2026-08-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Inte nödvändigtvis, det beror helt på bolag och var du jobbar, samt om det är kommunal mark eller tomtmark.

Är ofta vanliga securitasvakter som kör tomtmark runt om i landet. Och det utan extra utbildning.
Hej, ja det stämmer. För privatmark behövs ingen tilläggsutbildning för väktare.
Citera
2026-08-22, 22:17
Medlem
Vart går du på toaletten? Om du blir akut bajsnödig t ex
Citera
2026-08-22, 22:38
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontagenZx
Nu under sommaren har det blivit mycket stationärt, jag har försökt samla så många timmar jag kan nu så man kan ta det lite lugnare när hösten börjar krypa fram. Kul att du varit väktare, hur ser du tillbaka på det och vad jobbar du med nu?

Gött, snyggt jobbat!

Jag gick VU1 + VU2 genom gymnasiet men jobbade aldrig de 160 timmarna som krävdes för att bli helt färdig, således blev det inget väktande för mig. Mådde inget vidare under den perioden så rann ut i sanden helt enkelt.

Tyckte att det ändå var ganska kul, samtidigt så gillade jag inte alltid tugget, vissa var störtsköna andra var lite mer buffliga. Berodde väldigt mycket på vem det var man gick med.

Idag är jag socionom och jobbar med människor som lider av psykisk ohälsa, beroende och annan problematik. Även om jag har svårt att sätta fingret på specifika saker som jag har med mig så är jag helt 100 på att jag internaliserat något. Minns att någon del av utbildningen handlade om kommunikation, har något vagt minne av varg- och giraffspråk som jag tog med mig en hel del av och använder än idag i mitt jobb.
Citera
2026-08-22, 23:15
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Hej tack för din fråga, det finns olika typer av larm dvs sabotagelarm, f-larm, B-Larm (2 sensorer har upptäckt något efter varandra) men om företaget har anställt väktare som skall rycka ut på larm när de går är det väktare som ska kolla på vad som utlöst det, oavsett vilket typ av larm. Du utför en bevakningstjänst när du går ut på dessa larm och ska då enligt reglerna vara utbildad väktare. Så min rekommendation är att ta upp detta klart och tydligt med din ledning för det blir inte så jättekul om du möter någon och du varken har överfallslarm eller radio.

Fast det här är inget ovanligt, längre, företag kickar ut oss (bevakningsbolag) och ersätter oss med t.ex. vaktmästare eller fastighetsskötare mer och mer nu mera.

Det har gått väldigt snett med saker inom bevakningsbranschen sista 10 åren, och vissa inser att vi kan ersättas.
Citera
2026-08-23, 00:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Hej,
En vanlig missuppfattning är att väktare har befogenheter likt polisens vilket vi inte har, utan vi har samma befogenheter som precis andra. Arbetsuppgifterna är inte densamma heller utan vi är egentligen inte där för folket utan för kunden/objektet de gångerna vi eller jag ialafall ingriper är om det gäller objektet.

Gällande polisyrket känner jag att det är ett stort steg att ta, kostar mycket för gemene man att utbilda en polis och om jag känner efter 1 år att detta inte är något för mig så känns det som att man slösat mycket skattemedel, samtidigt som jag nämnt innan vill jag få erfarenheter från arbetslivet innan jag börjar fundera på att plugga, det behöver inte nödvändigtvis vara väktare utan nu råkade det bli så men det hade lika gärna kunnat vara Mcdonalds/Bygg/försäljning med mera.

Hej. Mr fan robot! Inte kul det nu liv du lever undan. Ta ifrån det och bli typ riktig polis! Det är ju inte svårt.
Citera
2026-08-23, 01:29
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Hej!

Hur ofta får du inviter då motsatt kön vill ligga med dej?

Och stämmer det att de flesta kvinnliga väktarna är riktigt kinky?
Citera
2026-08-23, 02:00
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Varför är alla tjocka 😂
Citera
2026-08-23, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung

Beror ju på vart du är, och vilket uppdrag du har. Ibland kan du gå på kundens toalett, vilket är vanligast.
Har själv jobbat i 28 år som väktare, och aldrig haft några problem med att gå på toa.
Citera
2026-08-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Fast det här är inget ovanligt, längre, företag kickar ut oss (bevakningsbolag) och ersätter oss med t.ex. vaktmästare eller fastighetsskötare mer och mer nu mera.

Det har gått väldigt snett med saker inom bevakningsbranschen sista 10 åren, och vissa inser att vi kan ersättas.
Hej, ja tyvärr har det blivit så att företag inte använder väktare för tjänster som innebär bevakning. Ser det mer och mer på evenemang och festivaler där man använder värdar som plankningspatruller eller för att se till att obehöriga inte tar sig in under natten. Oftast är det unga tonåringar över sommaren som jobbar och deras konflikthantering kan ifrågasättas. Varför företag har börjat göra detta vet jag inte riktigt, förmodligen av ekonomiska skäl.
Citera
2026-08-23, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Varför är alla tjocka 😂
Hej tack för din fråga, tror nog några är överviktiga eftersom yrket inte har några fysiska krav och man behöver således inte träna upp sig, sen är det mycket stillasittande i bil under flera timmar etc och nattpass som gör att man inte orkar träna på dagen och säkert fler orsaker!
Citera
2026-08-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Hej!

Hur ofta får du inviter då motsatt kön vill ligga med dej?

Och stämmer det att de flesta kvinnliga väktarna är riktigt kinky?
Hej tack för din fråga,
Har inte märkt av att någon försökt ligga med mig bara för att jag jobbar som väktare
om kvinnliga väktare är kinky kan jag tyvärr inte svara på då jag inte dejtar kollegor som regel. Men har väl märkt av att manliga kollegor försöker ragga på de nyanställda yngre tjejerna.
Citera
2026-08-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Hej tack för din fråga,
Om det är ronderande pass så brukar jag antingen låna kundens toalett eller åka ner till kontoret för att utföra mina behov. Dock har det funnits stationära uppdrag utan toalett och då har jag helt enkelt fått leta efter någon buske där allmänheten inte ser mig och utföra nr 1. Om jag ska utföra nr 2 får jag ringa någon som ronderar alternativt gruppledare för att se om de kan lösa av mig i en kvart för att utföra min behov alternativt hålla in det tills passet är slut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in