2026-08-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, nu utan rabatter torde mord, överfall, misshandel m.m. med råge ge honom livstids fängelse. Men och det är ett faktum, nästan ingen som döms till livstids fängelse i Sverige sitter hela straffet. Det blir tidsbegränsat och sen kickar 2/3 villkorligt in. Det innebär om inte reglerna ändrats kan han vara ute om 12 år...

Det var många felaktigheter i ett och samma inlägg...

1. Mängdrabatten appliceras ju inte på mord. Man kan ju få livstids fängelse för ett (1) mord, precis som man kan få livstid för flera mord - och ett längre straff är livstids fängelse går ju inte att få!?

2. Att man beviljas tidsbestämt straff "efter första försöket" (läs 12 år) är otroligt ovanligt. T.o.m så ovanligt att det är svårt att hitta fall där detta skett. Så du behöver ju inte vara orolig för att det skall ske i just det här fallet.

3. Ett livstidsstraff får aldrig understiga 18 år. Det är ju heller inte så att man bara kan packa ihop och gå hem på dagen om man får sitt livstidsstraff tidsbestämt. Domstolen kommer ju då att tidsbestämma straffet, vilket i många fall brukar hamna runt 25 år. Så skulle man ha turen att beviljas tidsbestämt straff efter 12 år så kommer det alltså inte vara kortare än 18 år.

4. När väl straffet tidsbestäms så kickar inte alls 2/3 villkorlig frigivning in, eftersom att det är 3/4dels villkorlig frigivning som gäller sedan 1 januari 2026.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-27 kl. 16:34.
Citera
2026-08-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Intressant följetång. Undrar om de anhöriga till gängvåldsmartyren Mikael kommer göra ett uttalande.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/anhorigas-krav-efter-morden-nagot-maste-handa/
https://www.youtube.com/watch?v=vIOnMnWo4rk
Du menar pga någon form av etnisk skuldbörda eller hur tänkte du där?
Citera
2026-08-27, 16:38
Medlem
andan0s avatar
Kan någon snabbuppdatera mig? Vet man vem medhjälparen är?
Citera
2026-08-27, 16:40
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Du menar pga någon form av etnisk skuldbörda eller hur tänkte du där?

Det är ganska uppenbart att Mikaels polska släkt och vänner är någon typ av högernationalister, så det kanske finns en koppling till Marcel Kruk.
Citera
2026-08-27, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Kan någon snabbuppdatera mig? Vet man vem medhjälparen är?

Men va fan, det står ju hela tiden i tråden!
Citera
2026-08-27, 16:44
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Men va fan, det står ju hela tiden i tråden!
Marcel Kruk ja, men vet man det? Eller är det FB-spekulationer?
Citera
2026-08-27, 16:54
Medlem
Citat:
Intressant följetång. Undrar om de anhöriga till gängvåldsmartyren Mikael kommer göra ett uttalande.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/anhorigas-krav-efter-morden-nagot-maste-handa/
https://www.youtube.com/watch?v=vIOnMnWo4rk
Ja det måste ju vara de enda två polska familjerna i hela Sverige
Citera
2026-08-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
DN Debatt. ”Nästa skoldåd kan bli inspirerat av mediernas namnpublicering”

”Dagarna efter svärdattacken i Fagersta hade den misstänkte namngetts i hundratals artiklar, och bilder från Trollhättandådet 2015 spreds på nytt. Det är just vad skolmördarna ofta söker: berömmelse. Medierna måste sluta ge dem det. Instifta samma medieregler om försiktighet som de som finns för självmord, skriver psykologiprofessor Per Carlbring.”

https://www.dn.se/debatt/nasta-skoldad-kan-bli-inspirerat-av-mediernas-namnpublicering/

Låter vettigt. Rapporteringen riskerar att öka risken för nya dåd.
Ja det var en väldigt vettig artikel. Ur egen synvinkel så är allt otroligt intressant att få ta del av som allmänhet men samtidigt så är det här unga människor.

Såg senast idag en galen video gällande Rickard Andersson där det var närmast ett svärmeri som skapats till låten Turn around.

Eftersom det här är unga män så hade de sannolikt intresserat unga kvinnor trots att de är udda men när de får kändisstatus så får de både andra mäns uppmärksamhet och bekräftelse som flickor och unga kvinnors uppmärksamhet.

Av det skälet borde aldrig bilder på våldsmän visas i medierna särskilt inte när majoriteten av dem (åtminstone gällande t.ex ensamvargar som begår attentat) inte får uppmärksamhet och bekräftelse av det motsatta könet normalt (även om då vissa kanske är gay såsom jag såg att Anton Lundin Pettersson ska ha varit i något nyhetsklipp).

Nu är det t.ex en 18 åring, givetvis kan fler tonårsflickor riskera att idolisera honom. Jag var själv helt besatt av någon mordrättegång som ung i typ 12 årsåldern för att jag uppfattade ena killen som så söt. Småtjejer har noll rim och reson i om de upplever att någon är gullig eftersom det inte är vuxet intresse utan en barnslig eskapism. Liam är t.ex typ 15 på bilder som publicerats. Kanske 17 på bilden med glasögon då. Risken att småtjejer svärmar ökar därned än om han varit 30 år gammal. Plötsligt blir han då en förebild för andra pojkar och unga män som känner sig osedda och osynliga när andra killar talar mer positivt och även om vidoer skulle skapas. Jag har sett en hel del positiva kommentarer och även från vad jag uppfattat som tjejers konton. Nu ser han sjuk ut men det är alltid en risk att publicera unga mäns bilder. Breivik är t.ex inte särskilt sannolik att bemötas med pretty privilige men många av attentatsmännen är inte fula utan ganska vanliga killar. Ju mer normala de ser ut och än värre, ju mer symmetriska de är, skapar större skadeverkningar med högre risker för copycats och en mer positiv attityd emot dem.

Man kan inte anklaga pojkar och flickor som är 12, 13 eller 14 år för att de inte förstår vidden av vad någon gjort (jag vet att det är stor skillnad för varje år i mognad men de är fortfarande väldigt små) men vi kan anse att vuxenvärlden ska förstå bättre konsekvenserna av att låta syftet med att bli kändis uppnås.
Citera
2026-08-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aschelberg
Ärligt talat, vilken värdelös massmördare, han lyckas döda en person. Inte ens det kunde sopan utföra.
Nu är man inte massmörd om man mördar en.
Du måste verkligen vara efterbliven.
Citera
2026-08-27, 17:06
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andan0
Marcel Kruk ja, men vet man det? Eller är det FB-spekulationer?
Klart man inte "vet". Identitet på MGM är hemligstämplad. Normalt hade vi fått identiteten bekräftad genom att den står i häktningsbeslutet. Men nu får vi inte det.
Citera
2026-08-27, 17:07
Medlem
Citat:
Det är ganska uppenbart att Mikaels polska släkt och vänner är någon typ av högernationalister, så det kanske finns en koppling till Marcel Kruk.
Långsökt.

Många invandrare är rasister och även höger om de kommer från vissa länder men alla är inte det. Sedan så innebär inte heller att ett mord är värre än ett annat.

Anhöriga till mördade eller mördare är inte heller skyldiga till att göra publika uttalanden för att behaga allmänheten heller.

Mikael skapade delvis situationen eller åtminstone konflikten som uppstod. Ingenting förmildrande med det men ändå: Det gjorde inte eleverna på Brinellskolan. Agnes, Ayyad, Jhonas och den tredje jag inte vet namnet på, hamnade inte i konflikt med Liam utan i vägen för honom. Mikaels anhöriga var däremot knappast inblandade i dådet och behöver därför inte heller ansvara för att göra uttalanden heller. De har ingenting att ta avstånd ifrån.
Citera
2026-08-27, 17:09
Medlem
Anna-Helgas avatar
Har följt tråden från början. Kan absolut ha missat någonting, men känner att diskussionerna påverkas och präglas av något som jag anser är en trådsanning helt utan fakta som grund och det stör och förstör och gör att det bara blir rundgång och trams.

LN far med ungerska rötter kan vi konstatera har valt att kalla sig Carlos (variant av hans ungerska namn Karoly). Sonen LN får sitt mellannamn Carlos från sin far, som uppenbarligen gillar namnet eftersom han tagit sig det själv. Så Carlos efter pappa, okej?

LNs mor har inte funnits i LN liv sedan han var ca 7 år gammal, då fadern fick ensam vårdnad. Jag anser det finns fog att tro på att pappa Carlos misshandlat mamman och inte heller behandlat LN särskilt väl. Mer än så vet vi inte om mamman till LN? Resten är rykten, antaganden och gissningar? Hon har skyddad identitet (sedan hon lämnade pappa Carlos?) Och jag har inte sett någonting någonstans om hennes namn, var hon är född, var hon bor eller annat som kan styrkas på något sätt. Att hon skulle vara från Sydamerika verkar vara vilda gissningar och spekulationer från tidigt i tråden grundade på att LN heter Carlos i mellannamn... Vilket han ju gör pga sin far! Herregud!

Om jag spinner vidare lite omkring modern och vad som skrivits om hennes liv och leverne med prostitution och droger mm så tänker jag att hon levt i en våldsam relation, farit illa och inte kunnat skydda sitt barn. Att tvingas överge sitt barn och dessutom lämna honom i händerna på deras gemensamma förövare skulle nog kunna ta knäcken på många mammor? Hon kan ha hamnat där hon hamnat, om det är sant, just pga pappa Carlos, vad han utsatt henne/LN för osv? OM det nu är sant vill säga. Men jag påstår att vi VET inte? Vi vet ingenting om mamman med säkerhet? Och hon kan väl i princip lämnas ifred eftersom hon inte funnits i LN liv på väldigt länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in