2026-08-24, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Apropå detta: du och ni som känner till det här. Vet ni vad som gäller om det inte handlar om nödvändigt underhåll, utan om bostadsbolaget vill sätta in "standardhöjande förbättringar" som man själv inte tycker att man behöver eller vill ha. Och sedan höja hyran efteråt. Har man rätt att vägra det, eller kan det bli problem?

Visst inflytande har du som hyresgäst men det avgörs i hyresnämnden.

Dock så brukar ju meningsfulla/lite större standardhöjningar ske vid större renoveringar där flera/alla lägenheter renoveras samtidigt och där är det svårt som hyresgäst att neka t ex kakel i badum eller byte av vitvaror när de renoverar alla köken osv.
Citera
2026-08-24, 09:13
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Visst inflytande har du som hyresgäst men det avgörs i hyresnämnden.

Dock så brukar ju meningsfulla/lite större standardhöjningar ske vid större renoveringar där flera/alla lägenheter renoveras samtidigt och där är det svårt som hyresgäst att neka t ex kakel i badum eller byte av vitvaror när de renoverar alla köken osv.

Här är det en lång lista på onödiga grejor som de tänker sätta in på en gång, och sedan tänker de höja hyran till ett belopp som jag får svårt att betala. Alltså, för grejor som jag inte ens vill ha.

Jag har god lust att helt enkelt vägra ge mitt godkännande - de vill att man ska skriva under med bank-Id. Men jag vet inte vad det kan bli för konsekvenser då. Kan det bli något värre, än att de helt enkelt bara går in med tvång? Eller kan jag bli vräkt, eller kan det bli någon rättegång där jag blir skyldig att betala rättegångskostnaderna om jag förlorar? Jag är inte med i Hyresgästföreningen heller.
Citera
2026-08-24, 09:28
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De har ingen rätt att bara gå in. Samtidigt så tror jag inte du kan neka till underhåll av huset. Försök få en tid avtalad när de kommer istället.
Exakt, finns ju folk som exempelvis jobbar natt eller har husdjur löst i sin lägenhet. Då kan dom inte klampa in "närsomhelst".

Avtala om en tid och få det gjort. Går ej att slippa dem helt.
Citera
2026-08-24, 10:38
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag har en annan fundering, om några av dessa gubbar ser att lägenheten är väldigt stökig, har de rätt att rapportera det till hyresvärden eller gäller tystnadsplikt så länge inte ett brott förekommer?
Citera
2026-08-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Det är sjukt jävla jobbigt att ha hantverkare springande hemma men så är det att bo i både hyresrätt och bostadsrätt.

De flesta villaägare behöver ju också anlita hantverkare någon gång då och då. OVK och sånt slipper man ju i en villa men inte underhåll och reparationer.
Citera
2026-08-24, 10:53
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De flesta villaägare behöver ju också anlita hantverkare någon gång då och då. OVK och sånt slipper man ju i en villa men inte underhåll och reparationer.
I en friköpt villa har du ju valet att sköta underhållet själv eller om du så vill skita i det, i en lägenhet/bostadsrätt kommer du inte undan hanvtverkare om hyresvärd/bostadsrättsförening bestämmt sig för att anlita sådana.
Citera
2026-08-24, 10:58
Medlem
swebarbs avatar
Dom har rätt att komma in på avtalad tid och utföra nödvändigt underhåll som hyresvärden är skyldig att göra, men inte bara stampa in såklart bara hursom för då är det hemfridsbrott.

Du får säga vilken tid och dag passar dig bäst svårare än så är det inte dom kommer knappast vara där halva dagen i just din lägenhet

Enda undantaget är akuta vattenfall o liknande då kan dom inte vänta på dig
Citera
2026-08-24, 11:10
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?

Det går bra, efter ca två år blir du vräkt.
Citera
2026-08-24, 11:23
Avstängd
Klaga och be om att det blir mer rimligt.
Du har väl ett sjutillhållarlås som de näppe kan ha nyckel till?
Är du hemma finns väl låskedja med.
Förstår att det är jobbigt om man är extra privat av sig eller är hemma mycket om dagarna..
Hota får de knappast göra

Citat:
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?
Citera
2026-08-24, 11:46
Medlem
Offerviljas avatar
Att gubbar när som helst bara kan klampa in i ens lägenhet är fruktansvärt obehagligt. Hur fan kan det få vara så här? Vilt främmande människor går mot min vilja in här och kan se vilka böcker jag har i min bokhylla, vilka tavlor jag har på väggen och mycket annat. Det är ju ett övergrepp som nästan liknar en våldtäkt. Och om jag inte är hemma när de tränger sig in, hur vet jag vad dessa främmande människor gör härinne? De kan ju göra vad som helst, som att till exempel öppna min låda där jag har mina underkläder eller hitta min dagbok och läsa i den. Har hantverkarsvinen förresten tystnadsplikt? Det är så jävla vidrigt att bli tvingad att släppa in främlingar i ens boende så att det är helt sinnessjukt.
Citera
2026-08-24, 11:58
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Att gubbar när som helst bara kan klampa in i ens lägenhet är fruktansvärt obehagligt. Hur fan kan det få vara så här? Vilt främmande människor går mot min vilja in här och kan se vilka böcker jag har i min bokhylla, vilka tavlor jag har på väggen och mycket annat. Det är ju ett övergrepp som nästan liknar en våldtäkt. Och om jag inte är hemma när de tränger sig in, hur vet jag vad dessa främmande människor gör härinne? De kan ju göra vad som helst, som att till exempel öppna min låda där jag har mina underkläder eller hitta min dagbok och läsa i den. Har hantverkarsvinen förresten tystnadsplikt? Det är så jävla vidrigt att bli tvingad att släppa in främlingar i ens boende så att det är helt sinnessjukt.

En seriös hantverkare är inte intresserad vad du har för böcker eller vilka tavlor som hänger på väggen dom är där för att gå in och göra det dom ska göra och sen ut till nästa lägenhet, men det är klart att det finns klåpare som är idioter som snokar ochdet är ju fan inte okej alls.
Citera
2026-08-24, 12:02
Medlem
Offerviljas avatar
Jag har läst på nu. Tydligen har hantverkare inte tystnadsplikt. Fy fan så jävla sjukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in