2026-08-25, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Används kalciumklorid inom vården? För vad?

Det här är ju en fuckup utan motsvarighet...
Kalciumklorid används dagligen på NKS.

Ett användingsområde är vid större blödningar, där man behöver blodtransfundera. Blodpåsarna innehåller citrat. Vi stora blodtransfunderingar får patienterna även i sig citrat. För att motverka de ogynnsamma effekterna av citrat kan man ge kalciumklorid intravenöst.
Dessa ges som enstaka injektioner.

Ett annat användningsområde är vid citratdialys. För att motverka citrateffekten ges kalciumklorid kontinuerligt intravenöst. Halterna av kalcium mäts regelbundet i blodet hos patienten och i dialysmaskinen.
Beroendet av flödena av de olika dialysvätskorna och blodet, korrigeras värdena enligt en i förväg uppgjord mall.
Senast redigerad av voluptabilis 2026-08-25 kl. 11:59.
Citera
2026-08-25, 12:38
Medlem
Och det finns absolut inget som tyder på att fabriken som fyller medlet klistrat fel etiketter?
Citera
2026-08-25, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Såhär blir det när man monterar ner välfärden.

Ett typexempel på hur det går när man misslyckas med välfärden.
Mest tråkiga är att det är S-MP som sitter vid makten, så det viktiga nu är att snacka bort det här, så man kan fortsätta att anställa HR-folk och konsulter.
Citera
2026-08-25, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Nu vet jag ju inte hur det faktiskt såg ut, men ponera att det är en identisk flaska, identisk etikett, identisk styrka, med bara en bokstav fel, kaliumklorid vs kalciumklorid I detta fall.

Då bör ju den största ändringen vara att man faktiskt ändrar på dessa andra faktorer så det finns mer än bara en ynka bokstav att råka missa för något med konsekvenser som denna.

Nu vill jag inte skuldbelägga någon men det är ändå stor skillnad på kalium och kalcium.
Citera
2026-08-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Nu vill jag inte skuldbelägga någon men det är ändå stor skillnad på kalium och kalcium.

Ja men.

Som jag förstått. Det fanns kalciumklorid bland kardioplegi, alltså fel i leveransen så då hade patienterna fått kalcium istället för kalium...

Så du tar läkemedel ur en kartong där det står fel läkemedel i den. Och dubbelkollar tyvärr inte den... Utan tagit för givet då dom ser för lika ut, utom den lilla texten på flaskan.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-25 kl. 13:15.
Citera
2026-08-25, 13:15
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kan vi räkna med att den som har förväxlat dessa, kanske inte kan språket till 100%?

Är självklart möjligt. Förhoppningsvis görs en utförlig utredning och så lär man sig något från det.

Min poäng är mest att hade jag blivit ombedd att hämta Kaliumklorid så finns det inte en chans att jag tagit Kalciumklorid. Det räcker med en vanlig svensk naturvetenskaplig gymnasieexamen för att fatta att det är olika saker.
Citera
2026-08-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kan vi räkna med att den som har förväxlat dessa, kanske inte kan språket till 100%?

Nej tror inte det är så i detta fall. Man har fått en kartong med fel läkemedel i den/ alltså blandat med rätt och fel läkemedel. Och tyvärr inte dubbelkollat ampullens innehåll. För ampullerna var väldigt lika varandra. Utom den lilla texten. Ampullerna är rätt små.

Vanligtvis har vi texter på ampullen med olika färger för att sådant inte ska ske. Ampullerna brukar också kunna vara i olika färger särskilt vissa. Men inte här.

Man har lurats av kartongens namn och slarvat med att dubbelkolla ampullen i kartongen.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-25 kl. 14:06.
Citera
2026-08-25, 14:05
Medlem
Hur är det ens möjligt att det sker? Det var minst två läkare inblandade så båda var lika dumma i huvudet?

Vilka var läkarna?
Citera
2026-08-25, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur är det ens möjligt att det sker? Det var minst två läkare inblandade så båda var lika dumma i huvudet?

Vilka var läkarna?

Nej det är vanligen narkossyrror som blandar läkemedel och ger. och tagit ur en kartong där rätt läkemedel skulle funnits i den som det alltid gjort. Men av någon anledning har det blandats med ampuller (i leveransen) som är lika men av ett helt annat läkemedel, bara en liten text som skiljer. Som jag förstått.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-25 kl. 14:12.
Citera
2026-08-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Nej det är vanligen narkossyrror som blandar läkemedel och ger. och tagit ur en kartong där rätt läkemedel skulle funnits i den som det alltid gjort. Men av någon anledning har det blandats med ampuller som är lika men av ett helt annat läkemedel, bara en liten text som skiljer. Som jag förstått.
Någon i tråden skrev att läkaren eller läkarna ska kontrollera vad det står på ampullen innan sköterskan drar upp ämnet.
Citera
2026-08-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Någon i tråden skrev att läkaren eller läkarna ska kontrollera vad det står på ampullen innan sköterskan drar upp ämnet.

Aldrig hört, samt väldigt ineffektivt och få till - många operationer som sker på en dag. Den som ger måste kolla vad den dragit upp. Och informera såklart när det är givet, hur dialogen och kommunikationen sker där inne kan vara olika.

Men Man förblandar läkemedel i sprutor inne på läkemedelsrum innan op. Har man då missat kolla ampullen så har man också skrivit upp fel namn på sprutan och tror sig då ge rätt läkemedel inne på op-sal. Rutiner och riktlinjer kan skilja sig beroende på olika ställen.
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-25 kl. 14:20.
Citera
2026-08-25, 15:06
Medlem
Är väl inte så farligt, så många operationer som sker om året så får man räkna med misstag. Så klart tråkigt men det är sånt som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in