2026-08-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Det står i artikeln att de normalt inte har det felaktiga läkemedlet på den avdelningen. Så det kan vara en tidigare felbeställning från avdelningen, eller att leverantören plockat fel förpackning. Väl på hyllan har det sedan kommit in på operation.

Den som packade upp borde väl ha reagerat?
Citera
2026-08-24, 16:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Den som packade upp borde väl ha reagerat?

"Bilisten som krockade borde bromsat tidigare". Fattar du inte att människor kan göra fel? Det ingår i konceptet att vara människa.

Däremot ska såna här allvarliga saker inte kunna bero på en enda människas misstag. Om det var så skulle sånt här hända jätteofta.

Du är inte det brajtaste stjärnan på himlen du...
Citera
2026-08-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
"Bilisten som krockade borde bromsat tidigare". Fattar du inte att människor kan göra fel? Det ingår i konceptet att vara människa.

Däremot ska såna här allvarliga saker inte kunna bero på en enda människas misstag. Om det var så skulle sånt här hända jätteofta.

Du är inte det brajtaste stjärnan på himlen du...

Tack du. Jag är förbryllad över att detta läkemedel kommit igenom alla steg i hanteringen. Om läkemedlet inte ens brukade användas på thoraxavdelningen överhuvudtaget.
Därför känns det som ett sabotage.
Citera
2026-08-24, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Tack du. Jag är förbryllad över att detta läkemedel kommit igenom alla steg i hanteringen. Om läkemedlet inte ens brukade användas på thoraxavdelningen överhuvudtaget.
Därför känns det som ett sabotage.

Är det sabotage är det väl andra inom kort tid på Karolinska? Personal på barnavdelningen som blev förgiftade för ett litet tag sedan. Oroväckande
Citera
2026-08-24, 16:44
Medlem
Det är alltid en risk om flaskor ser för liknande ut. Finns många IVO-fall där folk dött för att hemsjukvården råkat spola infarter med kaliumklorid iställer för natriumklorid...
Citera
2026-08-24, 16:49
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har du aldrig gjort ett enda misstag i ditt arbetsliv..?

Det är skillnad på misstag och misstag. Om jag av misstag tex kör på ditt barn så det avlider, är det då mig det är synd om? Jag hade ju säkert varit sååå traumatiserad.
Citera
2026-08-24, 16:52
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Karolinskas thoraxkirurgi ligger på 2:a-3:e plats i världen vad gäller kvalitet. Olika undersökningar visar lite olika. Googla får ni se.

Så ta det lite lugnt med teorierna. Men självklart kan nån dum jävel slinka in även där bland personalen. Men jag tippar på att det handlar om en mycket olycklig kombination av saker som hänt. Det måste finnas dubbelkontroll och trippelkontroll i en sån verksamhet. Vi snackar inte ett lokalsjukhus i Mogadishu här...

Uppskärpning av rutiner gör framtidens operationer ännu säkrare.
Vad har du för källa på det? De första två jag hittade hamnade Karolinska på 30 plats i världen (inte illa i och för sig, men ändå långt från absoluta toppen) och inte bland de tio bästa i Europa. Karolinska gör som sagt inte hjärttransplantationer, och orsaken var att deras resultat var sämst av de tre stora hjärtkirurgi-centrum vi har i Sverige. Det var i och för sig länge sedan.

https://rankings.newsweek.com/worlds-best-specialized-hospitals-2025/cardiac-surgery
https://my1health.com/articles/heart-surgery-hospitals-in-europe

Därmed inte sagt att felet här berodde på inkompetens. Karolinska är bland de absolut bästa i Sverige i många kategorier. Även hemska misstag kan ske på bra centra. Men är de verkligen bland topp tre i världen?
Citera
2026-08-24, 16:53
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Är det sabotage är det väl andra inom kort tid på Karolinska? Personal på barnavdelningen som blev förgiftade för ett litet tag sedan. Oroväckande
Det var i Uppsala
https://lakartidningen.se/nyheter/misstankt-for-forgiftningar-pa-akademiska-avskedas/
Citera
2026-08-24, 17:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Vad har du för källa på det? De första två jag hittade hamnade Karolinska på 30 plats i världen (inte illa i och för sig, men ändå långt från absoluta toppen) och inte bland de tio bästa i Europa. Karolinska gör som sagt inte hjärttransplantationer, och orsaken var att deras resultat var sämst av de tre stora hjärtkirurgi-centrum vi har i Sverige. Det var i och för sig länge sedan.

https://rankings.newsweek.com/worlds-best-specialized-hospitals-2025/cardiac-surgery
https://my1health.com/articles/heart-surgery-hospitals-in-europe

Därmed inte sagt att felet här berodde på inkompetens. Karolinska är bland de absolut bästa i Sverige i många kategorier. Även hemska misstag kan ske på bra centra. Men är de verkligen bland topp tre i världen?

Tack. Jag vet att jag kollade upp detta för några år sedan och då var Karolinska i nivå med Mayo Clinic i USA. Men du har rätt att det inte verkar så nu när man söker. Vet inte om det bara var nån särskild faktor jag tittade på. Mortaliteten verkar Karolinska ligga bland absoluta toppen nu också. Vad väger man in i dessa jämförelser? Sjukhusmaten? Jag orkar inte läsa nu.

Tillägg: Karolinska verkar ligga bland topp 5 i världen vad gäller låg mortalitet för hjärtkirurgi. Enligt några AI-sökningar.
Senast redigerad av Hurt-Åke 2026-08-24 kl. 17:10.
Citera
2026-08-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Uppenbart hur anhöriga mår, men undrar hur personen som ev begått misstaget mår… sjukskrivning?

Då ligger de två patienterna nedsövda nu? Hur lång tid tar det att hitta nya hjärtan att transplantera?

Jag undrar om de till slut lyckades få igång hjärtverksamheten, men att skador uppstått som innebär att transplantationer kan behövas. Eller: ligger dessa två nu i hjärt-lungmaskiner? Det klarar man väl inte mer än ett par veckor, och att hitta två hjärtan att transplantera tar mycket möjligt väsentligt längre än så.

Jag vet hur de svenska principerna för skadestånd fungerar, men detta är ju vållande till annans död om de dör. Om än genom försumlighet och inte avsiktligt. Vad hade familjerna fått i USA? Motsv 60 miljoner SEK eller så?
Citera
2026-08-24, 17:23
Medlem
Ochotnyryads avatar
Svimmar av skräck. Är sjuksköterska och får panik av att läsa detta. Hoppas hoppas att jag slipper hamna i denna situation
Citera
2026-08-24, 17:24
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Tack. Jag vet att jag kollade upp detta för några år sedan och då var Karolinska i nivå med Mayo Clinic i USA. Men du har rätt att det inte verkar så nu när man söker. Vet inte om det bara var nån särskild faktor jag tittade på. Mortaliteten verkar Karolinska ligga bland absoluta toppen nu också. Vad väger man in i dessa jämförelser? Sjukhusmaten? Jag orkar inte läsa nu.

Tillägg: Karolinska verkar ligga bland topp 5 i världen vad gäller låg mortalitet för hjärtkirurgi. Enligt några AI-sökningar.
Det blir en liten sidodiskussion, men jag vet inte heller exakt hur sådana listor skapas. Är det forskningen som vägs in? Är det resultaten? Stämmer topp 5, eller är det AI-hallucinos? Sen vet jag inte hur hjärtkirurgin är på Karolinska i övrigt. Jag vet att åtminstone komplicerade barnfall skickas till ett annat sjukhus i Sverige. När svåra fall skickas till andra centra drar det ned remitterande centrums egen mortalitetsstatistik på ett lite orättvist sätt.

Som sagt kan denna diskussionen egentligen kvitta. Karolinska är utan tvekan ett toppsjukhus och felet beror inte på att de skulle vara dåliga, utan kanske snarare på lite slappa rutiner. Kanske är likadant på andra sjukhus.
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Jag undrar om de till slut lyckades få igång hjärtverksamheten, men att skador uppstått som innebär att transplantationer kan behövas. Eller: ligger dessa två nu i hjärt-lungmaskiner? Det klarar man väl inte mer än ett par veckor, och att hitta två hjärtan att transplantera tar mycket möjligt väsentligt längre än så.

Jag vet hur de svenska principerna för skadestånd fungerar, men detta är ju vållande till annans död om de dör. Om än genom försumlighet och inte avsiktligt. Vad hade familjerna fått i USA? Motsv 60 miljoner SEK eller så?
Som jag förstått det stod patienternas hjärtan helt stilla, så de är i så fall som du säger helt beroende av hjärtlungmaskiner.

Som jag förstått det är det ofta en ganska lång väntan på hjärta, om man inte har ett urakut behov. Då skall det gå snabbare, redan inom någon dag. Det skulle inte förvåna mig om någon av dem redan är transplanterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in