2026-08-24, 15:42
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Vi kan inte förbjuda allting. Jag tycker att det vore bättre att leta efter anledningen till att vissa väljer att isolera sig och nöja sig med ” vänner” på nätet.

Jag har inget emot internet men det måste finnas en balans, missköter man det mesta i verkligheten så är det något fel.

Tiktok och andra aktörer tar inget ansvar för vad som postas. Borde stängas ner.
Citera
2026-08-24, 15:45
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Mina fördomar säger mig att dessa källarkillar har spelat ganska mycket dataspel och kanske vissa spel där hjälten springer runt med svärd. Men jag tycker detta är intressant eftersom det är ett så dåligt val av vapen för uppgiften.

Tror det har med Breivik att göra. Han poserade som korsriddare och vad jag minns så hade hans manifest ett korsriddare kors på omslaget? Han skrev också mycket om korsriddarna. Där har du nog svaret på Nebels val av vapen.
Citera
2026-08-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squirtgirl
Jag bodde granne med Liam och hans pappa i Sundsvall när Liam var liten.
Då kanske du kan berätta lite om mamman också?
Citera
2026-08-24, 15:47
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Tiktok och andra aktörer tar inget ansvar för vad som postas. Borde stängas ner.

Jo, jag önskar att det skulle fungera. Men det dyker ju bara upp nya plattformar och skadliga sajter.
Citera
2026-08-24, 15:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Mina fördomar säger mig att dessa källarkillar har spelat ganska mycket dataspel och kanske vissa spel där hjälten springer runt med svärd. Men jag tycker detta är intressant eftersom det är ett så dåligt val av vapen för uppgiften.
Ett svärd ser väl större och rejälare ut än en kniv.
Pistol och handgranat är inte lätt att få tag på. En yxa är kanske tung att hantera.
Citera
2026-08-24, 15:50
Medlem
AussieRedMans avatar
Träder fram många hjältar som räddat liv 🙏🏻
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-20-raddade-skadade-killen-i-fagersta/
Citera
2026-08-24, 15:52
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Jo, jag önskar att det skulle fungera. Men det dyker ju bara upp nya plattformar och skadliga sajter.

Det hjälper ju om politiker här hade varit mera enade. Och sakfrågan om ett förbud mot tiktok har ju faktiskt redan legat uppe. Dock var det rätt många politiska partier som var emot det.

Citat:
Vilka var emot ett förbud?

Om du menar förbud av TikTok på EU-nivå, så var bilden ganska tydlig inför EU-valet 2024:

Centerpartiet (C) – tydligt emot ett förbud. De förespråkade i stället reglering och ansvar för plattformarna.
Vänsterpartiet (V) – emot ett generellt förbud, även om de ansåg att TikToks datainsamling och koppling till Kina var en säkerhetsfråga.
Socialdemokraterna (S) – var tveksamma/emot ett generellt förbud då.
Moderaterna (M) och Miljöpartiet (MP) var också på den restriktiva/tveksamma sidan snarare än för ett generellt förbud.
Liberalerna (L) och Kristdemokraterna (KD) var de svenska partier som tydligast drev på för ett förbud, åtminstone om TikTok inte bryter banden med Kina.

En intressant detalj är att C och V uttryckligen markerade "mycket dåligt förslag" på SVT:s fråga ”EU bör förbjuda TikTok”. C ville hellre använda reglering mot plattformarna, medan V betonade att säkerhetsproblemen måste tas på allvar men inte automatiskt motiverar ett förbud.

SD då?

SD har faktiskt föreslagit förbud – men mot vissa användningar

Det mest konkreta exemplet är Björn Söders (SD) fråga från 2023, där han frågade regeringen om den tänkte införa ett förbud mot kinesiska appar som TikTok på statsanställdas jobbtelefoner, inklusive privata telefoner som är kopplade till arbetsverktyg. Han hänvisade till att bland annat Europaparlamentet, USA och Kanada hade vidtagit sådana åtgärder.

Och 2021/22 lade Söder och Markus Wiechel (SD) en motion om att granska svenskarnas användning av teknik från länder som kan utgöra säkerhetshot, där TikTok uttryckligen lyftes fram på grund av datainsamling och kopplingen till kinesiska ByteDance.

De gjorde i princip samma sak igen 2025/26. Då skrev de att TikTok kan innebära risker genom datainsamling och kinesiskt inflytande och ville ha en bredare granskning av svenskarnas användning av teknik från säkerhetshotande länder. Motionen avslogs av riksdagen.
Senast redigerad av TedGaandie 2026-08-24 kl. 15:57.
Citera
2026-08-24, 15:54
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretary
Man kan påverka föräldrar att faktiskt ha kontroll över vad barnen gör på nätet. De föräldrar som bryr sig.

Men det är många sociala medier som borde förbjudas. Ekokammare är livsfarliga.

Hur gör man då med föräldrar som inte bryr sig? Skadliga sidor på nätet kommer alltid dyka upp och den utvecklingen går inte att stoppa.

Titta dessutom på alla de föräldrar som har en mobil under näsan så de inte ens märker att deras barn drunknar. Snacka om livsfarligt.

Vi har inte lösningar på alla problem.
Citera
2026-08-24, 15:57
Avslutad
Citat:
Hur gör man då med föräldrar som inte bryr sig? Skadliga sidor på nätet kommer alltid dyka upp och den utvecklingen går inte att stoppa.

Titta dessutom på alla de föräldrar som har en mobil under näsan så de inte ens märker att deras barn drunknar. Snacka om livsfarligt.

Vi har inte lösningar på alla problem.

Du säger själv att vi inte har lösningar på alla problem, men många sociala medier bör försvinna från våra barns telefoner. Och vuxnas.
Citera
2026-08-24, 15:57
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TedGaandie
Exakt, det är därför Fort var så jävla svår att faktiskt inta.

Det kan vara korsriddare. Men eftersom att många av de snackar om "Valhall" där inne och är kommunister. Så tänker jag mig att det kan finnas en koppling i bland annat detta:

Var snackar de om detta? Har du tipsat polisen? Dessa idioter måste få tvångsvård eller låsas in så inte flera skolattacker sker. Uppmana andra begå mord är ett grovt brott.
Citera
2026-08-24, 15:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnifico
Tror det har med Breivik att göra. Han poserade som korsriddare och vad jag minns så hade hans manifest ett korsriddare kors på omslaget? Han skrev också mycket om korsriddarna. Där har du nog svaret på Nebels val av vapen.

Tror att man har missuppfattat vad korsriddarna höll på med om man hugger ner småtjejer i en svensk skola och tror att man gör det i deras namn.
Citera
2026-08-24, 16:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ett svärd ser väl större och rejälare ut än en kniv.
Pistol och handgranat är inte lätt att få tag på. En yxa är kanske tung att hantera.

Jag vill inte gå in på vilka vapen man borde använda om man vill döda så många som möjligt på en skola men ett stort svärd är i alla fall ett riktigt dåligt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in