2026-08-30, 10:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?

Om "hantverkare" vill in hos dig så ofta så är det inte hantverkare, det är span, SÄPO.
Citera
2026-08-31, 03:50
Medlem
Citat:
Du fattar väl vad jag menar? De lägger hela tiden en massa lappar i min brevlåda där det står att de ska komma in här och göra en massa saker som jag inte vet vad det är för någonting. Självklart är de inte heller här 70 % av tiden, men väldigt ofta.

Går säkert att fråga hyresvärden om mer information. Eller om det finns kontaktuppgifter till ett företag eller kontaktperson på lapparna som du får. Eller om det står att det är dags att utföra obligatorisk ventilationskontroll eller vadsomhelst egentligen, så kan du själv söka på nätet efter mer information.

Om det är så ofta och regelbundet, så låter det som om det kanske finns en del fel och brister i byggnaden. Eller liknande.

Citat:
Jag skulle kunna betala dubbel hyra för att slippa ha det så här.

Fast hyresvärdar har underhållsskyldighet etc. Seriösa hyresvärdar tar det på allvar. Vill du betala extra för att slippa, så blir det troligen oseriösa hyresvärdar. Vet inte om det är något man egentligen vill betala för.
Citera
2026-08-31, 12:42
Medlem
killawifes avatar
Vi har också en massa "gubbar" som springer här jämt och mäter, rengör och håller på. Fan vet vad de gör. Jag tycker det är lite jobbigt då jag har min dörrklocka urkopplad och måste koppla in den när de ska komma och sen koppla ur den igen när de gått. Samt att hunden skäller. Jag är lite irriterad på hyresvärden med då man får ett hotbrev varje gång att om man INTE hänger en nyckel i tuben så att de kan komma in när man inte är hemma så ska man behöva böta. Far åt helvete era jävla utsugarjävlar! Här betalas inga böter för nåt. Och lägger ni det på hyran så kommer era bilar som parkerar här i området ibland få skador för betydligt mer än 500:-. Jag har iofs en nyckel som hänger i tuben 24/7. Men ändå!!!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in