2026-08-24, 12:26
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Förklara då vad som skiljer Örebropartiet och Afs?

Nu är det väl inte mitt jobb att utbilda dig, men Örebropartiet är ett lokalparti från Örebro ursprungligen startat av människor som blev uteslutna ur ung vänster + en polis som råkade säga att invandrare var överrepresenterade i brott.
Afs är ett parti med grund SD startat av människor som blev uteslutna ur SD:s ungdomsförbund.

Dom tycker förmodligen lika i 99% av fallen, men hur de väljer att angripa makten och sättet att föra sin retorik och argumentera skiljer sig avsevärt.
Senast redigerad av guderi 2026-08-24 kl. 12:38.
Citera
2026-08-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Nej. AfS är inte det enda invandringskritiska eller anti-globalistiska (vad som nu menas med det) partiet.

Och min devis är att skit ska skit ha.

Det är det enda parti som är invandringskritiskt och samtidigt har rätt analys, och därmed lösning, på den globalistiska agendan.
(Nyans är också anti-globalistiskt men är ju det av en helt annan anledning och har därmed dåliga lösningar på det).
MED och SD är globalister och ÖP tycker ingenting i frågan.
Således är AfS enda invandringskritiska partiet som samtidigt har en intellektuell och genomtänkt analys av globalismen och dess konsekvenser.
Citera
2026-08-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nu är det väl inte mitt jobb att utbilda dig, men Örebropartiet är ett lokalparti från Örebro ursprungligen startat av människor som blev uteslutna ur ung vänster.
Afs är ett parti med grund SD startat av människor som blev uteslutna ur SD:s ungdomsförbund.

Dom tycker förmodligen lika i 99% av fallen, men hur de väljer att angripa makten och sättet att föra sin retorik och argumentera skiljer sig avsevärt.

Jag har kollat massa på Allard. Senaste intervjun jag såg sa han att parti programmet inte var klart. Det kanske det är nu? Jag har ingen aning vad han vill föra för typ av utrikespolitik tillexempel.

Jag håller med dig om att han attackerar makten på ett bra sätt.
Citera
2026-08-24, 12:40
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag har kollat massa på Allard. Senaste intervjun jag såg sa han att parti programmet inte var klart. Det kanske det är nu? Jag har ingen aning vad han vill föra för typ av utrikespolitik tillexempel.

Jag håller med dig om att han attackerar makten på ett bra sätt.

Det är väl ganska ointressant vad Afs eller Öp har för utrikespolitik efter som det är regeringen som driver utrikespolitiken och där tror jag varken ÖP eller Afs kommer sitta på många, många år.
Citera
2026-08-24, 12:42
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
De har likheter ja. Båda är emot folkutbytet och bedriva tvångsåtervandring, men Kasselstrand som en nationalist är hårdast på den punkten. Det bara utgår jag ifrån. Båda är emot EU. AfS är på samma sätt emot NATO medan Allard endast vill ha en folkomröstning om det. Båda vill ha fri tandvård, är emot den politiska korrektheten, är emot diverse integrationsprojekt osv.

Summa summarum som jag även skrev, de konkurrerar mer eller mindre om samma väljare, vilket Allard bör vara djupt medveten om. Att debattera mot Kasselstrand skulle nog knappast vara till hans fördel.

Sedan som jag skrivit tidigare. Vi lever i en internationell och global värld vare sig folk vill det eller ej. Omvärlden påverkar oss. Det är fakta. Iranäventyret är det senaste exemplet på det med stigande bensinpriser och det kommer bli mycket värre när reserverna tagit slut. Nu har dessutom Israel börjat hetsa mot Turkiet och jag gissar att de kommer hamna i krig i framtiden p.g.a. Israels vilja att dominera mellanöstern och Turkiet står i vägen för det, nu i Syrien. Att inte ha någon åsikt om detta och inte vilja prata om det tycker jag är jävligt tondövt.

Sedan, jag tror knappast Allard "skiter i det" utan att väljer att inte prata om det. Rätt stor skillnad. Hans bakgrund inom ung vänster och den svenska våldsvänstern så tvivlar jag kraftigt på att han är ett fan av Israel.

Jag håller med dig i stort. De båda är hyfsat lika men jag får en stark känsla efter varje gång Allard öppnar munnen, vilket han gärna gör, när han pratar om ”Örebros hjärndöda kommunfullmäktige (förutom sig själv då) som kan anställa Ali som våldtar Greta, 87 och inte förstå att Ali ska ut ur landet, med hövvet före och att man har betalat dyrt för att slänga en jävla moderkaka i Svartån” och så vidare..att Allard egentligen är grovt okunnig om vad som händer utanför Sveriges gränser. Han kan en del om EU och dess organisation och vill gå ur den men han är väldigt Sveriginriktad för övrigt. ”Inga pengar till Ukraina”..
Kassler däremot är mycket mer historiskt och samhällskunskapligt påläst! Det förstår man bara han öppnar kakinkastet, sedan om har rätt i sin ideologi - det är en annan sak men han framstår även som mycket mer sansad än Allard, som mest vrålar ut sina åsikter och kastar glåpord på sina motståndare som ”Jävla idioter!, Klägget!, Är du dum?” jag ver inte hur han skulle hävda sig i debatt mot någon annan i sjuklöverpartierna som har vart med ett tag? Visst kan han vara rolig en stund men är det detta vi vill ha och behöver ha i riksdagen? Kassler verkar mer sansad å förståndig av de två men hans ideologi är too much och kommer aldrig att gå hem i stugorna.

Allard duckar alltid frågor om Israel/Palestina, USA/Israel osv och jag tror att detta till stor del beror på okunskap och ointressen men det är som du säger, han kommer att tvingas hosta upp en åsikt vad det lider. Det duger inte att svara ”folkomröstning” så fort man inte vet något själv. Han måste ju ha en ståndpunkt, menar jag.

Sedan en liten parantes om Israel/Ungern. Läste om att Ungern nu har utlyst en arresteringsorder på Israels premiärminister Bibbi, så du har rätt. Nästa krig blir mellan dessa eller förlängning av krig kanske är ett mer rätt ord…Israel krigar mot Palestinierna i Gaza/Västbanken, de krigar mot Iran och Libanon, ett krig till mer eller mindre, klarar de väl av - dessa gudfruktiga Guds ”utvalda” folk.
Citera
2026-08-24, 12:47
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Någon som ser krig som en fotbollsmatch som två lag man "hejar på" Gustav hejar inte på någon men sådana saker är för komplexa för dig att förstå. Herregud. Han vill att dom ska de fan i att kriga!

Medan stavning är för komplexa för andra.
Börjar inte skolan snart?
Citera
2026-08-24, 12:56
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Medan stavning är för komplexa för andra.
Börjar inte skolan snart?
Bra argument hörru. "Heja dig" Ta dig ur sandlådan.
Citera
2026-08-24, 12:57
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Många står och väger mellan Afs och ÖP. Gustav är tydlig vad det är för politik han vill föra. Allard däremot är väldigt luddig i många områden. Hade varit intressant för allmänheten att höra var de skiljer sig åt. Det är väldigt tråkigt att Allard inte vågar ta debatten.

Ingen i Örebro län röstar på AFS.
Jag tycker det är tvärtom, många har bestämt sig antingen afs eller ÖP, ingen på forumet har tvekat vad jag kan läsa.
Jag känner ingen som röstar på afs, men känner många som röstar på ÖP.
Citera
2026-08-24, 13:02
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Det är väl ganska ointressant vad Afs eller Öp har för utrikespolitik efter som det är regeringen som driver utrikespolitiken och där tror jag varken ÖP eller Afs kommer sitta på många, många år.

OM man nu vill rösta på endera parti så är det väl väldigt viktigt att veta deras respektive ståndpunkter i olika frågor?
Citera
2026-08-24, 13:02
Medlem
Tack Thabo!!! Den bäste programledaren/moderator Sverige någonsin har haft!

Lugn, sansad, påläst, objektiv som ställer de rätta frågorna med enorm tajming och precision.

Har verkligen saknat honom.
Citera
2026-08-24, 13:07
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
...ÖP tycker ingenting i frågan....
ÖP's devis är Sverige först. Allard har uttryckt att han vill försvåra för utländska företag att öppna gruvor i Sverige etc.

Citat:
”Inga pengar till Ukraina”..

Inga pengar, men däremot utrustning, har han sagt. Om du ska citera kan du ju ta med hela budskapet.

Citat:
... mer sansad än Allard, som mest vrålar ut sina åsikter och kastar glåpord på sina motståndare som ”Jävla idioter!, Klägget!, Är du dum?” jag ver inte hur han skulle hävda sig i debatt mot någon annan i sjuklöverpartierna som har vart med ett tag? Visst kan han vara rolig en stund men är det detta vi vill ha och behöver ha i riksdagen?

Tror man Allard mest vrålar och skriker så har man nog bara sett de virala klipp där han gör just det, men inte hela debatter från Örebro kommun/regionfullmäktige där han är väldigt saklig och skicklig som debattör.

Citat:
Allard duckar alltid frågor om Israel/Palestina, USA/Israel osv och jag tror att detta till stor del beror på okunskap och ointressen men det är som du säger, han kommer att tvingas hosta upp en åsikt vad det lider. Det duger inte att svara ”folkomröstning” så fort man inte vet något själv. Han måste ju ha en ståndpunkt, menar jag.

Måste han? Det har han nog säkert, tror han har åsikter om det mesta. Men det är inte särskilt relevant så länge han har den position han har. Tror hans främsta prio är Sverige och svensk realpolitik och att få någon slags inflytande här innan han tar sig an och börjar teoritisera kring identitets-markörer som pro eller anti Israel.
Citera
2026-08-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Ingen i Örebro län röstar på AFS.
Jag tycker det är tvärtom, många har bestämt sig antingen afs eller ÖP, ingen på forumet har tvekat vad jag kan läsa.
Jag känner ingen som röstar på afs, men känner många som röstar på ÖP.

ÖP har ju inte ens ett partiprogram? De diskuterar ju typ kulturbidrag i Örebro. Allt snack om återvandring är ju bara i intervjuer av Allard själv. Känns inte lika seriöst.

Du måste nästan vara från Örebro? Har inte hört om någon dom tänker rösta på ÖP i riksdagsvalet. AFS pratar däremot väldigt många om.

No offence dock, jag gillar Allard, men det känns ganska substanslöst och lite opportunistisk för ett riksdagsval just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in