2026-08-27, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja men det är ju DET som det handlar om. Åker antagligen på den där planerade resan istället för att ställa in den.

Knappast fråga om att hon tog semester pga dådet.
Jo, det var det jag avsåg. Vad krävs för att ändra planer, kanske planerat i åratal med familj OM så är fallet. Men det ser ut som det gör i efterhand.

Och omgivningen reagerar.
Citera
2026-08-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponnikboss
Exakt / han vill inte heta Karoly för det låter inte så ”kriminellt” - pappan är rädd i sin personlighet som de flesta kriminella men den här patetiska människan kallar sig Carlos för eget ogillande av sitt namn . Att pojken tvingats bli en blå kopia av freaket är så olyckligt för de nu drabbade.
Det är fortfarande samma jävla namn.

Fri man

https://nameberry.com/baby-names/948/names-that-mean-free/2?autolistId=948&autolistSlug=names-that-mean-free

Jag skulle vilja se lite mer info i den här tråden, inte en massa människor dom skiter fullkomligt i att läsa tråden inna de postar.

Ni har alla tillgång till internet och således bör ni kunna googla vad Karoly betyder och detsamma gällande Carlos.

Ett av mina första inlägg i tråden föreslog att det var en "gangsterdefinition" men tveksam sådan, pga hur sent Liam är född. Dvs på 90 talet hade det definitivt kunnat varit ett helt vanligt "felaktig" namn, precis som att Liam inte är svenskt utan taget från England.

Kan ni inte sluta tjafsa om namnen. Uppenbart har pappan kallats Carlos i media pga Flashbacks skitpostande i evigheter om att han (Liam) måste vara Mexikan och allt möjligt som heter "Carlos".

Nu när ni istället får en direkt hint om att det är pappans namn han har i mellannamn, duger det inte. Men ta reda på varifrån mamman kommer då. För grabben ser inte särskilt latinamerikansk alls ut.

Släpp det där med Carlos istället. Klart och tydligt ett namn med betydelse för pappan, antingen för att det är Karoly, alternativt att det är någon gammal polare. Kan likaväl vara att pappan gillade denna film.

https://en.wikipedia.org/wiki/Blood_In_Blood_Out
Vi vet inte, vi bryr oss inte heller. Vato Loco.

Är det ingen som har mer info kring den andre som också menas planerat dåd?
Citera
2026-08-27, 02:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren

Fri man

https://nameberry.com/baby-names/948/names-that-mean-free/2?autolistId=948&autolistSlug=names-that-mean-free

Jag skulle vilja se lite mer info i den här tråden, inte en massa människor dom skiter fullkomligt i att läsa tråden inna de postar.

Ni har alla tillgång till internet och således bör ni kunna googla vad Karoly betyder och detsamma gällande Carlos.

Ett av mina första inlägg i tråden föreslog att det var en "gangsterdefinition" men tveksam sådan, pga hur sent Liam är född. Dvs på 90 talet hade det definitivt kunnat varit ett helt vanligt "felaktig" namn, precis som att Liam inte är svenskt utan taget från England.

Kan ni inte sluta tjafsa om namnen. Uppenbart har pappan kallats Carlos i media pga Flashbacks skitpostande i evigheter om att han (Liam) måste vara Mexikan och allt möjligt som heter "Carlos".

Nu när ni istället får en direkt hint om att det är pappans namn han har i mellannamn, duger det inte. Men ta reda på varifrån mamman kommer då. För grabben ser inte särskilt latinamerikansk alls ut.

Släpp det där med Carlos istället. Klart och tydligt ett namn med betydelse för pappan, antingen för att det är Karoly, alternativt att det är någon gammal polare. Kan likaväl vara att pappan gillade denna film.

Citat:

Läs tråden innan du skriver! Det viktigaste är ju etniciteten och det har jag skrivit om.
Citera
2026-08-27, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Läs tråden innan du skriver! Det viktigaste är ju etniciteten och det har jag skrivit om.
Jag har läst kring honom, jag ville ha mer info än vad som stått i tråden. Tror du jag suttit här sedan det hände utan att läsa?

Jag är också den enda användaren vad jag sett som redan från start uppgav att det fanns en person till eftersom jag läst det i chattar medan ni andra spån höll på att dribbla om namnet mest.

Verkade inte funnits knappt en enda av er andra som ens försökt kolla runt lite. (Några kom med bra info som de lär känt till privat men ändå) Samma sak med att jag verkade vara först med att veta att åtminstone två av offren inte var blonda direkt. Så nej, jag skiter i att den ena hette Kr*k utan vill läsa något mer intressant.

Knappast att en medelålders halvkärring, sitter och är bland de med störst förmåga att leta upp info. (Jag är definitivt inte särskilt etablerad online i nätvärlden)Så sluta skitposta och kom med något fräscht i informationsväg eller åtminstone genomtänkt. Carlos betyder fri man, precis som Karoly. Släpp det liksom.
Citera
2026-08-27, 02:50
Medlem
Är det någon som vet om han fortfarande är LVU placerad? För det är ett extremt misslyckande från socialtjänsten.

Lyssnade av en slump om fallet med Luna idag. Och gärningsmannen där var också tidigare känd hos Socialtjänsten då han gett på sig en vuxen kvinna innan Luna. Och de gjorde ingen åtgärd.

Tycker att det är så extremt allvarligt Socialtjänsten misslyckas så enormt om och om igen och att det här aldrig är något som politikerna talar om.
.
Citera
2026-08-27, 04:42
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Liams pappa är från Ungern, Hitler från Österrike-Ungern, vad är det du försöker säga om nazister?
Är det genetiskt eller hur tänker du knäppgök?
Kan judar vara nazister i din värld?

Snorungen Carlos kan ingenting om ideologier, han är bara en knäpp latino-ungrare som vuxit upp utan morsa och med en knäpp farsa.
Citera
2026-08-27, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja men det är ju DET som det handlar om. Åker antagligen på den där planerade resan istället för att ställa in den.

Knappast fråga om att hon tog semester pga dådet.

Verkar extremt konstigt för en rektor att åka på en planerad semester så fort skolan börjat igen efter sommarlovet.

Även utan att studenter blivit mördade i samband med skolstarten så är skolstarten en ganska hektisk och kritisk period så det verkar väldigt konstigt att planera att dra iväg under den tiden...
Citera
2026-08-27, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det kan påpekas att Carlos hävdade att familjehemsfadern var med i något kriminellt MC gäng. Man ska absolut inte tro honom, men det kan ju vara så. Inte ovanligt att kriminella blir familjehem för pengarnas skull.

Carlos hade själv varit med i ett 1% gäng (som tidningen kallar det) men har brutit med dem. Något som förstås också kan vara lögn alltihop.

Ja det är svårt att veta vad som är sant i denna soppa. Men inte svårt att konstatera att det handlar em en soppa och att GM har befunnit sig i en problematisk situation som självklart påverkat honom..

Tror inte att vi kommer kunna undvika sånt här i framtiden heller, varken socialen eller någon annan kan lösa alla problem.
Som du säger finns det ju fler familjehem som valt att bli ett sådant av väldigt tvivelaktiga skäl.
Citera
2026-08-27, 06:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren

Fri man

Liam är irländskt och är en kortform av Uilliam = germanska William = franska Guillaume
Citera
2026-08-27, 07:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Liam är irländskt och är en kortform av Uilliam = germanska William = franska Guillaume

I Sverige är Liam framförallt ett WT-namn som enligt namntrådar här på fb är ett namn förknippat med cp-ungar.

Själv tycker jag både hans namn och genetiska ursprung är tämligen ointressant. Hans umgänge, psyke och uppväxt har lett fram till dådet och det är det viktiga.
Citera
2026-08-27, 08:05
Avstängd
Jon10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Liams pappa är från Ungern, Hitler från Österrike-Ungern, vad är det du försöker säga om nazister?

Jag tror han försöker säga att vänsterns försök att göra alla skolskjutare till svenska högerextrema incels har misslyckats
totalt.
Denna skolskjutningen är ett bevis på det.

Hela deras självbild har fallerat angående skolskjutningar.

Varken GM eller hans kompanjon är ursvensk som vänstern hade hoppats på.

Det stödjer inte SVTs agenda om du förstår.

Så nu försöker de spinna narrativet om till att det är bara vita som begår skoldåd.

De verkar redan ha glömt bort Seung-Hui Cho, Solomon Sahmad mfl.

De försöker graspa efter varje litet desperat halmstrå de kan för att måla upp svenska vita män som the villain.

Med andra ord, omvänd rasism.
Senast redigerad av Jon10 2026-08-27 kl. 08:29.
Citera
2026-08-27, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Jo, det var det jag avsåg. Vad krävs för att ändra planer, kanske planerat i åratal med familj OM så är fallet. Men det ser ut som det gör i efterhand.

Och omgivningen reagerar.

Det är det moderna Sverige. Man är rektor för en gymnasieskola och planerar in semester veckan efter sommarlovet. Självklart borde rektorn ha ställt in sin semester med tanke på vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in