2026-08-22, 17:29
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMep6E/uppgifter-fagersta-18-aringens-ord-i-forhor-hade-velat-doda-fler?fbclid=IwdGRjcAT2noJjbGNrBPaed3Bkb2 YFZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQMMzUwNjg1NTMxNzI4 AAEeXl_8gVET1LFH-rcURHffe0pTX7FWQvzUulUZopRC933Zxy G-F435WmKCk3c_aem_lVOw09ExooxH_S9rKlaq1w

I förhör säger 18-åringen att ”han gick efter första bästa” och att han ”hade velat döda fler”, enligt Aftonbladets uppgifter.

Hoppas verkligen han får livstid. Allt annat vore skandal.
Citera
2026-08-22, 17:30
Medlem
Jag har inte sagt att det är orimligt att de återgår till skolan. Jag frågar hur man har bedömt att det är lämpligt att göra det så snart efter en sådan händelse. Att gärningspersonen sitter bakom lås och bom innebär att den akuta fysiska faran kan vara över, men det säger inte automatiskt något om elevernas behov av krisstöd eller om när och hur en återgång är lämplig. Och det handlar inte om att ”traumadumpa”, människor kan reagera väldigt olika på en sådan händelse, oavsett ålder.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Men varför är det orimligt? GM är bakom lås och bom så faran är över. Hur mycket ska vi traumadumpa, det är ju inte dagisbarn.
Citera
2026-08-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du skulle nog behöva bygga upp ditt kapital vad gäller empati.

Öh. Vad tycker du är en rimlig ”väntetid”?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalerna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMep6E/uppgifter-fagersta-18-aringens-ord-i-forhor-hade-velat-doda-fler?fbclid=IwdGRjcAT2noJjbGNrBPaed3Bkb2 YFZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQMMzUwNjg1NTMxNzI4 AAEeXl_8gVET1LFH-rcURHffe0pTX7FWQvzUulUZopRC933Zxy G-F435WmKCk3c_aem_lVOw09ExooxH_S9rKlaq1w

I förhör säger 18-åringen att ”han gick efter första bästa” och att han ”hade velat döda fler”, enligt Aftonbladets uppgifter.

Hoppas verkligen han får livstid. Allt annat vore skandal.
Ja, det lär bli livstid det här.

Citat:
I förhör har han berättat att offren var slumpmässigt utvalda och att han tog ”första bästa”. enligt uppgifterna.
..och då kan alla sluta skrika om rasism (men det kommer naturligtvis inte hända).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Ingen är incel. Du vet uppenbarligen inte vad det betyder. Att man aldrig haft en flickvän, vilket GM haft.

Några terrordåd i världen har utförts av folk som identifierar sig som Incels, t.ex. Masskjutningen i Isla Vista 2014(en) och lastbilsattacken i Toronto 2018. De hade kommunicerat sina planer på Incel-forum. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Ofrivilligt_celibat . Tyvärr leder dessa händelser till fördomar mot många incels.

Hur det är med GM i detta fall vet jag inte.
Citera
2026-08-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Öh. Vad tycker du är en rimlig ”väntetid”?
Det är en svårt traumatiserade händelse för många och att du då kräver att de på en gång ska gå tillbaka till skolan tyder på bristande inlevelseförmåga vad gäller dessa ungdomar.
Citera
2026-08-22, 17:33
Medlem
Straminskys avatar
Vad har alla dessa skoldåd gemensamt?

Skolan.

Det är skolan det är fel på, men ingen håller skolan ansvarig.

Om vi t ex skulle övergå till hemskolning så skulle dessa skoldåd försvinna över natt.
Citera
2026-08-22, 17:34
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watzii
BO är svensk/filipina
GM är ungersk/oklart, kan vara 100% ungrare av vad som framkommit ännu.

carlos är ett ovanligt namn i ungern
Citera
2026-08-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Vad har alla dessa skoldåd gemensamt?

Skolan.

Det är skolan det är fel på, men ingen håller skolan ansvarig.

Om vi t ex skulle övergå till hemskolning så skulle dessa skoldåd försvinna över natt.
Nej det är främst sociala medier som är felet och särskilt i detta fall. Hemskolning har jag inget emot men det är en helt annan debatt.
Citera
2026-08-22, 17:36
Medlem
K.Blomkvists avatar
Flickan som dog ser så himla likadan ut som Tone Norum.

Frid över hennes minne, hon var fin.
Citera
2026-08-22, 17:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Har kanske missat men hade offret haft en relation med gärningsmannen?
Har tidigare skrivits i tråden att det var tidigare flickvän.
Kanske inte stämmer men kan vara så.
Det finns sådana uppgifter i tråden, ja, men den typen av rykten uppkommer lätt i samband med den här typen av kriminalfall. Jag skulle än så länge vara försiktig med att sätta tilltro till uppgifterna.
Citera
2026-08-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejpadigminkamrat
Jag har inte sagt att det är orimligt att de återgår till skolan. Jag frågar hur man har bedömt att det är lämpligt att göra det så snart efter en sådan händelse. Att gärningspersonen sitter bakom lås och bom innebär att den akuta fysiska faran kan vara över, men det säger inte automatiskt något om elevernas behov av krisstöd eller om när och hur en återgång är lämplig. Och det handlar inte om att ”traumadumpa”, människor kan reagera väldigt olika på en sådan händelse, oavsett ålder.

Jag hör vad du säger, men att erbjuda stöd för den som behöver och att stänga skolan är ju olika saker. I kris vill man ses och bearbeta, detta görs förstås bäst på skolan ihop med klasskamrater och möjligen lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in