Citat:
Ursprungligen postat av
1754
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=22010387056da8763fc29cdaddfbbcb7
"Åkesson vill inte se stödröster på L
SD-ledaren Jimmie Åkesson vill inte bjuda Liberalerna på några stödröster i valet för att rädda partiet kvar i riksdagen.
– Liberalernas förhandlingsposition kanske inte är den som sverigedemokratiska väljare vill ska vara den starka. Det är ju egentligen vår motpol i det här samarbetet, så jag uppmanar ingen att på något sätt stödrösta på dem. Man bör stödrösta på Sverigedemokraterna, säger han i en intervju med TV4 Nyheterna.
– Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är mer en borgerlig angelägenhet. Borgerligheten brukar hantera det där med att man stödröstar på varandra. Vi är inget borgerligt parti, säger han också."
Så var det med det. Jag delar den åsikten.
Jag tror också det är en långsiktig investering att L åker ut, även om det kostar Tidö just nu. I längden kommer det ge ett vassare konservativt alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
Norkam
De blågulas enda hopp är att de som tänker rösta på Liberalerna röstar på något av de andra tre partierna. Liberalerna kommer åka ut nu.
Japp.
Om bara L:s väljare inser att loppet är dött för dem och röstar på något annat Tidö-parti, så ökar chanserna att Tidö vinner.
Jag skulle heller inte haka upp mig för mycket på opinionsundersökningarna. Demoskop 12e augusti sa 3.7% skillnad mellan blocken, fem dagar senare sa verian 10% skillnad. Det enda det säger med säkerhet är att undersökningarna inte är att lita på. Och vi vet sen tidigare att de alltid visar för lite för högern, särskilt sd.
14% är osäkra. Eller vill inte uppge för någon kommunnist som kommer åsiktsregistrera dem, att de sympatiserar med sd.
Den som lever får se, jag tror på en Tidö seger, utan L. Det är fullt möjligt.