Citat:
Ursprungligen postat av
Fatiguewar
Du verkar kunna mer än du tror eftersom du förstår tillvägagångssättet. Dock finns det såklart olika laptops, det finns många modeller där batterierna sitter utanpå och klickas av på samma sätt man öppnar en fjärrkontroll, helt utan att skruva i något.
Det lät som du menade den vanliga kylfläkten på undersidan i din trådstart, det är klart meckigare att byta CPU-kylare.
Kan du länka den där fläkt-lösa laptoppen?
Det var vänligt sagt. Nä, tror inte det var så avancerat, tror det var en av två cirkulationsfläktar*. Gav en massa problem vid uppstart och lät och vibrerade.
Jag gjorde till sist inget åt den för den dog av sig själv och nu startar datorn utan problem (måste trycka escape för att den varnar för fläkt varje gång), fast då på lägre kapacitet.
Jag var inne och vände en gång när jag försökte titta på om det var någon sladd som hoppat ur batteriet och det var därför det inte laddade. Men verkade som allting var lött snarare än kontakter som jag hade förväntat mig så jag skruvade ihop datorn igen och lät det vara.
Här, jag köpte den billigaste för 3400. Men nu ångrar jag mig och önskar att jag köpt den för 5k (efter lång konversation med AI chatbot). Men men, en pålitlig dator för 3400 och till sist få uppleva att ha en fläktlös dator. Tror jag klarar av att plundra 2 ramstickor från min bärbara och min 1tb sekundära hårddisk.
https://www.amazon.se/dp/B0FH6SGPCG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Att jag valde den billigaste var för att jag tänkte att processor spelar inte så stor roll i dessa dagar och det enda som gör verklig skillnad är grafikkortet. Och grafikkort kommer alltid vara ynkliga i en fläktlös dator så lika bra att köpa den billiga. Men AI chatboten förklarade för mig att grafikkortet var ganska bra ändå och att de dyrare (och modernare) moderkorten/grafikkorten kunde optimera och lastförflytta mellan grafik o cpu så man fick ut mer av samma watt. Vilket ju lät jättebra. Jag gillar hela låg-watts konceptet.
* (men har haft en stationär dator som jag råkade dra av av skrivbordet så cpu fläkten pajade)