2026-08-22, 11:49
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Det är svårt att inte se annat än missär när du skriver.
Klart du är en idiot. Fattig, misslyckad, samt en parasit.
Men ändå starkt att du lyckas finan en glädje i det. Det är verkligen inte många som skulle göra.
Det naturliga urvalet och dock gjort sitt. Och det är väl det possitiva, och att du är lycklig så klart.
Du behöver inte oroa dig för mig min vän. Jag insåg för många år sen att arbetslivet inte var något för mig. Om du anser det att vara en misslyckad individ så fine. Det är din rättighet att tycka så.

Jag är lycklig. Tid och frihet är mer värt än alla pengar i världen, åtminstone för mig. Att kunna göra vad man vill, när man vill. Det finns ingenting som du eller nån annan kan säga för att jag ska ändra uppfattning.

Visst det finns en moralisk aspekt i detta, det är inget jag sticker under stol med. Samtidigt kan jag känna att det här landet har gått ner sig något fruktansvärt sen jag var barn. Det har inte varit samma land på många år- så jag känner att jag har liksom inget att kämpa för mer. Sverige är bortom all räddning sedan länge.

Nu tänker jag bara leva resten av mitt liv så gött jag kan, sen om det innebär att det blir på skattebetalarnas bekostnad. So be it. Jag får leva med det.
Citera
2026-08-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Du behöver inte oroa dig för mig min vän. Jag insåg för många år sen att arbetslivet inte var något för mig. Om du anser det att vara en misslyckad individ så fine. Det är din rättighet att tycka så.

Jag är lycklig. Tid och frihet är mer värt än alla pengar i världen, åtminstone för mig. Att kunna göra vad man vill, när man vill. Det finns ingenting som du eller nån annan kan säga för att jag ska ändra uppfattning.

Visst det finns en moralisk aspekt i detta, det är inget jag sticker under stol med. Samtidigt kan jag känna att det här landet har gått ner sig något fruktansvärt sen jag var barn. Det har inte varit samma land på många år- så jag känner att jag har liksom inget att kämpa för mer. Sverige är bortom all räddning sedan länge.

Nu tänker jag bara leva resten av mitt liv så gött jag kan, sen om det innebär att det blir på skattebetalarnas bekostnad. So be it. Jag får leva med det.

Du kan vara lugn för att jag känner 0 oro för dig.
Tid och frihet säger du.
Du har levt ett patetiskt liv lite för länge.
Du har ungefär lika mycket frihet som en 10 åring. Dvs du får bestämma vilka kompisar du får leka med och nästan vad du vill se på tv. 15K i månaden.
Citera
2026-08-22, 12:42
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Du kan vara lugn för att jag känner 0 oro för dig.
Tid och frihet säger du.
Du har levt ett patetiskt liv lite för länge.
Du har ungefär lika mycket frihet som en 10 åring. Dvs du får bestämma vilka kompisar du får leka med och nästan vad du vill se på tv. 15K i månaden.
Ja jag tycker ju det är rätt bra. Jag vet inte riktigt hur du tänker när du klappar dig på huvudet?

Om jag vill så kan jag dubbla de 15k till 30k. Så mycket tjänar jag netto när jag jobbar med det jag är utbildad för. Och det är ett bristyrke så det finns alltid jobb där.

Men är det värt att få ut 30 i stället för 15 verkligen? Jag har fasta utgifter på 6k, allt över det är pengar jag bara kan lägga på hög. Jag har redan skrivit att jag är inte ett dugg social, jag spenderar liksom inga pengar så som jag kan tänka mig att du gör. Du är säkert en slösare.

Jag har redan skaffat mig de grejor jag behöver och vill ha. Jag har ett gäng dyra klockor, en fin bil, en helt ok lägenhet samt en halvmille på isk. Vad mer ska jag lägga pengar på tycker du?

Det enda jag köper med nån slags regelbundenhet är en ny ipad pro och en ny iphone. Men vi pratar typ vart tredje år.

Om vi då tänker att vore det värt de extra 15k / mån att dra in för mig. Då får jag ju ge upp all min egentid, gå upp tidigt på mornarna, dras med en vidrig chef, jobbiga kollegor, tanka bilen för att pendla till jobbet, etc.

Det är liksom inte värt de där 15 tusen extra för mig. Inte en chans. Inte när jag redan har långt mycket mer pengar än vad jag gör av med. Pengar som jag bara får varje månad.
Citera
2026-08-22, 14:15
Medlem
Citat:
Ja jag tycker ju det är rätt bra. Jag vet inte riktigt hur du tänker när du klappar dig på huvudet?

Om jag vill så kan jag dubbla de 15k till 30k. Så mycket tjänar jag netto när jag jobbar med det jag är utbildad för. Och det är ett bristyrke så det finns alltid jobb där.

Men är det värt att få ut 30 i stället för 15 verkligen? Jag har fasta utgifter på 6k, allt över det är pengar jag bara kan lägga på hög. Jag har redan skrivit att jag är inte ett dugg social, jag spenderar liksom inga pengar så som jag kan tänka mig att du gör. Du är säkert en slösare.

Jag har redan skaffat mig de grejor jag behöver och vill ha. Jag har ett gäng dyra klockor, en fin bil, en helt ok lägenhet samt en halvmille på isk. Vad mer ska jag lägga pengar på tycker du?

Det enda jag köper med nån slags regelbundenhet är en ny ipad pro och en ny iphone. Men vi pratar typ vart tredje år.

Om vi då tänker att vore det värt de extra 15k / mån att dra in för mig. Då får jag ju ge upp all min egentid, gå upp tidigt på mornarna, dras med en vidrig chef, jobbiga kollegor, tanka bilen för att pendla till jobbet, etc.

Det är liksom inte värt de där 15 tusen extra för mig. Inte en chans. Inte när jag redan har långt mycket mer pengar än vad jag gör av med. Pengar som jag bara får varje månad.

Hahah du är för skön. en 100% looser och gillar livet.
Det låter till och med som om du tycker 15k i månaden är rätt skapligt. Som ett barn på något sätt.
Citera
2026-08-22, 15:11
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Hahah du är för skön. en 100% looser och gillar livet.
Det låter till och med som om du tycker 15k i månaden är rätt skapligt. Som ett barn på något sätt.
Dina argument jämställer jag med en mobbares. Alltså när orden inte längre räcker till då tar man till knytnävarna. Att kalla någon öknamn och använda adjektiv är ganska ovärdigt. Det enda det tyder på är att då har man inte längre den mentala kapaciteten att överlista motståndaren med bra argument.

Tror du att jag blir ledsen över att du kallar mig looser? Känner du dig bättre när du kallar mig looser? Växer du då? Nigga please.

Vet du vad, nu ska jag provocera dig lite. Vet du vad jag precis gjorde? Jo jag satte mig i min nyinköpta bil och så körde jag på fyllan till systembolaget och köpte en kasse öl. Ja ja jag vet. Det var fel av mig. Men jag gjorde det. Inte en polis i sikte.

Men strunt i det nu. Tråden ska ju inte handla om att mina BALLS väger tyngre än dina små SISSY kulor.
Citera
2026-08-22, 15:15
Medlem
RarPonnys avatar
Det jag är mest överraskad över här på flashback är vilka små fittor ni alla verkar vara. Jag trodde att jag genast skulle få svar i från andra proffs som beskrev sin resa med att inte vilja jobba. Höra lite stories av andra hur många år ni har levt på samhället och hur skönt ni tycker det är.

Det är ju det tråden ska handla om.

Men så möts man av en massa WHÄÄ WHÄÄ det stämmer inte det du säger! -Du ljuger! WHÄÄ WHÄÄ! Osv. Alltså en jävla massa ifrågasättanden.

Är det så att ni bara inte vet att det går utmärkt att leva gratis på samhället, eller är ni för fega för att erkänna att ni också gör det - på ett anonymt nätforum? Eller pratar jag med bäbisar utan koll på hur systemet fungerar?
Citera
2026-08-22, 15:46
Medlem
Citat:
Dina argument jämställer jag med en mobbares. Alltså när orden inte längre räcker till då tar man till knytnävarna. Att kalla någon öknamn och använda adjektiv är ganska ovärdigt. Det enda det tyder på är att då har man inte längre den mentala kapaciteten att överlista motståndaren med bra argument.

Tror du att jag blir ledsen över att du kallar mig looser? Känner du dig bättre när du kallar mig looser? Växer du då? Nigga please.

Vet du vad, nu ska jag provocera dig lite. Vet du vad jag precis gjorde? Jo jag satte mig i min nyinköpta bil och så körde jag på fyllan till systembolaget och köpte en kasse öl. Ja ja jag vet. Det var fel av mig. Men jag gjorde det. Inte en polis i sikte.

Men strunt i det nu. Tråden ska ju inte handla om att mina BALLS väger tyngre än dina små SISSY kulor.

Kan kalla dig vad jag vill. Främst är du en parasit som lever på ANDRAS arbete.
Jag behåller hellre mer i av min egen lön än matar pack som dig.
Inte OK på en fläck.
Citera
2026-08-22, 15:53
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Kan kalla dig vad jag vill. Främst är du en parasit som lever på ANDRAS arbete.
Jag behåller hellre mer i av min egen lön än matar pack som dig.
Inte OK på en fläck.
Jag köper det. Det är ju inte OK egentligen, det håller jag med om. Rätt är rätt, och fel är fel. En spade är en spade osv.

Men är du beredd att hålla med om att det vore dumt av mig att ta ett jobb och slita 50h per månad för 15 tusen mer i plånboken? Jag behöver ju inte mer än typ 8. (Så jag kan äta gott också.)

Varför får jag för mig att såna som du som är så extremt aggressiva - ni är det bara för att ni inte vet om att systemet fungerar så här!? Och när ni hör andra prata om det så blir ni så arga på att ni minsann måste slita och jobba när någon annan bara kan ligga hemma och softa hela dagarna. Alltså det blir en reaktion som egentligen stammar i avundsjuka - att ni inte själva har klurat ut att göra likadant.

Jag kan känna lite så.

Det är mycket enklare att kalla nån ”parasit” och ”looser” än att erkänna att de faktiskt har gjort nått rätt smart - som man själv önskar att man kommit på.

Har jag fel?
Citera
2026-08-22, 16:03
Medlem
Citat:
Jag köper det. Det är ju inte OK egentligen, det håller jag med om. Rätt är rätt, och fel är fel. En spade är en spade osv.

Men är du beredd att hålla med om att det vore dumt av mig att ta ett jobb och slita 50h per månad för 15 tusen mer i plånboken? Jag behöver ju inte mer än typ 8. (Så jag kan äta gott också.)

Varför får jag för mig att såna som du som är så extremt aggressiva - ni är det bara för att ni inte vet om att systemet fungerar så här!? Och när ni hör andra prata om det så blir ni så arga på att ni minsann måste slita och jobba när någon annan bara kan ligga hemma och softa hela dagarna. Alltså det blir en reaktion som egentligen stammar i avundsjuka - att ni inte själva har klurat ut att göra likadant.

Jag kan känna lite så.

Det är mycket enklare att kalla nån ”parasit” och ”looser” än att erkänna att de faktiskt har gjort nått rätt smart - som man själv önskar att man kommit på.

Har jag fel?

ja du har fel.
Du är ett 50 årigt misslyckat barn som andra vuxna nu ska mata.

När det kommer till smarthet att pissa bort sitt liv, utan barn familj och pengar, där höjdpunkten är din slughet att klämma svenska arbetare på 15k per månad för att som 50 åring sitta och spela tv spel är jag inte beredd att hålla med om.

Jag tror du får svårt att hitta medhåll om din vinnande strategi i livet.
Men du är 50 år. Lite sent att lära gamla hundar sitta. Det borde dina föräldrar gjort.
Citera
2026-08-22, 16:08
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
ja du har fel.
Du är ett 50 årigt misslyckat barn som andra vuxna nu ska mata.

När det kommer till smarthet att pissa bort sitt liv, utan barn familj och pengar, där höjdpunkten är din slughet att klämma svenska arbetare på 15k per månad för att som 50 åring sitta och spela tv spel är jag inte beredd att hålla med om.

Jag tror du får svårt att hitta medhåll om din vinnande strategi i livet.
Men du är 50 år. Lite sent att lära gamla hundar sitta. Det borde dina föräldrar gjort.
Återigen. Du kommer liksom inte med några övertygande argument. Allt jag hör är en arg pojke i trotsåldern som stampar i golvet när han inte får som han vill.

Jag försöker ha ett öppet sinne och jag lyssnar på vettiga argument. Men du misslyckas just nu. Jag vet inte om det är för att du är så arg, eller om du bara inte kan uttrycka dig adekvat, eller om du inte har något bättre att komma med?

Men om du kan övertyga mig om varför jag har fel så lovar jag att jag lyssnar.
Citera
2026-08-22, 16:47
Medlem
RarPonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAble
WORD!

Närmar mig 40 nu och har jobbat ungefär lika mycket som jag varit arbetslös. Så ca 10 år av jobb, 10 år av arbetslöshet. Övertid lär man sig manipulera dom jävlarna. Och säga rätt saker till dom. Utöver att skicka in sökta jobb varje månad så är enda kravet på mig att ringa in var 6 månad och prata med en handläggare. Detta sker så oseriöst från deras sida att det är lätt att komma undan med vad fan som helst. Varje gång man ringer in är det en random handläggare någonstans i Norrland man får prata med i kanske 15 minuter. Förr hade man en personlig handläggare, men så är inte fallet längre.

När jag söker jobb gör jag det ytterst oseriöst. Allt från att tex ALDRIG skicka med ett personligt brev (om det inte är krav på det i mallen, då blir det några rader nonsense). På frågor som "kan du börja omedelbart" svarar jag alltid längre fram i tiden. Frågor som "kan du arbeta skift" svarar jag nej. Osv osv.
När arbetsgivare ibland ringer upp mig för att ha en snabb telefonintervju svarar jag sällan. Och om jag gör det ger jag dem ett oseriöst intryck så att jag aldrig går vidare.
Söker för övrigt ca 14 jobb i månaden (behöver bara söka 6 egentligen).

En månad sökte jag inga jobb och skickade in påhittade jobb. Fick till min chock avstämning av AF den månaden och behövde då "jobba" 2–3 dagar med att förfalska mejl (typ "Tack för att du sökt tjänsten blah blah") med korrekta datum och allt, fixades i Photoshop. Gick igenom utan problem, inte fått avstämning sen dess.

När jag behövde gå på Rusta och Matcha gick jag där i två veckor innan jag ljög ihop att jag skulle börja någon kurs, förfalskade intyg vilket jag gav R&M-arrangören och hörde aldrig något mer från dem.

I början på 2025 hade AF styrt upp en arbetsträning åt mig. Jag gick inte dit alls sen dag 1. Efter 2 månader hörde de av sig och sa att de avslutat det ärendet, och jag fick en ny simpel handlingsplan att bara söka jobb som vanligt. Vart inte avstängd från Försäkringskassan eller nåt, utan plockade som vanligt ut mina runt 14k efter skatt för perioden. Storyn angående denna träning var lite mer komplicerad än vad jag skrivit, men vill inte ge för mycket detaljer. Kontentan är att jag kom undan med det

Är väl inget proffs än, men tycker mig ha blivit skicklig på att komma undan med att vara långtidsarbetslös.

Ja, jag tror kanske att jag får en kick av att fucka med AF. Kanske många här som känner så? Jag har tagit dem seriöst i tidigare vevor av arbetslöshet och det är det mest hopplösa, tidslösande skiten jag varit med om som inte ledde till någonting.
Ber om ursäkt för att jag inte svarat dig.

Jag måste ha råkat hoppa över ditt inlägg i tråden. Förmodligen för att 90% av allt annat är skit - sorgligt nog.

Anyway. Kul att höra i från en likasinnad! Jag kan känna igen det där med att du får en ”kick” litegrann. Det är inte så att jag går och blir hög dagligen, men absolut, varje gång den 14:e närmar sig och jag tvingas söka mina 6 jobb så är det faktiskt lite som en kick när jag scrollar bland alla gamla CVn och ändrar en rad eller två för just detta jobbet och fyller i. Ha ha.

Mycket beror också på vilken handläggare man får hos AF. Jag vet inget om dig, men jag har en långvarig historik med dom och har haft flera ”specialhandläggare” genom åren. Alltså såna som ska ta hand om folk som har extra problem osv. Inte för jag är nån gammal kåkfarare direkt, eller har några direkta problem, men jag är en sån som nog inte är helt lätt för dom att handskas med. Man kör inte med mig om vi säger så.

Hur ser det ut för dig, har du tvingats till några insatser genom åren? Man har ju hört skräckhistorier om R&M, men jag har aldrig behövt hålla på med det så jag kan inte uttala mig. Det värsta jag fått göra är att gå 1 gång i veckan på en informationsutbildning hos AF. Det var 4 träffar om jag inte minns fel. Det är det värsta jag fått göra hos AF på mer än 20 år.

I övrigt så har jag fått AF att bekosta CE kort åt mig, plus YKB x2 och lite andra mindre viktiga utbildningar så som förnyelse av diverse truckkort mm. CE kortet kostade 250k fick jag höra senare. Låter rätt sjukt, men jag tror säkert att det stämmer. Alla företag vet att de kan ta betalt när pappa-staten betalar i från sin outtömliga skattkista. Ha ha.
Citera
2026-08-22, 17:03
Medlem
Citat:
Återigen. Du kommer liksom inte med några övertygande argument. Allt jag hör är en arg pojke i trotsåldern som stampar i golvet när han inte får som han vill.

Jag försöker ha ett öppet sinne och jag lyssnar på vettiga argument. Men du misslyckas just nu. Jag vet inte om det är för att du är så arg, eller om du bara inte kan uttrycka dig adekvat, eller om du inte har något bättre att komma med?

Men om du kan övertyga mig om varför jag har fel så lovar jag att jag lyssnar.

Du är 50 år. Inte lyckats behålla ett enda jobb.
Anser du vunnit storvinsten i livet med mellan 11-15k i månaden i bidrag från folk som faktiskt orkar ställa klockan.
Oskuld eller oknullad sedan snart 30 år tillbaka. Inga barn.

Det finns ingen som kan sälja in några argument för ett annat liv till dig.Och till vilken nytta? Ett annat liv för dig idag skulle dessutom vara en omöjlighet.
Dina föräldrar borde gjort det när du var barn och växte upp.

Det omvärden bör göra är ju att inte lika lättvindligt ge ut pengar till soffliggare. Det är ju inte syftet med vår välfärd. Men det är ju naturligtvis inte så lätt att kontrollera.

För dig är ju detta din normal, Men för en utomstående låter det som den absoluta botten.
Du själv beskriver till och med att ditt leverne är smart.
Andra skulle nog se ett ekonomisk fattigt liv och en människa med absolut 0 driv, ambition eller drömmar.

Oavsett är du en unik människa som så att du är tillfreds i din för utomstående ganska mediokra tillvaro.
Få förunnat. Som min farbror brukade säga, Saliga äro de enfaldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in