2026-08-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalogic
Hej alla, jag har själv arbetat som väktare under 5 års tid med rond och ryck mestadels,trivdes fantastiskt bra de första 3åren.
Arbetade för ett utav dom mindre väktarbolagen med riktigt runkschema. Jobbade 18-06 stängde larma ronda till 12 sen va det runk i 6 timmar innan man skulle låsa upp lite. kanske nåt larm då och då. Jag brukade dra o gymma ett par timmar, gled runt och körde runt lite, ibland åkte jag hem och sov eller såg nån film nåt som man absolut inte fick göra men ingen som hade nån koll va man gjorde.

Fick ny chef efter 3 år som hittade fler o fler kunder tillslut var det fullt upp hela natten utan runk så jag sa upp mig och hittade ett annat jobb som är ännu mer runk och mer betalt.

Hade högsta lönestegen för en vanlig väktare ca 32-34k netto med ob.
Hej tack för att du delade med dig om din erfarenhet som väktare, vilket yrke bytte du till?
Citera
2026-08-22, 19:06
Medlem
NYZ367s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontagenZx
Hej! får upp frågor när jag är ute och jobbar kring mitt yrke, vad det går ut på och hur man gör sina utbildningar. Så tänkte lägga upp en liten "Fråga vad du vill" tråd här så ska jag försöka svara så gott som jag kan, jag kan börja med att säga att jag kört och kör fortfarande stationära och ronderande uppdrag, är mellan 20-30 år gammal. Kommer givetvis inte svara på sekretessbelagda frågor men annars är det fritt fram!

Jag hade ett riktigt jobb inom industrin men vi ville köpa en lägenhet så vi jobbade extra på Securitas. Tjejen satt oftast som vakt i port eller gick rundor.

Nu kommer orsaken till att jag dyker upp i tråden.
Jag körde värdetransport i bland.

Det innebar att man ensam hämtade dagskassor på stora matbutiker bland annat.
Vi fick pengarna i kassetter i en Coop kasse eller Ica kasse och lade plastpåsen på passagerarsätet när vi kom till bilen.
Vi rapporterade att vi lämnade och körde till en servicebox och satte in. Efter leverans var det uppdraget utfört. Detta var mellan 1989- 1992.

Jag har bara hört om en som drog och han tog dom i Helsingör 1990.
Citera
2026-08-22, 19:26
Medlem
NYZ367s avatar
Jag kanske är övertydlig ? Jag körde värde inte vi. Värdetransport på den tiden var ett ensamarbete. Jag slutade jobba 1992 då hade dom börjat med ett kassaskåp bak i en kombi där vi lade kassetterna.
Citera
2026-08-22, 19:37
Moderator
Tystnads avatar
Har en fråga eftersom jag tycker den besvaras väldigt oklart från arbetsledningen.
vi har som tusentals andra företag larm på vår lokal, skillnaden är att vi har en egen beredskapsorganisation då vi jobbar med speciell service utanför normal arbetstid.

Som jag fått till mig vill företaget att då inbrottslarmet utlöst att många gånger pga felorsaker (falsklarm nattetid) att den som har beredskap skall köra dit först innan väktare kommer dit och kolla... vad det nu innebär

Detta tycker jag låter helt fel, ingen av oss har väktare utbildning eller överfallslarm eller utbildning i självförsvar för det kan ju faktisk vara så att det är ett riktigt inbrott och då hamna öga mot öga med brottslingar , nä...

frågan är alltså vid utlöst inbrottslarm är det standard att väktare 1 eller 2 kör till platsen eller skall företaget själva "kolla först"
Citera
2026-08-22, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Jag kanske är övertydlig ? Jag körde värde inte vi. Värdetransport på den tiden var ett ensamarbete. Jag slutade jobba 1992 då hade dom börjat med ett kassaskåp bak i en kombi där vi lade kassetterna.
Hej kul att du delar med dig av dina erfarenheter, från vad jag har hört har securitas sen tidigare slopat sina värdetransportstjänster och nu är det enbart Loomis som sköter det. Kan tänka mig att ni hade att göra på den tiden
Citera
2026-08-22, 19:39
Avslutad
Citat:
Hej! får upp frågor när jag är ute och jobbar kring mitt yrke, vad det går ut på och hur man gör sina utbildningar. Så tänkte lägga upp en liten "Fråga vad du vill" tråd här så ska jag försöka svara så gott som jag kan, jag kan börja med att säga att jag kört och kör fortfarande stationära och ronderande uppdrag, är mellan 20-30 år gammal. Kommer givetvis inte svara på sekretessbelagda frågor men annars är det fritt fram!

Varför blev du "enbart" väktare och inte ordningsvakt med mer ansvar och befogenheter och bättre betalt ?

Varför är ni viktiga i samhället ? Hur har ni en plats för att göra samhället säkrare för en vanlig svennson ? Har aldrig fattat det utan sett "väktare" som ett gäng glada amatörer som kryssar runt i bilar som de aldrig någonsin lämnar vad som än händer eller man har nytta av på många sätt
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-22 kl. 19:44.
Citera
2026-08-22, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har en fråga eftersom jag tycker den besvaras väldigt oklart från arbetsledningen.
vi har som tusentals andra företag larm på vår lokal, skillnaden är att vi har en egen beredskapsorganisation då vi jobbar med fastighetsservice.

Som jag fått till mig vill företaget att då inbrottslarmet utlöst att många gånger pga felorsaker (falsklarm nattetid) att den som har beredskap skall köra dit först innan väktare kommer dit och kolla... vad det nu innebär

Detta tycker jag låter helt fel, ingen av oss har väktare utbildning eller överfallslarm eller utbildning i självförsvar för det kan ju faktisk vara så att det är ett riktigt inbrott och då hamna öga mot öga med brottslingar , nä...

frågan är alltså vid utlöst inbrottslarm är det standard att väktare 1 eller 2 kör till platsen eller skall företaget själva "kolla först"
Hej tack för din fråga, det finns olika typer av larm dvs sabotagelarm, f-larm, B-Larm (2 sensorer har upptäckt något efter varandra) men om företaget har anställt väktare som skall rycka ut på larm när de går är det väktare som ska kolla på vad som utlöst det, oavsett vilket typ av larm. Du utför en bevakningstjänst när du går ut på dessa larm och ska då enligt reglerna vara utbildad väktare. Så min rekommendation är att ta upp detta klart och tydligt med din ledning för det blir inte så jättekul om du möter någon och du varken har överfallslarm eller radio.
Citera
2026-08-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Varför blev du "enbart" väktare och inte ordningsvakt med mer ansvar och befogenheter och bättre betalt ?
Hej, tack för din fråga. Tyvärr finns det inte mycket ov-tjänster där jag bor och de jobb som finns är oftast tillfäliga uppdrag som festivaler etc så det är främst det. Sen har jag inte varit jätteintresserad av arbetet då lönen inte skiljer sig markant jämfört med min nuvarande lön.
Citera
2026-08-22, 19:57
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Hej tack för din fråga,
det skiljer sig nog från väktare till väktare men min skärmtid är relativt låg men det händer absolut att man tar upp den oftare under stationära uppdrag där det inte händer jättemycket.

Förstår verkligen det, tar du mycket stationära uppdrag? Jag gick en väktarutbildning för 15 år sen ish och gjorde en del praktik på stationära objekt. Det var verkligen segt.
Citera
2026-08-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Förstår verkligen det, tar du mycket stationära uppdrag? Jag gick en väktarutbildning för 15 år sen ish och gjorde en del praktik på stationära objekt. Det var verkligen segt.
Nu under sommaren har det blivit mycket stationärt, jag har försökt samla så många timmar jag kan nu så man kan ta det lite lugnare när hösten börjar krypa fram. Kul att du varit väktare, hur ser du tillbaka på det och vad jobbar du med nu?
Citera
2026-08-22, 20:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Hur många gånger har du sökt till polisutbildningen utan att komma in?
Citera
2026-08-22, 20:45
Medlem
Citat:
Hej tack för din fråga, jag gillar inte att jävlas med någon, parkeringsvakter är en annan typ av väktare med tilläggsutbildning för kontroll av parkeringsplatser.

Inte nödvändigtvis, det beror helt på bolag och var du jobbar, samt om det är kommunal mark eller tomtmark.

Är ofta vanliga securitasvakter som kör tomtmark runt om i landet. Och det utan extra utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in