2026-08-23, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Snacka om att lägga detta på en väl avvägt datum straxt innan valet bara för att få upp hela klimattjafset högre upp på listan igen.

Klimatet är viktigt men det är just nu absolut inte sveriges problem då vi ligger mer eller mindre bäst till av alla i-länder.

Det finns så många andra länder där denna punkt absolut ska ligga överst på listan men inte fan är det sverige. Vi har dessutom mängder med andra punkter som bör ligga långt mycket högre.

Just nu är miljöproblemen ett problem för andra länder.

Ingenting i den här tråden handlar specifikt om just klimatfrågan. Jag valade bara just detta som exempel från diskussionen då jag tyckte det var så övertydligt och enkelt för alla att förstå. Där media väljer ett perspektiv och inte ställer en enda kritiska fråga. Sen hade jag kunnat välja något annat också.

Vänligen respektera att tråden är placerad i media och journalistik och inte är en klimatfråga.
Citera
2026-08-23, 16:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionsdjur
Är du dum eller kan du läsa?

Försök förstå vad som ska diskuteras, om du vill diskutera. Tack.
Man kan vara kritisk till att Sveriges bidrag skulle betyda något, så varför ska vi ändra sätt att leva till ingen nytta? Men det är anständigt att göra det.
Citera
2026-08-23, 16:54
Medlem
Ganonitos avatar
Skulle SVT ställa kritiska frågor till klimatextremister? Hahaha, den var bra.
Citera
2026-08-23, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Skulle SVT ställa kritiska frågor till klimatextremister? Hahaha, den var bra.

För att det ingår i arbetsrollen som journalist att vara oberoende.
Citera
2026-08-23, 16:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Artikel till diskussionsunderlag: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-klimatdemonstration-i-stockholm-rekord

SVT sänder direkt och sprider deras budskap, men ingenstans kan jag höra en kritisk fråga. Vilket hade kunnat vara - Spelar det någon roll vad vi i Sverige gör? - Är det klimatsmart att resa för att delta? Osv osv. Behöver inte vara dessa frågor men en journalist ställer kritiska frågor, nu blir det mer att man sprider deras budskap och blir då en megafon för den åsikten.

Vad är dina tankar om detta? Diskutera!
MSM tycker att det är anständigt att vara positiva till dem som vill rädda klimatet.
Citera
2026-08-23, 16:55
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Där håller vi med varandra.

Återkom om du vill bidra till en sund debatt och faktiskt debattera sakfrågan.
Det mest märkliga i miljödebatten är att det bara finns okunniga, lågutbildade knäppgökar på fossilförespråkarsidan. Varför kan ingen av er läsa, och förstå, IPCC's klimatrapport? Hur dumma är ni egentligen?
Citera
2026-08-23, 16:56
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
För att det ingår i arbetsrollen som journalist att vara oberoende.

Men nu är ju SVT inte oberoende och har aldrig varit.
Citera
2026-08-23, 16:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Det mest märkliga i miljödebatten är att det bara finns okunniga, lågutbildade knäppgökar på fossilförespråkarsidan. Varför kan ingen av er läsa, och förstå, IPCC's klimatrapport? Hur dumma är ni egentligen?

Det här är ingen debatt om miljön. Jag tar ingen ställning varken för eller emot. Diskussionen är kring journalististiken. Vänligen läs trådstarten.
Citera
2026-08-23, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Men nu är ju SVT inte oberoende och har aldrig varit.

Okej hur tänker du nu? Jag hänger inte med.
Citera
2026-08-23, 17:00
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Det här är ingen debatt om miljön. Jag tar ingen ställning varken för eller emot. Diskussionen är kring journalististiken. Vänligen läs trådstarten.
Det enkla svaret är att pålästa journalister varken ifrågasätter tobaksrökningens farlighet, vikten av att äta mat om man vill leva eller att förbränning av fossila bränslen påverkar jordens klimat i en katastrofal riktning.
Citera
2026-08-23, 17:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Okej hur tänker du nu? Jag hänger inte med.

Vad var oklart? SVT är inte oberoende och därför borde man inte vara förvånad när de inte är det.
Citera
2026-08-23, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av avulsion
Det enkla svaret är att pålästa journalister varken ifrågasätter tobaksrökningens farlighet, vikten av att äta mat om man vill leva eller att förbränning av fossila bränslen påverkar jordens klimat i en katastrofal riktning.

Det är sant och ett bra påpekande av dig. Vilket jag såklart håller med om. Självklarheten ska aldrig behöva pratas om. I det här fallet tycker dock jag inte att det är en självklarhet då det är motsättningar i resonemanget.

Jag predikar för klimatet - Men reser långt för att ta mig dit.. Okej?

Eller hur man ser på Sveriges roll som jätte litet land och våra utsläpp vs Kina kanske?

Jag som läsare hade varit intresserad att få höra den synen. Jag tycker inte att det är en självklarhet likt att tobaksrökning är farligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in