2026-08-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag har en annan fundering, om några av dessa gubbar ser att lägenheten är väldigt stökig, har de rätt att rapportera det till hyresvärden eller gäller tystnadsplikt så länge inte ett brott förekommer?

Finns ingen hantverkare som har tystnadsplikt😁 Om du har stökigt i lägenheten kommer förmodligen ingen säga något till din hyresvärd. Om det däremot ser ut som att du inte vårdar din lägenhet som hyresgäst enligt den vårdplikt som gäller, så kommer hantverkaren antagligen upplysa din hyresvärd om detta.
Citera
2026-08-24, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?

Jag vet folk som vägrat och är det inte något superviktigt typ vattenläcka så låter dom det vara
Citera
2026-08-24, 12:40
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?
Det låter som om de snattar narkotika av dig varje gång de kommer....
Göm undan dina saker eller lägg dessa i ett kassaskåp. Sedan kan du låta dem komma och gå som de vill.

70 procent av 24 timmar är väldigt mycket. Det är 16 timmar och 48 minuter som de tillbringar i din lägenhet varje dag. Går de i skift? Har de ett övernattningsrum i din lägenhet? Har du privatanställt dem? Är de där för att odla cannabis?
Citera
2026-08-24, 12:42
Medlem
Jag bytte lås på min dörr, fick aldrig några objudna besök sen.
Jag skötte in dom när jag könde för det och stod och kolade vad dom äcklen höll på med.
Vissa tror dom är nån jävla gestapo vakt
Citera
2026-08-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det låter som om de snattar narkotika av dig varje gång de kommer....
Göm undan dina saker eller lägg dessa i ett kassaskåp. Sedan kan du låta dem komma och gå som de vill.

70 procent av 24 timmar är väldigt mycket. Det är 16 timmar och 48 minuter som de tillbringar i din lägenhet varje dag. Går de i skift? Har de ett övernattningsrum i din lägenhet? Har du privatanställt dem? Är de där för att odla cannabis?

Hahahaha😂 Att de dessutom ska ”installera” en trekammarbrunn i lägenheten får mig att undra vad som egentligen pågår.
Citera
2026-08-24, 13:16
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag bytte lås på min dörr, fick aldrig några objudna besök sen.
Jag skötte in dom när jag könde för det och stod och kolade vad dom äcklen höll på med.
Vissa tror dom är nån jävla gestapo vakt

Det har du inte rätt att byta lås, blir det nåt akut måste dom in även utan att du ska godkänna det först.
Citera
2026-08-24, 13:26
Medlem
Bara att rösta Tidö så kanske du kan spara ihop tillräckligt med pengar för att köpa en billig bostad och sen ha råd att äga den. Då väljer du själv när och vad som ska renoveras, samt om du vill göra jobbet själv eller få hem hantverkare. I hyresrätt har du inget att säga till om då nån annan äger fastigheten. Bara att härda ut. Kanske kan du ta en promenad när de kommer så slipper du se dem medan de går in med huvudnyckel?
Citera
2026-08-24, 13:28
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Jag har läst på nu. Tydligen har hantverkare inte tystnadsplikt. Fy fan så jävla sjukt!

Det bästa är nog om du köper ett eget hus där du själv kan bestämma och inte lånar en lägenhet som ägs av någon annan. Det är så det är. Det är inte din lägenhet, det är någon annan som äger den och måste ibland komma in för att laga och fixa den.
Citera
2026-08-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har själv varit jobbig hyresgäst då vissa hantverkare inte fattar vad stänga dörren är. Man säger visst gå in, MEN det är katter i lägenheten så stäng dörren efter dig. Man kommer hem, dörren är på vid gavel, ena katten är i trappen och den andre skräckslagen under soffan. Skitkul.

Varför du inte stängde in dina katter i ett rum när de skulle komma kommer jag aldrig att förstå.
Citera
2026-08-24, 13:32
Medlem
Citat:
Att gubbar när som helst bara kan klampa in i ens lägenhet är fruktansvärt obehagligt. Hur fan kan det få vara så här? Vilt främmande människor går mot min vilja in här och kan se vilka böcker jag har i min bokhylla, vilka tavlor jag har på väggen och mycket annat. Det är ju ett övergrepp som nästan liknar en våldtäkt. Och om jag inte är hemma när de tränger sig in, hur vet jag vad dessa främmande människor gör härinne? De kan ju göra vad som helst, som att till exempel öppna min låda där jag har mina underkläder eller hitta min dagbok och läsa i den. Har hantverkarsvinen förresten tystnadsplikt? Det är så jävla vidrigt att bli tvingad att släppa in främlingar i ens boende så att det är helt sinnessjukt.

Vad är det för jäkla risig lägenhet du har där det behöver komma hantverkare "70% av tiden"?
Citera
2026-08-24, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
En seriös hantverkare är inte intresserad vad du har för böcker eller vilka tavlor som hänger på väggen dom är där för att gå in och göra det dom ska göra och sen ut till nästa lägenhet, men det är klart att det finns klåpare som är idioter som snokar ochdet är ju fan inte okej alls.

Alla hantverkare är långt ifrån seriösa. Jag har katastrofala erfarenheter av hantverkare.
Citera
2026-08-24, 13:41
Medlem
Jiiimboohs avatar
Såvitt jag vet måste hyresgästen godkänna att huvudnyckel används. Är det olika hos olika värdar? Oavsett måste man ge tillträde för underhåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in