Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Tack. Jag vet att jag kollade upp detta för några år sedan och då var Karolinska i nivå med Mayo Clinic i USA. Men du har rätt att det inte verkar så nu när man söker. Vet inte om det bara var nån särskild faktor jag tittade på. Mortaliteten verkar Karolinska ligga bland absoluta toppen nu också. Vad väger man in i dessa jämförelser? Sjukhusmaten? Jag orkar inte läsa nu.
Tillägg: Karolinska verkar ligga bland topp 5 i världen vad gäller låg mortalitet för hjärtkirurgi. Enligt några AI-sökningar.
Det blir en liten sidodiskussion, men jag vet inte heller exakt hur sådana listor skapas. Är det forskningen som vägs in? Är det resultaten? Stämmer topp 5, eller är det AI-hallucinos? Sen vet jag inte hur hjärtkirurgin är på Karolinska i övrigt. Jag vet att åtminstone komplicerade barnfall skickas till ett annat sjukhus i Sverige. När svåra fall skickas till andra centra drar det ned remitterande centrums egen mortalitetsstatistik på ett lite orättvist sätt.
Som sagt kan denna diskussionen egentligen kvitta. Karolinska är utan tvekan ett toppsjukhus och felet beror inte på att de skulle vara dåliga, utan kanske snarare på lite slappa rutiner. Kanske är likadant på andra sjukhus.
Citat:
Ursprungligen postat av
jenniejanna
Jag undrar om de till slut lyckades få igång hjärtverksamheten, men att skador uppstått som innebär att transplantationer kan behövas. Eller: ligger dessa två nu i hjärt-lungmaskiner? Det klarar man väl inte mer än ett par veckor, och att hitta två hjärtan att transplantera tar mycket möjligt väsentligt längre än så.
Jag vet hur de svenska principerna för skadestånd fungerar, men detta är ju vållande till annans död om de dör. Om än genom försumlighet och inte avsiktligt. Vad hade familjerna fått i USA? Motsv 60 miljoner SEK eller så?
Som jag förstått det stod patienternas hjärtan helt stilla, så de är i så fall som du säger helt beroende av hjärtlungmaskiner.
Som jag förstått det är det ofta en ganska lång väntan på hjärta, om man inte har ett urakut behov. Då skall det gå snabbare, redan inom någon dag. Det skulle inte förvåna mig om någon av dem redan är transplanterade.