2026-08-23, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Det är svårt att argumentera med individer som inte tror på vetenskap och forskning.

Den som inte läser vetenskapliga artiklar, eller förstår forskningsmetodik och den vetenskapliga metoden, ska nog inte ge sig in i debatter där det råder konsensus i forskningsvärlden. För min del kan de hålla sig till att rösta på SD och läsa nyheter på TikTok.

Hur menar du att jag inte tror på vetenskap och forskning? Nu kände jag mig nästan kränkt.

Jag som person ifrågasätter inte den konsensus som råder inom klimatdebatten. Jag har dock ingen egen åsikt i frågan. Så vad menar du egentligen?
Citera
2026-08-23, 17:32
Medlem
Så här fungerar Sverige idag. Under allmänna godhetsparoller skriker vänstern på våra gator! Teman som kärlek, mänskliga rättigheter och planeten används för att mobilisera massorna. ”Du är väl inte emot kärlek, mänskliga rättigheter eller planeten?”. Pride parader och klimatmanifestationer rapporteras därför av media som godheten själv, trots att dom är politiska och i många stycken inte alls förespråkar ett samhälle som majoriteten av svenskarna vill ha. Detta är ett mycket känt globalt fenomen som används av vänstern i många länder. Det är förstås tråkigt att Sverige har blivit ett så enkelriktat media land att inte en enda kritisk röst hörs. Sverige har faktiskt ett av västvärldens minst pluralistiska medialandskap.
Citera
2026-08-23, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Exempelvis när Jimmie Åkesson sa under en partiledardebatt för några år sedan "De är inte svenskar och hör inte hemma i Sverige". SVT gick direkt efter och tog avstånd från uttalandet. Har du helt missat att en majoritet av SVTs anställda sympatiserar med MP?

Ja ett exempel som hände för några år sedan är en svag tröst du. Ska du bygga ett riktigt fall behöver du nog bredda din repertoar om någon ska ta dig seriöst.
Citera
2026-08-23, 17:34
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Hur menar du att jag inte tror på vetenskap och forskning? Nu kände jag mig nästan kränkt.

Jag som person ifrågasätter inte den konsensus som råder inom klimatdebatten. Jag har dock ingen egen åsikt i frågan. Så vad menar du egentligen?
Ta det lugnt! Jag gav mig in i debatten för skojs skull. Du och jag är helt eniga i sakfrågan. Tack för en times trevlig debatt - och jag ber om utsökt om du känt dig missförstådd (det hr varit medvetet från min sida). Skäms lite, men det har ändå varit roligt.
Citera
2026-08-23, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Extra svårt blir det att diskutera med den här trådstartaren, vars fråga är rätt grumlig. Klimatfrågan vill denne tydligen inte diskutera här, men är ändå kritisk, till vad. Kanske att journalister inte ställt kritiska frågor. Om vad? Syftet med marchen är enl trådstartsartikeln "att visa att det finns ett stort stöd för en kraftfullare klimatpolitik". Så då borde alltså media sticka en mikrofon under näsan och ifrågasätta ... att dessa personer samlats istället för att göra något annat? Tydligen retar sig trådstartaren på att dessa rest till Stockholm. Ja det är ju förstås en förskräckligt lång resa. Samtidigt är sommaren slut, många har varit i typ Thailand, folk dagpendlar till Stockholm ... men här - när arrangörerna uppmuntrat till samåkning och cykling - då skulle det vara ett vadå motargument? Trådstartsartikeln är en enkel nätnyhetsartikel, inte en hyllningsartikel eller av utredande slag.

Jag anser själv att det är rätt tydligt.

Tråden är publicerad i Medier och journalistik. Och behandlar således den vinkeln. Vad är svårt med det? Min önskan eftersom SVT hade en reporter på plats är väl att ställa frågor, annars finns väl ingen arbetsroll för journalisten. Det är min invändning.
Citera
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ja ett exempel som hände för några år sedan är en svag tröst du. Ska du bygga ett riktigt fall behöver du nog bredda din repertoar om någon ska ta dig seriöst.

Du bad om ett exempel. Jag gav dig ett. Det finns naturligtvis många fler. Din egen trådstart är ett. Men om du seriöst har missat att SVT är statens förlängda vänsterpropaganda så kan jag inte göra annat än att tipsa dig om att läsa på.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoEk
När har du senast hört NÅGON kritisk fråga till klimatisterna?

Du har en poäng.
Citera
2026-08-23, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Så här fungerar Sverige idag. Under allmänna godhetsparoller skriker vänstern på våra gator! Teman som kärlek, mänskliga rättigheter och planeten används för att mobilisera massorna. ”Du är väl inte emot kärlek, mänskliga rättigheter eller planeten?”. Pride parader och klimatmanifestationer rapporteras därför av media som godheten själv, trots att dom är politiska och i många stycken inte alls förespråkar ett samhälle som majoriteten av svenskarna vill ha. Detta är ett mycket känt globalt fenomen som används av vänstern i många länder. Det är förstås tråkigt att Sverige har blivit ett så enkelriktat media land att inte en enda kritisk röst hörs. Sverige har faktiskt ett av västvärldens minst pluralistiska medialandskap.

Jag vill hålla med dig. Vissa saker accepteras utan förbehåll. Så borde det inte vara.
Citera
2026-08-23, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Du bad om ett exempel. Jag gav dig ett. Det finns naturligtvis många fler. Din egen trådstart är ett. Men om du seriöst har missat att SVT är statens förlängda vänsterpropaganda så kan jag inte göra annat än att tipsa dig om att läsa på.

Jag har följt debatten i många år gällande den vinkeln och delvis håller jag nog med. Däremot har jag själv inte gjort någon undersökning i ärendet varför jag funderade om du hade.

Det behövs ett större underlag för att faktiskt reda ut om så är fallet.
Citera
2026-08-23, 17:40
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Artikel till diskussionsunderlag: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-klimatdemonstration-i-stockholm-rekord

SVT sänder direkt och sprider deras budskap, men ingenstans kan jag höra en kritisk fråga. Vilket hade kunnat vara - Spelar det någon roll vad vi i Sverige gör? - Är det klimatsmart att resa för att delta? Osv osv. Behöver inte vara dessa frågor men en journalist ställer kritiska frågor, nu blir det mer att man sprider deras budskap och blir då en megafon för den åsikten.

Vad är dina tankar om detta? Diskutera!

Jag vet inte om jag tycker att det krävs i just detta sammanhang. De är på plats och rapporterar om ett evenemang med 50 000 deltagare, de frågar vad de gör och varför. De sprider väl inget konkret budskap mer än att 50 000 deltagare bryr sig om klimatet.
Citera
2026-08-23, 17:43
Medlem
Vi har 2,5 miljoner blattar och muslimer i Sverige som sätter hela våran framtid på spel. Det problemet är många gånger större för våran existens och måste lösas så fort som möjligt.

Klimatet får vänta…
Citera
2026-08-23, 17:44
Medlem
Ett gäng galna klimatdårar springer omkring och skriker och helt plötsligt börjar idioterna gapa om rättvisa och skrika om Palestina och rasism. Givetvis är det en kraftig övervikt av korkade kärringar och några av deras betamän. Vidrigt att se och än värre att höra. Dylika individer borde låsas in på Säters fasta paviljong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in