Citat:
Ursprungligen postat av
TramsPostaren
Ja det var en väldigt vettig artikel. Ur egen synvinkel så är allt otroligt intressant att få ta del av som allmänhet men samtidigt så är det här unga människor.
Såg senast idag en galen video gällande Rickard Andersson där det var närmast ett svärmeri som skapats till låten Turn around.
Eftersom det här är unga män så hade de sannolikt intresserat unga kvinnor trots att de är udda men när de får kändisstatus så får de både andra mäns uppmärksamhet och bekräftelse som flickor och unga kvinnors uppmärksamhet.
Av det skälet borde aldrig bilder på våldsmän visas i medierna särskilt inte när majoriteten av dem (åtminstone gällande t.ex ensamvargar som begår attentat) inte får uppmärksamhet och bekräftelse av det motsatta könet normalt (även om då vissa kanske är gay såsom jag såg att Anton Lundin Pettersson ska ha varit i något nyhetsklipp).
Nu är det t.ex en 18 åring, givetvis kan fler tonårsflickor riskera att idolisera honom. Jag var själv helt besatt av någon mordrättegång som ung i typ 12 årsåldern för att jag uppfattade ena killen som så söt. Småtjejer har noll rim och reson i om de upplever att någon är gullig eftersom det inte är vuxet intresse utan en barnslig eskapism. Liam är t.ex typ 15 på bilder som publicerats. Kanske 17 på bilden med glasögon då. Risken att småtjejer svärmar ökar därned än om han varit 30 år gammal. Plötsligt blir han då en förebild för andra pojkar och unga män som känner sig osedda och osynliga när andra killar talar mer positivt och även om vidoer skulle skapas. Jag har sett en hel del positiva kommentarer och även från vad jag uppfattat som tjejers konton. Nu ser han sjuk ut men det är alltid en risk att publicera unga mäns bilder. Breivik är t.ex inte särskilt sannolik att bemötas med pretty privilige men många av attentatsmännen är inte fula utan ganska vanliga killar. Ju mer normala de ser ut och än värre, ju mer symmetriska de är, skapar större skadeverkningar med högre risker för copycats och en mer positiv attityd emot dem.
Man kan inte anklaga pojkar och flickor som är 12, 13 eller 14 år för att de inte förstår vidden av vad någon gjort (jag vet att det är stor skillnad för varje år i mognad men de är fortfarande väldigt små) men vi kan anse att vuxenvärlden ska förstå bättre konsekvenserna av att låta syftet med att bli kändis uppnås.
Citerar mig själv då jag inte kan editera men såg precis en video i TikTokflödet som hade passat extremt väl in med min text om jag sett den tidigare bara.
https://vm.tiktok.com/ZN8NwLHn8/
Även om bilderna kanske först finns på sociala medier så bör inte stora sociala medier uppmärksamma såsom de gör med personporträtt som kan leda till förhöjd social status.
Användaren till länkad video har klart och tydligt gått från att romantisera och svärma gällande Elliot Rodgers till att nu fokusera på Liam vilket innebär en skadlig påverkan på potentiella attentatsmäns verklighetsuppfattning när sådana "fans" uppstår.
I den här videon fokuserar användaren just på Elliot Rodgers med frågan "Ugly kid, ugly man?"
https://vm.tiktok.com/ZN8NwYjmW/