Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Jag förstår vad du menar. Har du fått nån dator än? Missade länken till det du köpt. Verkar ha stora kylare.
Jag har två fläktlösa datorer:
Sinclair QL
Raspberry Pi 500
RPIn har stått på sen december 2024.
Väljer alltid bort fläktar i t.ex routrar.
Jo, nu har jag fått datorn, Fakestar kan man lita på! Tydligen.
Väldigt trevlig liten dator.
De skickade med en fläkt som ser ut som den är till för att montera i en desktop

Hade mer tänkt att ha en sån där liten billig usb fläkt i en bur som man köper på prylsajter, i reserv så att säga.
Ryzen 5 4500U, 6 kärnor, 6 trådar, L3 Cache 8 MB, TDP 15 W och hastigheter upp till 4,0 GHz och Radeon Graphics 6 Core GPU
Den har 2 hdmi uttag (jag behöver bara ett, avskyr två skärmar), 5 usb uttag, 2 nätverksuttag (åtminstone ett är trevligt), ett uttag för audio på framsidan, så samma layout som en gammaldags desktop.
AI chatbot sa att komponenterna är några år gamla och det var därför den var så billig.
Ångrar inte lika mycket längre att jag inte köpte 5000 kronors alternativet. Den här duger för mig och lägre pris, lägre risk. Ska jag spela spel är jag van vid att spela gamla spel från 00-talet.
Något som konfunderar mig är att bottenplattan på lådan har ett antal "skruvuttag" (alltså honor, utan skruvhuvuden), vet inte riktigt vad de är till för och har inte skruvat upp lådan ännu.
Här är säljsidan på Amazon.
https://www.amazon.se/dp/B0FH6SGPCG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Hursomhelst, intressant med alla andras inlägg om fläktfria datorer. Jag kollade upp de du nämnde o Raspberry verkar vara själva grundkonceptet för det som blivit fläktfria datorer nu.
256 gb hårddisk är väldigt litet, särskilt som en rejäl bit är upptaget av windows readn. Jag kanske behöver ominstallera windows iallafall, och använda min laptop ssd systemdisk.
Så blir nog att totalslakta min laptop på RAM o båda hårddiskarna.
Orkar nog inte sälja den även om den ska ha varit en dyr dator från början (typ 42 000 företagsdator 2017 eller så sa säljaren, köpte den begagnad, men han sålde den till mig för 6000 för typ 5 år sedan, så, tja hur dyr kan den varit). Moderkort o lusigt tangentbord o skärm är inte värda nog för att vara värt besväret.