Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Mina fördomar säger mig att dessa källarkillar har spelat ganska mycket dataspel och kanske vissa spel där hjälten springer runt med svärd. Men jag tycker detta är intressant eftersom det är ett så dåligt val av vapen för uppgiften.
Kopplingen till det föregående uppmärksammade dådet kan nog inte ignoreras, klädsel, utrustning, vapnet.
Funderar på om det senaste decenniets spänningar, polarisering och förändring i samhället kan riskera att skapa nya lasermän eller Taxi drivers/Travis Bickle som upplever att man är utvald att rensa på gatorna det man upplever måste ändras. Visst var det så att Utøya-mannens manifest hade en korsriddare på omslaget? Grabben häromdagen var kanske ”bara” mentalt i obalans, mobbad och triggad/groomad av fel umgänge, inte en ny Rickard Lejonhjärta. Men blir han den sista svärdssvingaren och den som ”lyckats” bäst?
Betydligt enklare att rensa kökslådan hemma än att köpa ett bredsvärd för tretusen spänn.
Hur som helst blir det exceptionellt udda en nyhet i sig, den klassiska Man bet hund i st f Hund bet man. En galning med svärd som syns på annan plats än Medeltidsveckan i Visby får folk att reagera på annat sätt än att uppleva kulor och krut. Synd att behöva konstatera att samhället vant sig vid skottlossning och sprängningar.
Edit. Ser att norrmannen togs upp medan jag skrev detta.