2026-08-23, 16:16
Avslutad
Artikel till diskussionsunderlag: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-klimatdemonstration-i-stockholm-rekord

SVT sänder direkt och sprider deras budskap, men ingenstans kan jag höra en kritisk fråga. Vilket hade kunnat vara - Spelar det någon roll vad vi i Sverige gör? - Är det klimatsmart att resa för att delta? Osv osv. Behöver inte vara dessa frågor men en journalist ställer kritiska frågor, nu blir det mer att man sprider deras budskap och blir då en megafon för den åsikten.

Vad är dina tankar om detta? Diskutera!
Citera
2026-08-23, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Tråd finns! (FB) Klimataktivism - Är det en modern konspirationsteori?

Ej relevant, den här tråden är tänkt ur ett medialt perspektiv och rollen som journalist. Diskussionen är inte kring klimatfrågan.
Citera
2026-08-23, 16:27
Medlem
Lite är det väl den gamla devisen att ingen kan göra allt men alla kan göra något tänker jag.

Jag deltog själv och det var en härlig känsla att så många människor prioriterar denna fråga, för att citera ett budskap på plakaten, det finns ingen planet B.

För att besvara din andra "kritiska fråga" hade alla tillresta som jag pratade med/överhörde rest dit med tåg. Tror liksom inte många tar inrikesflyget till en klimatdemonstration 🙂

Men det är ju frivilligt att delta. Om man hellre vill kan man starta ytterligare en gnällig tråd på Flashback om demonstrationen istället. Det går jättebra.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2026-08-23 kl. 16:29.
Citera
2026-08-23, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Lite är det väl den gamla devisen att ingen kan göra allt men alla kan göra något tänker jag.

Jag deltog själv och det var en härlig känsla att så många människor prioriterar denna fråga, för att citera ett budskap på plakaten, det finns ingen planet B.

Men det är ju frivilligt att delta. Om man hellre vill kan man starta ytterligare en gnällig tråd på Flashback om demonstrationen istället. Det går jättebra.

Diskussionen är ur ett perspektiv från SVT, och som journalist. Att du var där har inget i sakfrågan att göra. Klimatfrågan är inte heller relevant i denna frågeställning.
Citera
2026-08-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Diskussionen är ur ett perspektiv från SVT, och som journalist. Att du var där har inget i sakfrågan att göra. Klimatfrågan är inte heller relevant i denna frågeställning.
Jag besvarade de två frågorna i trådstarten utifrån mitt perspektiv som deltagare bara.
Citera
2026-08-23, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag besvarade de två frågorna i trådstarten utifrån mitt perspektiv som deltagare bara.

Vad är relevansen? Jag förstår inte.

Jag som TS har ingen fråga. Det var bara ett förslag vad journalisten hade kunnat säga. Läs hela texten.
Citera
2026-08-23, 16:37
Avstängd
TedGaandies avatar
Dom har väl inga svar på några frågor? De är ju från Komvux
Citera
2026-08-23, 16:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Dom har väl inga svar på några frågor? De är ju från Komvux

Det går ej att fastställa då ingen fråga ställdes.
Citera
2026-08-23, 16:41
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Det går ej att fastställa då ingen fråga ställdes.

Det är sant det. Men jag tror att journalister vill nog bara vara lite snäll när de ser att man har tagit ut Komvux på utflykt
Citera
2026-08-23, 16:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Snacka om att lägga detta på en väl avvägt datum straxt innan valet bara för att få upp hela klimattjafset högre upp på listan igen.

Klimatet är viktigt men det är just nu absolut inte sveriges problem då vi ligger mer eller mindre bäst till av alla i-länder.

Det finns så många andra länder där denna punkt absolut ska ligga överst på listan men inte fan är det sverige. Vi har dessutom mängder med andra punkter som bör ligga långt mycket högre.

Just nu är miljöproblemen ett problem för andra länder.
Citera
2026-08-23, 16:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Det är sant det. Men jag tror att journalister vill nog bara vara lite snäll när de ser att man har tagit ut Komvux på utflykt

Så kan det kanske vara.

Tack för din åsikt i ämnet.
Citera
2026-08-23, 16:45
Medlem
avulsions avatar
Varför arrangerar dödgrävarna, bilmaffian, inte en egen demonstration FÖR förstörelse av vår enda planet? De kan lämpligen förlägga demonstrationen i Kiruna.

Ni kan ju be alla demonstranter flyga till en metropol utan järnvävgsförbindelse. Varför inte Kiruna, så måste alla deltagare verkligen bränna olja för att ta sig dit.

Det är sällsynt korkade människor som gillar bensin, A-traktorer och SD: WT!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in