2026-08-24, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Ok, är du bög eller kvinna ?

Majoriteten av hantverkare är ju inte unga fagra kvinnor direkt utan småfeta gubbar i övre medelåldern.
Kvinna.
Citera
2026-08-24, 05:09
Medlem
Citat:
Ok. Attraheras du av rörmokar-Ronny 57 med gällivarehäng där man ser hela håriga rövklykan och Snickar-Svante 62 med hängslebyxor som spänner över ölkaggen?
Majoriteten av gångerna så har dom varit yngre än så.
Citera
2026-08-24, 05:18
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Majoriteten av gångerna så har dom varit yngre än så.
Då har du haft tur, där jag bott i lägenhet inom allmännyttan så var det en 65 årig fet grinig svensk gubbe,en fet agressiv manlig juggoslav strax innan 60 års åldern,en fet svensk 50 årig och flintskallig svensk man som såg smått retarderad ut som agerat fastighetsskötare.

Nu är jag ju varken kvinna eller bög men det kan ju knappast varit många våta trosor i grannskapet när de fastighetsskötarna kom på besök.

Måste ha varit en besvikelse för traktens parningslystna kvinnfolk
Citera
2026-08-24, 05:30
Medlem
Citat:
Då har du haft tur, där jag bott i lägenhet inom allmännyttan så var det en 65 årig fet grinig svensk gubbe,en fet agressiv manlig juggoslav strax innan 60 års åldern,en fet svensk 50 årig och flintskallig svensk man som såg smått retarderad ut som agerat fastighetsskötare.

Nu är jag ju varken kvinna eller bög men det kan ju knappast varit många våta trosor i grannskapet när de fastighetsskötarna kom på besök.

Måste ha varit en besvikelse för traktens parningslystna kvinnfolk
Huvva! Nä av din beskrivning hur dom har varit så hade det absolut inte runnit till i höna. Ja det har jag haft. Hoppas att det fortsätter så om/när nåt mer ska göras. Män i arbetarbyxor är… 🤤
Citera
2026-08-24, 05:34
Medlem
Meddela värden att du inte ger tillåtelse att gå in i lägenheten när du inte är hemma och att dom får kontakta dig för att boka en rimlig tid. Du har inte skyldighet att släppa in hantverkare osv när du inte är hemma om det inte är något akutfall tex vattenläcka osv.

Har själv varit med om en vidrig värd som jämt skulle in för olika grejer. Så fick rådet från Hyresgästföreningen du kan även kräva att det inte ska finnas någon mer nyckel till lägenheten som värden har. Eller byt helt enkelt ut låscylindern men spara gamla med nycklarna när du ska flytta.

Att bara få en lapp eller mail om att det kommer hantverkare nån gång 07-17 mån-fre kan du sen skita i när du meddelat värden att du framöver inte släpper in någon när du inte är hemma och att dom är välkomna att boka in en tid då du kan vara hemma och släppa in dom.

De mesta hyresvärdar gör, gör dom för att dom tar förgivet att folk går med på det och inte säger emot.

Kan varmt rekommendera hyresgästföreningen dom hjälper dig med allt möjligt och även jurister m.m hjälper dig i rättegång förhandlingar osv. Kostar inte många kronor och du kan till och med be om hjälp utan att vara medlem och bli medlem och få hjälp med sånt som hände innan du var medlem vilket är rätt ovanligt. Tror de kostar 70kr mån eller nått sånt så värt det! Men har man inte råd med ens det så får du hjälp ändå om du kontaktar dom.

Om dom varit i din lägenhet extremt mycket kanske du kan få ersättning värt att fråga iaf 👍
Citera
2026-08-24, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Förlåt om det här är en dum fråga, men om man köper sig ett litet torp på landsbygden så får man väl göra som man vill? Då kommer inte idiotgubbarna hem till dig fyra gånger i veckan? Jag kan ingenting om det här med boenden. Hjälp mig som en noshörningsnos!

Så är det, då får du gör allt underhåll själv, men tveksam till om du löser ut något på egen hand och då måste du ta dit hantverkare oavsett.

El får du inte pilla med själv mer än några ytterst basala grejer.

Vatten kan vara riskabelt om du inte vet vad du pysslar med försäkringsmässigt.
Citera
2026-08-24, 06:08
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Meddela värden att du inte ger tillåtelse att gå in i lägenheten när du inte är hemma och att dom får kontakta dig för att boka en rimlig tid. Du har inte skyldighet att släppa in hantverkare osv när du inte är hemma om det inte är något akutfall tex vattenläcka osv.

Har själv varit med om en vidrig värd som jämt skulle in för olika grejer. Så fick rådet från Hyresgästföreningen du kan även kräva att det inte ska finnas någon mer nyckel till lägenheten som värden har. Eller byt helt enkelt ut låscylindern men spara gamla med nycklarna när du ska flytta.

Att bara få en lapp eller mail om att det kommer hantverkare nån gång 07-17 mån-fre kan du sen skita i när du meddelat värden att du framöver inte släpper in någon när du inte är hemma och att dom är välkomna att boka in en tid då du kan vara hemma och släppa in dom.

De mesta hyresvärdar gör, gör dom för att dom tar förgivet att folk går med på det och inte säger emot.

Kan varmt rekommendera hyresgästföreningen dom hjälper dig med allt möjligt och även jurister m.m hjälper dig i rättegång förhandlingar osv. Kostar inte många kronor och du kan till och med be om hjälp utan att vara medlem och bli medlem och få hjälp med sånt som hände innan du var medlem vilket är rätt ovanligt. Tror de kostar 70kr mån eller nått sånt så värt det! Men har man inte råd med ens det så får du hjälp ändå om du kontaktar dom.

Om dom varit i din lägenhet extremt mycket kanske du kan få ersättning värt att fråga iaf 👍
Det där är skitsnack, om hyresvärden meddelat minst 30 dagar innan så kan du inte neka oavsett om du är hemma eller inte, då kan ditt kontrakt förverkas och du blir vräkt. Och att byta lås i dörren för att hindra hyresvärd/hanverkare är även det skäl för vräkning.
Vi hade en sådan hyresvärd innan vi köpte huset nu och hyresgästföreningen var glasklar med det.
Citera
2026-08-24, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det där är skitsnack, om hyresvärden meddelat minst 30 dagar innan så kan du inte neka oavsett om du är hemma eller inte, då kan ditt kontrakt förverkas och du blir vräkt. Och att byta lås i dörren för att hindra hyresvärd/hanverkare är även det skäl för vräkning.
Vi hade en sådan hyresvärd innan vi köpte huset nu och hyresgästföreningen var glasklar med det.

Jag har gått igenom flera tvister och vunnit i hyresnämnden och hovrätten. Om du meddelat hyresvärden innan att du behöver vara hemma och att värden är välkommen att boka en tid för besöket när det passar dig. Hyresvärden får INTE gå in eller släppa in någon i din lägenhet utan din tillåtelse om det inte är något väldigt akut men vanlig tillsyn installation m.m räknas inte som det.

Vad som gäller kring nycklar och tillträdeInget lagkrav: Det finns ingen paragraf i hyreslagen (jordabalken) som ger hyresvärden rätt till en reservnyckel utan ditt medgivande.Hyresavtalet avgör: Om det står i ditt kontrakt att hyresvärden har rätt till en reservnyckel och du har skrivit under, har de godkänt stöd för att ha en.Aldrig rätt att gå in ändå: Oavsett om hyresvärden har en nyckel eller ej får de aldrig gå in i din lägenhet utan din tillåtelse, förutom vid akuta nödsituationer (som en vattenläcka).
Senast redigerad av johannes89 2026-08-24 kl. 06:14.
Citera
2026-08-24, 06:59
Medlem
Hade en i styrelsen som konstant där jag bodde förut som konstant skulle in till mig, skulle kolla om taket i vardagsrummet var rakt, kolla så att rören under diskbänken inte läckte och annan skit, (den kollen tog några få sekunder).

Misstänkte att han kollade om man odlade weed eller annat, han gick in lite när han kände för det och jag avskydde gubbfan.

Bor nu i en bostadsrätt med en mycket bättre styrelse och de är välkomna in när de känner för det.

Men tyvärr så har de rätt att komma in om de misstänker att tex rör läcker annars så skall de meddela innan de skall in vilket gubbfan hos mig inte gjorde.
Citera
2026-08-24, 07:11
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej - eftersom du hyr lägenheten så har du ingen rätt att bestämma sådant. Passar det inte, så får du helt enkelt flytta någon annanstans.

Från AI;

Apropå detta: du och ni som känner till det här. Vet ni vad som gäller om det inte handlar om nödvändigt underhåll, utan om bostadsbolaget vill sätta in "standardhöjande förbättringar" som man själv inte tycker att man behöver eller vill ha. Och sedan höja hyran efteråt. Har man rätt att vägra det, eller kan det bli problem?
Citera
2026-08-24, 07:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Var glad och ta emot säger jag bara.
Citera
2026-08-24, 07:55
Medlem
norther1s avatar
Gaslighta dem och säg att de redan varit där. För mindre allvarliga saker kan du också ge dem en röding under bordet för att hålla dem ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in