2026-08-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Vad har du för källa på det? De första två jag hittade hamnade Karolinska på 30 plats i världen (inte illa i och för sig, men ändå långt från absoluta toppen) och inte bland de tio bästa i Europa. Karolinska gör som sagt inte hjärttransplantationer, och orsaken var att deras resultat var sämst av de tre stora hjärtkirurgi-centrum vi har i Sverige. Det var i och för sig länge sedan.

https://rankings.newsweek.com/worlds-best-specialized-hospitals-2025/cardiac-surgery
https://my1health.com/articles/heart-surgery-hospitals-in-europe

Därmed inte sagt att felet här berodde på inkompetens. Karolinska är bland de absolut bästa i Sverige i många kategorier. Även hemska misstag kan ske på bra centra. Men är de verkligen bland topp tre i världen?

Svårt med den där statistiken som jag antar deras bedömning faller på. Att det beror väl helt på vilka patienter man tar vissa år. Vissa år prövas värre fall och mer komplicerade fall och risken är väl sämre utfall aka sämre statistisk. Men men det är en annan diskussion.

I övrigt är väl dödligheten väldigt liten på Karolinska thoraxkirurgi. Men ska inte tala helt om resultatet långsiktigt. Tror inte de är dåligt.

https://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2026/05/karolinska-universitetssjukhuset-visar-toppresultat-for-hjartoperationer/

Citat:
"Dödlighet, eller 30-dagarsmortalitet, är ett av måtten man använder för att mäta kvaliteten på vården som patienterna får. Man mäter hur stor andel av patienterna som har avlidit inom 30 dygn efter operation. Karolinska har under 2025 gjort 1 115 hjärtoperationer med en dödlighet på 1,1 procent. En så låg dödlighet är lägst i Sverige och internationell toppnivå."

Sen oklart efter 30 dagar.

Citat:
"- Under åren 2020-2025 har Karolinska haft en dödlighet på 1,2 procent för samtliga 6 311 hjärtoperationer. Hade våra hjärtoperationer följt i linje med förväntade risken så skulle dödligheten varit 4,09 procent för samma patienter. Vårt team på Karolinska har alltså räddat livet på 181 patienter fler än förväntat, säger Svenarud.

Karolinska har lägst dödlighet samtidigt som man gör många operationer och lyckas upprätthålla hög tillgänglighet för patienterna. Akuta operationer kan göras omgående och alla prioriterade operationer kan göras inom sju dagar. "
Senast redigerad av rawjudge 2026-08-24 kl. 17:54.
Citera
2026-08-24, 17:41
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Skylla på att flaskorna ser likadana ut.
Borde man inte läsa på etiketten också.
Citera
2026-08-24, 17:42
Medlem
Någon måste ju haft ansvaret att hämta medicinen från läkemedelsförrådet till operation.
Citera
2026-08-24, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ochotnyryad
Svimmar av skräck. Är sjuksköterska och får panik av att läsa detta. Hoppas hoppas att jag slipper hamna i denna situation

Verkligen. Jag tror detta hade drivit mig in i en enormt stor livskris med tankar på självmord om det var jag….
Citera
2026-08-24, 17:45
Medlem
Utländska läkare
Citera
2026-08-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Skylla på att flaskorna ser likadana ut.
Borde man inte läsa på etiketten också.
Sånt har hänt förr.

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/fick-hjartstillestand-efter-lakemedelsforvaxling/
Citera
2026-08-24, 17:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Det blir en liten sidodiskussion, men jag vet inte heller exakt hur sådana listor skapas. Är det forskningen som vägs in? Är det resultaten? Stämmer topp 5, eller är det AI-hallucinos? Sen vet jag inte hur hjärtkirurgin är på Karolinska i övrigt. Jag vet att åtminstone komplicerade barnfall skickas till ett annat sjukhus i Sverige. När svåra fall skickas till andra centra drar det ned remitterande centrums egen mortalitetsstatistik på ett lite orättvist sätt.

Som sagt kan denna diskussionen egentligen kvitta. Karolinska är utan tvekan ett toppsjukhus och felet beror inte på att de skulle vara dåliga, utan kanske snarare på lite slappa rutiner. Kanske är likadant på andra sjukhus.

Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Svårt med den där statistiken dock. Beror helt på vilka patienter man tar vissa år. Vissa år prövas värre fall och mer komplicerade fall och risken är väl sämre utfall aka sämre statistisk. Men men det är en annan diskussion.

I övrigt är väl dödligheten väldigt liten på Karolinska thoraxkirurgi. Men ska inte tala helt om resultatet långsiktigt. Tror inte de är dåligt.

https://www.karolinska.se/om-oss/centrala-nyheter/2026/05/karolinska-universitetssjukhuset-visar-toppresultat-for-hjartoperationer/

Sen oklart efter 30 dagar.

Det var rätt dumt av mig att dra upp det där med att Karolinska skulle ligga 2-3 i topp i statistiken. Dessa exakta listningar är något som verkligen kan diskuteras. Skillnaderna mellan de som ligger i topp är oerhört små och påverkas ju av massor av faktorer. Inte bara hur skickliga och säkra de är.

Poängen var att Karolinskas hjärtkirurgi ligger i världstoppen och att det knappast beror på att det är allmänt slarvigt där eller andra märkliga teorier en del i tråden har. Misstag och inkompetens kan smyga sig in överallt. Ibland krockar tåg, ibland dör en patient, ibland spårar en berg-o-dalbana ur. Karolinska sticker inte ut på något sätt. Det viktiga är att detta utreds och att man hittar vad som kan förbättras. (Vilket KAN vara att nån inkompetent jävel får börja städa toaletter istället. Men mer troligt beror det på en rutin som inte varit tillräckligt vattentät.)
Citera
2026-08-24, 17:56
Medlem
Citat:
Det blir en liten sidodiskussion, men jag vet inte heller exakt hur sådana listor skapas. Är det forskningen som vägs in? Är det resultaten? Stämmer topp 5, eller är det AI-hallucinos? Sen vet jag inte hur hjärtkirurgin är på Karolinska i övrigt. Jag vet att åtminstone komplicerade barnfall skickas till ett annat sjukhus i Sverige. När svåra fall skickas till andra centra drar det ned remitterande centrums egen mortalitetsstatistik på ett lite orättvist sätt.

Som sagt kan denna diskussionen egentligen kvitta. Karolinska är utan tvekan ett toppsjukhus och felet beror inte på att de skulle vara dåliga, utan kanske snarare på lite slappa rutiner. Kanske är likadant på andra sjukhus.

Som jag förstått det stod patienternas hjärtan helt stilla, så de är i så fall som du säger helt beroende av hjärtlungmaskiner.

Som jag förstått det är det ofta en ganska lång väntan på hjärta, om man inte har ett urakut behov. Då skall det gå snabbare, redan inom någon dag. Det skulle inte förvåna mig om någon av dem redan är transplanterade.

Betyder det att de är vakna och talbara just nu? Fy fan förstå att berätta för patienterna! Blir 30 mg valium rakt in i venen, hoppas de blir rätt den gången
Citera
2026-08-24, 17:59
Medlem
Funderar om patienterna måste flyttas med aktiv hjärt-lung maskin till ett annat sjukhus eftersom NKS inte gör hjärttransplantationer?

Är det något man brukar göra rutinmässigt?

Mobil ecmo vet jag att det finns.
Citera
2026-08-24, 18:03
Medlem
Bandida.locas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Verkligen. Jag tror detta hade drivit mig in i en enormt stor livskris med tankar på självmord om det var jag….

Verkligen!
Många läkemedelsförpackningar har ju ändrat design genom åren pga riktigt trista missar.

Råkade ge clox istället för cef en gång... minns ännu med fasa! Kunde gått illa om det fanns allergi. Men nej... anestesi skulle jag ej vilja jobba på... eller op.
Citera
2026-08-24, 18:11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Betyder det att de är vakna och talbara just nu? Fy fan förstå att berätta för patienterna! Blir 30 mg valium rakt in i venen, hoppas de blir rätt den gången
Ingen aning. Det är inte omöjligt att de kan ha väckts ganska snart efter operationen, redan innan transplantation. Vet inget heller om de har eller när de kan tänkas transplanteras, men det kan i urakuta tillfällen som sagt gå fort.

Oavsett vad måste det som du säger vara en oerhörd chock att ha inkommit för en rutinoperation, och i bästa fall vakna upp med ett nytt hjärta. I värsta fall inte vakna upp alls.
Citera
2026-08-24, 18:22
Medlem
Detta är endast början, Ebbas Bush Cambino cosmic samt takecare journalsystem skördar liv samt äter miljarder varje dag från våran statskassa..

Unga läkare kan ej stava till kognitiv förmåga , de är skolade i gpt-diagnostik.
Allmäntjänstgöring är en " hörsägen"

Svensk sjukvård 2026 och det blir inte bättre.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-08-24 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in