Citat:
Ursprungligen postat av
Straminsky
Nej det är inte alls samma sak som att säga att trafikolyckor sker på vägar eftersom trafik och vägar hör ihop.
När dessa dåd gång på gång sker i just skolmiljö så är det rimligt att resonera kring varför det är på det sättet.
(och gör man det ser man ju att skolan ofta har en central roll, i form av trakasserier i skolmiljö, mobbning osv)
Fast där tycker jag att man blandar ihop två olika saker. Jag håller med om att det är relevant att undersöka skolmiljön, mobbning, trakasserier och andra problem som kan finnas i skolan. Om sådant bidrar till att vissa individer utvecklar ett våldsamt beteende ska det självklart tas på största allvar.
Men att skolan har en central roll i vissa individers problem innebär inte automatiskt att skolan är orsaken till skoldåden. Det finns ju en stor skillnad mellan att säga ”vilka faktorer i skolmiljön kan bidra till att en person mår dåligt eller radikaliseras?” och att säga ”det är skolan det är fel på”.
Jag tycker därför att man behöver titta bredare än bara på skolan: individens mående, familj och sociala situation, nätmiljöer, eventuell radikalisering, tillgång till vapen och hur varningssignaler fångas upp. Skolan kan absolut vara en del av bilden, men jag tycker det blir alldeles för enkelt att göra skolan till huvudförklaringen.