Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Jag tror att du är ett vänstertroll som försöker lura folk att slänga bort sin röst. För en röst på L ÄR en bortkastad röst. De har 1,9 procent i opinionsundersökningarna. Det vill säga DE HAR INTE EN CHANS att komma in i riksdagen, för så många kommer ALDRIG att stödrösta.
Dessutom måste folk fatta det här någon gång, att det inte är antalet partier som kommer över 4 procent som avgör vilken sida som vinner valet. Det som avgör är det samlade antalet röster I VARJE BLOCK. Har alla fattat detta nu? Rösta på Sd, Kd eller M i stället för L, så kommer er röst att räknas för Tidö.
Det absolut bästa vore om ABSOLUT INGEN skulle rösta på L.
Jag tror du blandar ihop två saker. Ja, det är de mandat som blocken tillsammans kan få som är avgörande – men i Sverige är det inte så enkelt som att man bara summerar alla röster inom varje block. 4-procentsspärren spelar stor roll.
Om L får 1,9 % och åker ut är de rösterna inte bortkastade i betydelsen att de ”försvinner” ur valresultatet, men de ger L inga mandat. Det gör att Tidö behöver klara sig med M+SD+KD. Med dagens opinionsläge ligger M+SD+KD tillsammans runt 44–45 %, så L frånvaro kan vara ett ganska stort problem för Tidö.
Därför är en L-röst inte automatiskt en bortkastad röst. Det är en stödröst: om man bedömer att L har en realistisk chans att nå 4 % kan en SD-väljare strategiskt rösta L för att få in ytterligare ett Tidöparti i riksdagen.
Sen håller jag med om att 1,9 % gör det till ett högriskspel. Om L faktiskt stannar på 2 % hade en SD-röst varit betydligt säkrare. Men det är just därför frågan är: hur sannolikt är det att L kan mobilisera stödröster och nå 4 %? Det kan man inte avgöra enbart genom att titta på en enskild opinionsmätning.
Jag står fast vid min taktik, och om framtida trender inför valet visar en marginell ökning för L, så kan det gå vägen.