2026-08-22, 15:38
Medlem
Hej! får upp frågor när jag är ute och jobbar kring mitt yrke, vad det går ut på och hur man gör sina utbildningar. Så tänkte lägga upp en liten "Fråga vad du vill" tråd här så ska jag försöka svara så gott som jag kan, jag kan börja med att säga att jag kört och kör fortfarande stationära och ronderande uppdrag, är mellan 20-30 år gammal. Kommer givetvis inte svara på sekretessbelagda frågor men annars är det fritt fram!
Citera
2026-08-22, 15:40
Avslutad
Hur kändes det att kugga polisutbildningen, trots att den förenkalts så pass mycket att till och med en somalier klarar av den?
Citera
2026-08-22, 15:41
Medlem
Hur många gånger har du misslyckats med att komma in på polishögskolan?
Citera
2026-08-22, 15:43
Medlem
Om du gillar att jävlas med oss - varför blev du inte P-Lisa istället?
Citera
2026-08-22, 15:50
Medlem
Trist att vissa inte kan betesig och sitta hemma bakom skärmen och vara dryga. Fråga något seriöst eller var tyst.

Vad är det bästa med att vara väktare?

Får du utstå mycket dumma komenrarer typ ovan inlägg?
Citera
2026-08-22, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Om du gillar att jävlas med oss - varför blev du inte P-Lisa istället?
Hej tack för din fråga, jag gillar inte att jävlas med någon, parkeringsvakter är en annan typ av väktare med tilläggsutbildning för kontroll av parkeringsplatser.
Citera
2026-08-22, 15:55
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MontagenZx
Hej! får upp frågor när jag är ute och jobbar kring mitt yrke, vad det går ut på och hur man gör sina utbildningar. Så tänkte lägga upp en liten "Fråga vad du vill" tråd här så ska jag försöka svara så gott som jag kan, jag kan börja med att säga att jag kört och kör fortfarande stationära och ronderande uppdrag, är mellan 20-30 år gammal. Kommer givetvis inte svara på sekretessbelagda frågor men annars är det fritt fram!
Vad får dig att gå till jobbet?

Att sitta still i en central verkar tråkigt. Rondera känns som det blir enformigt det med.
Sen att behöva hantera dryga personer...1
Citera
2026-08-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuSynsAlltid
Trist att vissa inte kan betesig och sitta hemma bakom skärmen och vara dryga. Fråga något seriöst eller var tyst.

Vad är det bästa med att vara väktare?

Får du utstå mycket dumma komenrarer typ ovan inlägg?
Hej, tack för din fråga. Som svar på din fråga skulle jag säga att gemenskap mellan kollegorna och alla människor man möter, kollegor som alltid stöttar och hjälper en när det behövs betyder väldigt mycket samtidigt är möten med människor i vardagen också väldigt roligt och lärorikt! Det händer inte ofta att det kommenteras mot mig enskilt, tror inte det hänt en enda gång att någon sagt något negativt till mig när jag står själv, har dock hänt att jag ibland pratar med ov och att folk enkelt förväxlar mitt yrke till deras och att det skriks skällsord då.
Citera
2026-08-22, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad får dig att gå till jobbet?

Att sitta still i en central verkar tråkigt. Rondera känns som det blir enformigt det med.
Sen att behöva hantera dryga personer...1
Hej tack för din fråga, självklart är att sitta still i en central inte det jätteroligaste och det händer att jag kör några sånna pass, men jag ser det också som att det finns något tråkigt i alla yrken! Gällande ronderingar beror det lite på vilket bolag och vilka upphandlingar de har, de ronderingar jag kör är det oftast stängning/låsning av olika butiker och då finns det folk som kanske vill prata med vakten vilket gör det kul! Själva arbetsuppgifterna på ronderingar kan också variera, stänga/låsa/tillsynskontroll/larm men man ska nog inte bli väktare om man inte har tålamod Det händer ibland att man behöver prata med folk som är dryga absolut, jag vill dock klargöra att väktaren inte har några befogenheter att avvisa/avlägsna någon bara för att personen är dryg, utan jag brukar bara försöka prata med personen/lugna ner han eller henne, dock är en stor del av människorna man möter supersnälla!
Citera
2026-08-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av han55on
kanske är sekretess men brukar du köpa godis på ditt pass och vilken sort!
Hej tack för din fråga! Jag brukar köpa powerbars/proteinbars och ha en flaska med vatten i bilen eftersom det kan hända att vi står i längre perioder
Citera
2026-08-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Hur kändes det att kugga polisutbildningen, trots att den förenkalts så pass mycket att till och med en somalier klarar av den?
Hej tack för din fråga,
Jag har inte gjort en prövning till polishögskolan så jag kan inte svara på hur det kändes att kugga den tyvärr, men det kanske sker i framtiden om man vill sätta sig på skolbänken ett tag.
Citera
2026-08-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Hur många gånger har du misslyckats med att komma in på polishögskolan?
Hej tack för din fråga, jag har inte ansökt om prövning till polishögskolan så den siffran ligger på 0 just nu ialafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in