig.

Om du ändå är det så beroende på hur bråttom du har, hur mycket du vill ha ut och vad det är för bil så finns det olika kanaler att välja på
Ditt sätt tror jag inte på alls, samla flera potentiella köpare på det sättet kräver ju dels en del logistik och risk för folk som säger ja men backar ut och liknande. Om du är orolig för att ha kontakt med människor så lär du ju inte vara typen som kräver att nån som lovat nåt muntligt håller sitt ord, vilket man inte heller kan göra i bilaffärer. De kan hitta på vad som helst för att backa ur affären och du har svårt att bevisa det ena eller andra.

Är det en 25-50-75000:- bil så sälj privat, blocket, marketplace eller liknande, ofarligt, du kan välja vem du säljer till och du får troligen mest pengar på det sättet och har du tur går det fort.

Är det en 100000:-+ bil så fundera på auktionsfirma, finns väl ett par olika och en del hämtar bilen gratis när de har kampanj, tar lite längre tid men du kommer få rätt bra betalt jämfört mot Vi köper din bil och liknande, de köper din bil, det går snabbt och enkelt men de betalar förstås inte så bra, de ska ju tjäna pengar på affären.
Sämsta alternativet lär ju vara att sälja till märkeshandlare, de betalar nog sämst.
Sålde precis till en märkeshandlare: De betalade faktiskt bäst: 15% högre än Vi köper din bil, och 10% mer än vad kvarndammens och Riddermarks värdering.
Citera
2026-08-25, 09:06
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Sålde precis till en märkeshandlare: De betalade faktiskt bäst: 15% högre än Vi köper din bil, och 10% mer än vad kvarndammens och Riddermarks värdering.
Oj, då får jag backa på den uppfattningen. Det är väl fortfarande bilbrist hos en del i vilket fall då.
Har sålt genom KVD och det har gett ca 15-20% mer än min längsta gräns, jag tror de sätter värderingen rätt lågt för att ha lite mer säkerhet.
Citera
2026-08-25, 09:24
Medlem
Citat:
Att det händer något är extremt ovanligt, du behöver inte vara orolig.

Orolig på det sättet behöver man inte vara.

Men att det är en massa jobbiga jävlar som hör av sig får man defintivt räkna med. Jag är väl en vit svensk medelklass med ändå hyfsad inkomst. Man får kontakt med helt andra människor än jag får till vardags när jag säljer en billig bil på blocket, den saken är klar.
Citera
2026-08-25, 10:31
Medlem
Bara att notera mönster som kråkan som ju anses vara en mycket smart fågel. Sälj inte till Mohamed och Hassan å om du nu måste det så åker du och två större grannar eller vänner du litar på med under provturen så att Mohammed eller Hassan eller vad han nu heter inte kan sno bilen.

Är det en Svensk köpare så är det oftast riskfritt, låt dem ta sin provtur, är du lite orolig kan ni ju mötas upp på nån landsväg där de kan ta provturen längs med en väg som cirkulerar tillbaka eller som går mot en ände, då finns det ingenstans att försvinna till om de nu handlar om biltjyyvar.

Ett annat alternativ är en Samsung tag eller Apple airtag som du gömmer i bilen. Med den kan du spåra bilen om spekulanten får några konstiga idéer.
Citera
2026-08-25, 10:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Orolig på det sättet behöver man inte vara.

Men att det är en massa jobbiga jävlar som hör av sig får man defintivt räkna med. Jag är väl en vit svensk medelklass med ändå hyfsad inkomst. Man får kontakt med helt andra människor än jag får till vardags när jag säljer en billig bil på blocket, den saken är klar.
Så är det, det är en del i att sälja bil, tycker man det är jobbigt så kan man ju ta det enkla sättet att sälja till företag, men man tappar helt klart lite pengar på det sättet.
Citera
2026-08-25, 10:43
Medlem
Citat:
Så är det, det är en del i att sälja bil, tycker man det är jobbigt så kan man ju ta det enkla sättet att sälja till företag, men man tappar helt klart lite pengar på det sättet.

Absolut.
Citera
2026-08-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Sälj den till viköperdinbil o liknande. Självklart undervärderar dom bilen men lätt värt för att slippa all galningar

Ja, det finns ju en anledning att sådana tjänster är populära.
Visst, som du säger får man lite mindre betalt men om man värderar sin egen tid är det ju värt det.
Citera
2026-08-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
För det första du ska inte vara själv du skall ha med dig en kompis, när bilen skall provköras så skall du själv följa med (kolla körkortet först) endast du ägaren och eventuell köpare deltar i provkörningen, alltså inte ett antal "babbar" sittandes i baksätet, passar det inte köparen så blåser du av affären redan där.
Kontanter kan du ta emot om du känner dig trygg med att du kan skilja på äkta och falska pengar vilka absolut skall vara svenska pengar.
Börjar kunden redan nu tala om att det saknas en lite summa pengar som kunden vill betala senare, blås av affären direkt.
Numera brukar man göra ägarbyte i App se då till att kundens leg blir godkänd av Transportstyrelsen och kom ihåg att det är du säljaren som hanterar Appen givetvis skall pengarna finnas i din ficka innan du öppnar appen.
Swiss betalning skulle jag personligen inte godkänna den kan jag få lite om, men har ni båda samma så går överföringen direkt och du kan se att det verkligen kommit in pengar.
Då ska inte gå på snacket att snacket att köparen vill göra ägarbytet lite senare på grund av bla bla bla då står du där med risken att få betala parkeringsböter trängselskatter mm, vissa opålitliga köpare gör så om det är ett fordon av ringa värde.
Jag har säkert glömt något, men det kommer du nog att få veta här i tråden
Att göra ägarbytet i an app lär inte vara aktuellt för ts då denne skall sälja åt ett dödsbo.
Citera
2026-08-25, 12:51
Medlem
Citat:
Oj, då får jag backa på den uppfattningen. Det är väl fortfarande bilbrist hos en del i vilket fall då.
Har sålt genom KVD och det har gett ca 15-20% mer än min längsta gräns, jag tror de sätter värderingen rätt lågt för att ha lite mer säkerhet.
Är väl från fall till fall: Bilen ligger ute för försäljning just nu med ett 15% påslag mot vad jag fick.
Så jag vet inte riktigt hur man hanterar bilförsäljning idag:
För mig så var 15% helt klart värt för att avstå all prutning och stök: Samt att jag tror knappast jag fått ut mer privat jämfört med att sälja till en firma.
Samma med förra bilen, fick en summa som tillsammans med de reparationer som behövde genomföras för att bilen skulle bli säljbar översteg vad prisnivån hos bilhandlare var.
Men det var en lite speciell bil och den gick på export direkt(Via vi köper din bil).
Så ibland kan man bli lite positivt överraskad.
Citera
2026-08-25, 13:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Jag är ingen erfaren bilentusiast, men måste sälja en begagnad bil från ett dödsbo. Efter att ha läst en del obehagliga berättelser om hur en privat försäljning kan gå till undrar jag om bästa sätt att garantera ens säkerhet och att inte bli blåst, misshandlad eller få bilen stulen.

Min tanke är att samla några hugade spekulanter på en parkeringsplats, och låta dem provköra bilen mot att de lämnar körkortet i pant. Sedan kan de få lägga sina bud.

Jag tänker kräva kontant betalning endast.

Vad mer ska jag tänka på?
Du kan sälja den via KVD-bil eller liknande.
Citera
2026-08-25, 14:53
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Sätter man ett tillräckligt lågt pris och bara har kontakt via blocket tror jag det kan funka ganska smidigt. Då kan man nog välja vem man sak sälja till .

Folk kommer ändå vilja pruta, ett väldigt lågt pris tolkar de som desperation och vill då passa på att pruta.

Den vanligaste frasen bland bland araber är: vad är ditt lägsta/sista pris?
Du säger ett pris och då säger ett ännu lägre pris.

Man ska då stå fast vid sitt pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in