2026-08-23, 22:01
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?

Du hyr
Fastighetsägaren vill sköta om sitt hus där du hyr en lägenhet

Svårt att förstå?

Vill du inte ha in folk, så köp ett hus.
Citera
2026-08-23, 22:03
Medlem
Gubbens avatar
Montera en dold kamera som filmar när dem när de onanerar sen kör du utpressning mot dem.
Citera
2026-08-23, 22:33
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har själv varit jobbig hyresgäst då vissa hantverkare inte fattar vad stänga dörren är. Man säger visst gå in, MEN det är katter i lägenheten så stäng dörren efter dig. Man kommer hem, dörren är på vid gavel, ena katten är i trappen och den andre skräckslagen under soffan. Skitkul.

Kanske man kan avgränsa katten till ett rum eller en bur?
Vi brukar oftast få besked om detta på förhand när/och/om det är något extra
Citera
2026-08-23, 22:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Kanske man kan avgränsa katten till ett rum eller en bur?
Vi brukar oftast få besked om detta på förhand när/och/om det är något extra

Jopp provat det också, de skulle komma "någon gång under de närmaste 2 veckorna". Vilket innebar att katterna fick sitta instängda hela dagarna i onödan i 9 dagar, då de kom den sista dagen. Kan säga att jag var inte populär hos katterna just då... (Dessutom begick jag djurrättsbrott med den behandlingen.)
Citera
2026-08-23, 23:16
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Förlåt om det här är en dum fråga, men om man köper sig ett litet torp på landsbygden så får man väl göra som man vill? Då kommer inte idiotgubbarna hem till dig fyra gånger i veckan? Jag kan ingenting om det här med boenden. Hjälp mig som en noshörningsnos!

Ja då äger du huset och behöver inte släppa in någon mer än möjligtvis polisen men din hyreslägenhet hyr du och måste släppa in de som ska fixa till lägenheten!
Citera
2026-08-23, 23:53
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jopp provat det också, de skulle komma "någon gång under de närmaste 2 veckorna". Vilket innebar att katterna fick sitta instängda hela dagarna i onödan i 9 dagar, då de kom den sista dagen. Kan säga att jag var inte populär hos katterna just då... (Dessutom begick jag djurrättsbrott med den behandlingen.)

Så ska det naturligvis inte gå till, det var för jävligt dåligt
Citera
2026-08-24, 00:25
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Det låter som din lägenhet är i behov av underhåll. Va tacksam att det utförs.
Med vänlig hälsning, G

Trekammarbrunn inne i en lägenhet?
Citera
2026-08-24, 00:36
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Trekammarbrunn inne i en lägenhet?
70% av tiden?
Citera
2026-08-24, 01:31
Medlem
Citat:
Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?

Nej vad trodde du? Tror du att de vill in i din lgh för att de tycker att det är roligt?

Nej de är där för att göra det underhåll som de anser nödvändigt och eftersom du sannolikt kommer att ha synpunkter på om något i framtiden inte funkar, tex om du inte kan spola i toaletten eller har tillgång till vatten i köket och troligen kommer att förvänta dig att värden löser detta så spelar din syn på underhållet idag ingen roll.

Men för att hjälpa dig så erbjud dig att upprätta ett juridiskt bindande kontrakt som säger att du ansvarar för att upprätta den standarden som värden kräver på egen bekostnad. Så väljer du själv vilka hantverkare du vill ha in eftersom du betalar.
Citera
2026-08-24, 02:25
Medlem
Galejans avatar
Citat:
El, VVS och bygg. Man får lappar i sin brevlåda typ varenda vecka om att gubbar ska komma in i ens lägenhet och mäta, fixa och dona. "Vi måste sätta upp en trekammarbrunn här med reglar och tretumsspik." Hotfulla är de också. "Är du inte hemma så går vi in med huvudnyckeln."

Vad har man som hyresgäst för rättigheter? Kan man göra någonting för att slippa ha mongogubbar i sin lägenheten typ 70% av tiden som man bor där? Kan man inte bara få ha sin lägenhet ifred som den är?
Tyvärr har du inga rättigheter som hyresgäst att hålla den här typen av nödvändigt underhåll ute. Tvärtom kan det innebära att hyreskontraktet sägs upp ifall du vägrar nödvändigt underhåll och/eller hyresvärden eller dennes hantverkare tillträde till bostaden. Så ibland är det bara att acceptera det oundvikliga.
Citera
2026-08-24, 03:32
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Det är sjukt jävla jobbigt att ha hantverkare springande hemma men så är det att bo i både hyresrätt och bostadsrätt.

Om hyresbolaget eller bostadsrättsföreningen får får för sig att det skall genomföras renoveringar eller förbättringar av bostaden så är det inte mycket man kan göra utan det är bara att vräka upp röven och bita i kudden och låta sig knullas av livets stora hårda skoningslösa kuk och släppa on hantverkarna
Citera
2026-08-24, 04:22
Medlem
J.Doessons avatar
Nä det får du inte. Har tyckt det har varit bra när det ska fixas nåt i min hyrda bostad och om jag har varit hemma. Har inte varit nå gubbar, har varit fina lite yngre ögongodis att titta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in