2026-08-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hej. Mr fan robot! Inte kul det nu liv du lever undan. Ta ifrån det och bli typ riktig polis! Det är ju inte svårt.
Hej, tack för din kommentar. Ja vi får se hur det blir framöver om man sätter sig på skolbänken eller fortsätter knega degen måste ju komma in och rik blir man inte på CSN.
Citera
2026-08-23, 14:51
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontagenZx
Hej, ja tyvärr har det blivit så att företag inte använder väktare för tjänster som innebär bevakning. Ser det mer och mer på evenemang och festivaler där man använder värdar som plankningspatruller eller för att se till att obehöriga inte tar sig in under natten. Oftast är det unga tonåringar över sommaren som jobbar och deras konflikthantering kan ifrågasättas. Varför företag har börjat göra detta vet jag inte riktigt, förmodligen av ekonomiska skäl.

Det är alltid ekonomin som är boven.

Problemet är mer i sig att vi används till massa annat än just bevakning, jag vet inte hur det "fungerar" där du jobbar, men på de orter jag har varit i och är så det mycket som ifrågasätts, nu jobbar jag på sec och det är si och så, men det är än värre för andra bolag vad jag erfar från fd kollegor och de jag träffar med vad de får syssla med.

Varken ledning, fack eller kunder verkar vara tillräckligt intresserade eller engagerade, bara ekonomin ser schysst ut...
Citera
2026-08-23, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det är alltid ekonomin som är boven.

Problemet är mer i sig att vi används till massa annat än just bevakning, jag vet inte hur det "fungerar" där du jobbar, men på de orter jag har varit i och är så det mycket som ifrågasätts, nu jobbar jag på sec och det är si och så, men det är än värre för andra bolag vad jag erfar från fd kollegor och de jag träffar med vad de får syssla med.

Varken ledning, fack eller kunder verkar vara tillräckligt intresserade eller engagerade, bara ekonomin ser schysst ut...
Ja tyvärr, hur länsstyrelsen inte dragit auktorisation från vissa företag förvånar mig fortfarande, tror också från utsidan att det ser ut som att väktaren inte gör något “de står ju bara där“ har en rolig historia om min f.d firma där jag skulle arbeta stationärt i en butik och uppehålla mig vid entre/kassa för att förebygga brott och snatteri, efter ett tag fick jag som arbetsorder att hjälpa personalen med att slänga sopor/agera entrevärd/plocka och fronta hyllor men tillslut fick jag en tillsägelse av chefen att det sker snatteri när jag är på plats och undrar vad jag gör på min arbetstid. Sa upp mig lika fort.
Citera
2026-08-23, 20:48
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ja tyvärr, hur länsstyrelsen inte dragit auktorisation från vissa företag förvånar mig fortfarande, tror också från utsidan att det ser ut som att väktaren inte gör något “de står ju bara där“ har en rolig historia om min f.d firma där jag skulle arbeta stationärt i en butik och uppehålla mig vid entre/kassa för att förebygga brott och snatteri, efter ett tag fick jag som arbetsorder att hjälpa personalen med att slänga sopor/agera entrevärd/plocka och fronta hyllor men tillslut fick jag en tillsägelse av chefen att det sker snatteri när jag är på plats och undrar vad jag gör på min arbetstid. Sa upp mig lika fort.

Det finns allför många oseriösa aktörer, med det sagt gäller även samma sak för beställare/kunder av våra "tjänster".

Ett av de mer allvarliga kan ges till Avarns uppdrag åt Region Skåne, där man från båda håll misskött sin del såpass att de framstår som riktiga klappträn.

Nu mera lägger jag all skuld kring oenligheter på våra beställare/uppdragsgivare, skulle man ha bättre koll och vara mer insatt så skulle majoriteten av dessa lallare/bevakningsbolag inte finnas.

Jag ser själv hur dåliga upplägg det finns och vad det leder till, skulle påstå att 1 av 10 kunder är tillräckligt insatta i vad de "får" för att anses som bra att vara en säkerhetsaktör åt.
Citera
2026-08-24, 18:36
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Hej! får upp frågor när jag är ute och jobbar kring mitt yrke, vad det går ut på och hur man gör sina utbildningar. Så tänkte lägga upp en liten "Fråga vad du vill" tråd här så ska jag försöka svara så gott som jag kan, jag kan börja med att säga att jag kört och kör fortfarande stationära och ronderande uppdrag, är mellan 20-30 år gammal. Kommer givetvis inte svara på sekretessbelagda frågor men annars är det fritt fram!

Om du som väktare tycker att man har dålig klädsmak å ful frisyr, kan du välja att inte släppa in den personen då med anvisningen "du är för full"?
Citera
2026-08-24, 18:49
Medlem
Citat:
Hej! får upp frågor när jag är ute och jobbar kring mitt yrke, vad det går ut på och hur man gör sina utbildningar. Så tänkte lägga upp en liten "Fråga vad du vill" tråd här så ska jag försöka svara så gott som jag kan, jag kan börja med att säga att jag kört och kör fortfarande stationära och ronderande uppdrag, är mellan 20-30 år gammal. Kommer givetvis inte svara på sekretessbelagda frågor men annars är det fritt fram!

Har du kommit på någon som är mitt uppe i att trycka ut en rejäl skitkorv? Om svaret är ja, hur hanterade du situationen?

Har nämligen sett någon pundare skita i Vitabergsparken i somras, mitt på ljusa dagen i finvädret.
Citera
2026-08-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Om du som väktare tycker att man har dålig klädsmak å ful frisyr, kan du välja att inte släppa in den personen då med anvisningen "du är för full"?
Hej tack för din fråga,
Från min erfarenhet i branschen så står vi väktare sällan på krogar utan det är mest ov/entrevärdar.
Men som svar på din fråga kan en värd/ov neka dig inträde sålänge det inte baseras på diskriminering, diskrimineras det ute på krogar? Absolut, men det finns tyvärr alltid en lögn man kan komma på som klassikern: Du är för full etc etc. Dock kan krogar alltid sätta klädkod/egna ordningsregler. Om du kommer med ex mjuksbyxor och hoodie så kommer tyvärr de flesta krogar att neka dig.
Citera
2026-08-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Har du kommit på någon som är mitt uppe i att trycka ut en rejäl skitkorv? Om svaret är ja, hur hanterade du situationen?

Har nämligen sett någon pundare skita i Vitabergsparken i somras, mitt på ljusa dagen i finvädret.
Hej tack för din fråga.
Absolut har det hänt, både utanför objekt samt inuti. Utanför mitt objekt så är det inte så mycket jag kan göra, har faktist heller ingen lust att åka och säga till en narkoman att sluta bajsa för han kommer helt enkelt inte lyssna på mig.

En gång så ronderade jag ett sjukhus som de skulle renovera till bostäder, helt mörkt och glömde givetvis min ficklampa så fick gå runt med mobillampan från min PDA, hör helt plötsligt när jag går förbi ett av rummen som att någon tappar något på metall, går fram varpå jag ser en narkoman huka sig över ett rasat matbord och utför nr 2. Hur jag agerade är tyvärr inte något som man ska göra enligt föreskrifterna och jag har en väldigt bra anledning till det, Polisen åker sällan ut på personer som har missbruksproblem de gångerna de gör det är om personerna börjat bli aggresiva/försökt slå vakten, då kanske de kommer, tar in personen i bilen och kör bort hen till nån skog nånstans men det blir sällan åtal. Ialafall, det slutade med att efter han utfört nr 2 bad jag han vänligt att gå härifrån vilket han såklart inte gjorde, varpå min gruppledare anlände och jag fick bära ut honom.
Citera
2026-08-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det finns allför många oseriösa aktörer, med det sagt gäller även samma sak för beställare/kunder av våra "tjänster".

Ett av de mer allvarliga kan ges till Avarns uppdrag åt Region Skåne, där man från båda håll misskött sin del såpass att de framstår som riktiga klappträn.

Nu mera lägger jag all skuld kring oenligheter på våra beställare/uppdragsgivare, skulle man ha bättre koll och vara mer insatt så skulle majoriteten av dessa lallare/bevakningsbolag inte finnas.

Jag ser själv hur dåliga upplägg det finns och vad det leder till, skulle påstå att 1 av 10 kunder är tillräckligt insatta i vad de "får" för att anses som bra att vara en säkerhetsaktör åt.
Jag håller med dig helt, men tyvärr får jag känslan att kunden inte är insatt i vad en väktare får/inte får göra, och vad väktarens arbetsuppgift är. Såg på nyheterna nu att de skall sätta bevakning på samtliga skolor i Fagersta så det landar förmodligen på stackars väktare som jag är helt hundra på att de inte får tillstånd att ha beväpning. Kul att möta en svärdman och det enda man har att försvara kidsen med är en 21" metallpinne.
Citera
2026-08-28, 01:38
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Jag håller med dig helt, men tyvärr får jag känslan att kunden inte är insatt i vad en väktare får/inte får göra, och vad väktarens arbetsuppgift är. Såg på nyheterna nu att de skall sätta bevakning på samtliga skolor i Fagersta så det landar förmodligen på stackars väktare som jag är helt hundra på att de inte får tillstånd att ha beväpning. Kul att möta en svärdman och det enda man har att försvara kidsen med är en 21" metallpinne.

Dessvärre bryr sig ingen nämnvärt längre, varken ledning eller fack. Kunder får hur de vill, bara ett avtal skrivs är bolagen nöjda sen.

Hur det sedmera fungerar sen är det ingen som undrar, gör vi ens någon nytta, det var länge sen jag gick VU1 och trodde mig det.
Citera
2026-09-08, 21:02
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag kanske är övertydlig ? Jag körde värde inte vi. Värdetransport på den tiden var ett ensamarbete. Jag slutade jobba 1992 då hade dom börjat med ett kassaskåp bak i en kombi där vi lade kassetterna.

Folk som har att göra med värde borde svimma när dom läser detta.
Citera
Igår, 19:41
Medlem
itsallalies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Folk som har att göra med värde borde svimma när dom läser detta.

Hurså, de jobbar ensamma, tryggheten med en kollega byttes mot en gopro fastsatt på bröstet, likvärdigt ansåg facket.

Däremot är deras arbetsförhållanden bedrövliga, för en tid sedan minskade användningen av kontanter radikalt.

Flera depåer las ner, det finns bokstavligen en handfull kvar. Det blir många mil bakom ratten med pass som ibland blir 12, 13 timmar långa.

Jag vill nog påstå att det 1992 var mer harmoniskt jobb än nu. (Med undantag för när värderånen avlöpe varandra)
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in