2026-08-19, 13:09
Medlem
Alla datorer jag haft som gått sönder. Har antingen gått sönder i fläkten eller i elklumpen. Och alla laptops jag har haft har efter ett tag förlorat laddförmågan till batteriet och blivit en sämre "desktop".

Nu har jag beställt en billig fläktlös dator från Kina.
Visst, det är ingen laptop som är flyttbar. Men eftersom mina laptop alltid blivit stationära i vilket fall så förlorar jag ingenting.
Visst, den har inte jättestor kapacitet. Men den var faktiskt förvånansvärt kapabel, för att vara fläktlös.

Tråkigt nog valde jag den billigare konfigurationen, hade jag valt den starkaste av just det är märket / utförandet så hade jag fått en riktig kapabel dator till ett lågt pris (jämfört med andra fläktlösa datorer jag tittade på).

När datorn väl kommer tänkte jag plundra min nuvarande laptop (som jag köpte begagnad men började som en rätt dyr företagsmaskin) på hårddisk och ram. Eftersom det var rätt begränsat på den här fläktlösa.

Visst, jag borde byta fläktar och underhålla mina datorer och ta dem till en reparatör som fixar laddningen av batteriet. Men jag gör ju inte det, så är det bara. Så det är en viktig aspekt av fläktlösa datorer för mig, att jag hoppas att det som oftast går fel med datorer för mig inte kommer göra det. Att de inte sprutar in dam i datorn och inte sprutar in fuktig luft i datorn känns ju också bra.

Ah, jo, också, långsiktigt funderar jag på att köpa en AI kapabel dator. Men avvaktar med det tills något förändras i marknaden / teknikläget där. Just nu verkar prisläget vara för upptrissat för att jag ska lägga pengar på det.
Så tanken att ha en kraftfull dator som slukar el och har grafikkort stort som en kanot, möjligen, såsmåningom.
Och en enkel energisnål dator på under 15w.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-19 kl. 13:45.
Citera
2026-08-19, 13:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Allt beror på vad du faktiskt ska göra med datorn?
Är det allmänt surf och lite filmklipp så är det säkerligen inga problem men vill du spela eller leka med CAD och 3D så absolut nej.
Citera
2026-08-19, 13:20
Avslutad
En fläkt brukar kosta max någon hundralapp och du kan byta den själv på 5min, utan någon kunskap alls.
Ett laptop-batteri går att beställa online och är lika lätt att byta som i fjärrkontrollen.

Men visst, är man gjord av pengar kan man byta ut, dock måste väl en fläktlös dator vara otroligt tung och klumpig då den troligvis kyls ner genom stora kylflänsar?

Och sist: Vad är "elklumpen" du påstår går sönder? Nätaggregatet?
Citera
2026-08-19, 13:34
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Enklaste är att köpa en stor bordsfläkt och ställa breve.
Citera
2026-08-19, 13:34
Medlem
Har haft en hp laptop som kostade 2000kr ny för 5 år sedan och den håller fortfarande.
jag är mycket nöjd med den för man kan ha den på magen utan att den börjar låt och blir varm.
Citera
2026-08-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
En fläkt brukar kosta max någon hundralapp och du kan byta den själv på 5min, utan någon kunskap alls.
Ett laptop-batteri går att beställa online och är lika lätt att byta som i fjärrkontrollen.

Men visst, är man gjord av pengar kan man byta ut, dock måste väl en fläktlös dator vara otroligt tung och klumpig då den troligvis kyls ner genom stora kylflänsar?

Och sist: Vad är "elklumpen" du påstår går sönder? Nätaggregatet?
Jo, visst, allt är lätt när man kan det.
Men att skruva upp en tät laptop, ibland behöva gå in genom tangentbordet. Och titta på ett ditlött batteri där jag är osäker på vad som är vad av sladdarna eller ens om det är batteriet eller laddningen som är paj. Eller att beställa en ny fläkt av rätt modell och dessutom behöva sån där pasta för att sätta dit den.

Är inte helt självklart. Men som du säger. Allt är lätt när man kan det.
Dessutom representerar jag reparationsbenägenheten hos 95%+ av datoranvändare.
Citera
2026-08-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Enklaste är att köpa en stor bordsfläkt och ställa breve.
En gång för länge sen hade min kompis en vattenkyld dator. Han hade skalet öppet och en liten diskbänkskvast och skvätte vatten på grafikkortet när skärmen började se pajig ut.
Citera
2026-08-19, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Jo, visst, allt är lätt när man kan det.
Men att skruva upp en tät laptop, ibland behöva gå in genom tangentbordet. Och titta på ett ditlött batteri där jag är osäker på vad som är vad av sladdarna eller ens om det är batteriet eller laddningen som är paj. Eller att beställa en ny fläkt av rätt modell och dessutom behöva sån där pasta för att sätta dit den.

Är inte helt självklart. Men som du säger. Allt är lätt när man kan det.
Dessutom representerar jag reparationsbenägenheten hos 95%+ av datoranvändare.

Du verkar kunna mer än du tror eftersom du förstår tillvägagångssättet. Dock finns det såklart olika laptops, det finns många modeller där batterierna sitter utanpå och klickas av på samma sätt man öppnar en fjärrkontroll, helt utan att skruva i något.

Det lät som du menade den vanliga kylfläkten på undersidan i din trådstart, det är klart meckigare att byta CPU-kylare.

Kan du länka den där fläkt-lösa laptoppen?
Citera
2026-08-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Allt beror på vad du faktiskt ska göra med datorn?
Är det allmänt surf och lite filmklipp så är det säkerligen inga problem men vill du spela eller leka med CAD och 3D så absolut nej.
Jag vill ha en pålitlig dator som aldrig ger mig några problem.
Och sen har jag min mobil istället för laptop när jag flyttar på mig.
Och nån gång kanske jag köper en ai dator, men behåller den här fläktlösa så jag har ett strömslukande monster när jag vill göra det men en pålitlig snål dator för vanlig användning.

Jag har bara länge tyckt att fläktlös dator måste vara den mest praktiska och pålitliga dator som finns.
Den här hade dessutom ett riktigt fläktlöst aluminiumskal med kylflänsar, till skillnad från de vanliga billiga fläktlösa som har plastskal.
Citera
2026-08-19, 13:54
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Du kunde ha kollat in någon Windows dator med Snapdragon-processor...

https://www.elgiganten.se/datorer-kontor/datorer?sortby=price-asc&1%7CptLowestLevelNodeValue%5B%5D=Laptop&1%7Cpt LowestLevelNodeValue%5B%5D=Station%C3%A4r%20dator& 1%7Cattributes.31586%5B%5D=Snapdragon%20X&1%7Cattr ibutes.31586%5B%5D=Snapdragon%20X%20Plus&1%7Cattri butes.31586%5B%5D=Snapdragon%20X2%20Plus&1%7Cattri butes.31586%5B%5D=MediaTek%20Kompanio&1%7Cattribut es.31586%5B%5D=Snapdragon&1%7Cattributes.31586%5B% 5D=Snapdragon%20X2%20Elite&1%7Cattributes.31586%5B %5D=MediaTek%20Kompanio%20Ultra&1%7Cattributes.315 71%5B%5D=Windows
Citera
2026-08-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Du verkar kunna mer än du tror eftersom du förstår tillvägagångssättet. Dock finns det såklart olika laptops, det finns många modeller där batterierna sitter utanpå och klickas av på samma sätt man öppnar en fjärrkontroll, helt utan att skruva i något.

Det lät som du menade den vanliga kylfläkten på undersidan i din trådstart, det är klart meckigare att byta CPU-kylare.

Kan du länka den där fläkt-lösa laptoppen?
Det var vänligt sagt. Nä, tror inte det var så avancerat, tror det var en av två cirkulationsfläktar*. Gav en massa problem vid uppstart och lät och vibrerade.
Jag gjorde till sist inget åt den för den dog av sig själv och nu startar datorn utan problem (måste trycka escape för att den varnar för fläkt varje gång), fast då på lägre kapacitet.

Jag var inne och vände en gång när jag försökte titta på om det var någon sladd som hoppat ur batteriet och det var därför det inte laddade. Men verkade som allting var lött snarare än kontakter som jag hade förväntat mig så jag skruvade ihop datorn igen och lät det vara.

Här, jag köpte den billigaste för 3400. Men nu ångrar jag mig och önskar att jag köpt den för 5k (efter lång konversation med AI chatbot). Men men, en pålitlig dator för 3400 och till sist få uppleva att ha en fläktlös dator. Tror jag klarar av att plundra 2 ramstickor från min bärbara och min 1tb sekundära hårddisk.
https://www.amazon.se/dp/B0FH6SGPCG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Att jag valde den billigaste var för att jag tänkte att processor spelar inte så stor roll i dessa dagar och det enda som gör verklig skillnad är grafikkortet. Och grafikkort kommer alltid vara ynkliga i en fläktlös dator så lika bra att köpa den billiga. Men AI chatboten förklarade för mig att grafikkortet var ganska bra ändå och att de dyrare (och modernare) moderkorten/grafikkorten kunde optimera och lastförflytta mellan grafik o cpu så man fick ut mer av samma watt. Vilket ju lät jättebra. Jag gillar hela låg-watts konceptet.

* (men har haft en stationär dator som jag råkade dra av av skrivbordet så cpu fläkten pajade)
Senast redigerad av Destbar 2026-08-19 kl. 14:15.
Citera
2026-08-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du kunde ha kollat in någon Windows dator med Snapdragon-processor...

https://www.elgiganten.se/datorer-kontor/datorer?sortby=price-asc&1%7CptLowestLevelNodeValue%5B%5D=Laptop&1%7Cpt LowestLevelNodeValue%5B%5D=Station%C3%A4r%20dator& 1%7Cattributes.31586%5B%5D=Snapdragon%20X&1%7Cattr ibutes.31586%5B%5D=Snapdragon%20X%20Plus&1%7Cattri butes.31586%5B%5D=Snapdragon%20X2%20Plus&1%7Cattri butes.31586%5B%5D=MediaTek%20Kompanio&1%7Cattribut es.31586%5B%5D=Snapdragon&1%7Cattributes.31586%5B% 5D=Snapdragon%20X2%20Elite&1%7Cattributes.31586%5B %5D=MediaTek%20Kompanio%20Ultra&1%7Cattributes.315 71%5B%5D=Windows
Tack för tipset. Men de var litet för dyra för min smak och jag såg mest laptops där.
Jag gillar i och för sig elgiganten för de har en svensk ägarfamilj snarare än amerikanska läskiga härskarklassen. Men så är priset ofta det dubbla på elgiganten tyvärr. Köpte min skärm där ändå och är rätt nöjd, tror Amazonskärmen som nominellt var samma prestanda hade varit mer skräpig.
Men som sagt, tittade runt en hel del innan jag hittade en fläktlös dator som jag tyckte verkade prisvärd. Och då fick det bli på Amazon. När jag tittade på leveransen (den är fortfarande på väg) så kom den från ett lager i Shendong.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in