2026-08-24, 15:16
Medlem
datalogs avatar
Har en helt passiv stationär dator. Jag byggde den själv genom att köpa ett nytt chassi till en mini-PC, typ en NUC fast med AMD-processor istället. Chassit är en enda stor kylfläns. Det fungerar dock klockrent, sovrummet är helt tyst, även när jag spelar.

Betalade 16k totalt för hela paketet för 5 år sedan. Fick 32 GB DDR4-minne, en premium-samsung-SSD för OSet (256 GB) samt en större men långsammare SSD för warez och sånt (1 TB). Den största nackdelen är att man inte kan spela nyare spel på den, men jag spelar ändå inga nyare spel så det gör inget.

Jag kör Linux på den, hade jag haft Windows hade jag nog satt in en större huvud-SSD.

Kommer absolut köpa en passivt kyl dator nästa gång med, klarar inte av att ha massa surrande hela tiden.
Citera
2026-08-24, 16:42
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Finns inga fläktfria Mac Mini dock... Däremot har de gjort fläkten otroligt tyst plus att den bara kickar igång väldigt sällan.

Mac neo
Citera
2026-08-24, 17:16
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Mac neo
Är det en Mac Mini? Nej det är det inte.

För övrigt så har jag 5x120mm fläktar i min dator och dom hörs inte ett skvatt när jag använder dom. Men. Till skillnad från TS så kan jag ju bygga datorer, så att lokalisera en trilskande fläkt och byta ut den är inget problem för mig.

Men den är som sagt knäpptyst vad desktopbruk.
Citera
2026-08-24, 17:17
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Är det en Mac Mini? Nej det är det inte.

För övrigt så har jag 5x120mm fläktar i min dator och dom hörs inte ett skvatt när jag använder dom. Men. Till skillnad från TS så kan jag ju bygga datorer, så att lokalisera en trilskande fläkt och byta ut den är inget problem för mig.

Men den är som sagt knäpptyst vad desktopbruk.

Njae kanske inte vid namn men en mindre mac som inte har fläktar som tråden handlar om.
Citera
2026-08-24, 17:20
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Njae kanske inte vid namn men en mindre mac som inte har fläktar som tråden handlar om.
Tråden handlar dock inte om 'en mindre mac som inte har fläktar' - utan om fläktlösa datorer i största allmänhet. Och om man föreslår en Mac Mini, så gör man ju det bland annat för den prestanda som den erbjuder och då blir det rätt fånigt att föreslå en Neo.
Citera
2026-08-24, 17:24
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Tråden handlar dock inte om 'en mindre mac som inte har fläktar' - utan om fläktlösa datorer i största allmänhet. Och om man föreslår en Mac Mini, så gör man ju det bland annat för den prestanda som den erbjuder och då blir det rätt fånigt att föreslå en Neo.

OP pratar dessutom om 15w fläktlös dator, då blir mini ganska fånigt att föreslå och neo blir väldigt nära

Men jag låter tråden vara och OT kan fortsätta
Citera
2026-08-24, 21:55
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
En gång för länge sen hade min kompis en vattenkyld dator. Han hade skalet öppet och en liten diskbänkskvast och skvätte vatten på grafikkortet när skärmen började se pajig ut.
hahaha vilket gott skratt jag fick, jag behövde det ikväll.tack!
Citera
2026-08-25, 05:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Aha! Så microdator betyder någonting annat än fläktlöst. Jag var litet konfunderad om termerna.

Jo, klart det går att bygga bra PC med fläktar. Det är ju typ 99% av alla PC.

Men jag gillar som sagt det fläktlösa konceptet.
Om man tänker efter så producerar en fläkt värme i sig själv. Den flyttar bara mindre varm luft. Du har datorn som producerar värme, du har fläkten som producerar värme för att sänka den lokala värmen i pcn.
Och du måste spruta in luft med damm och fuktighet i datorn.

Så det finns faktiska fördelar med fläktlöst.
Även om varje enskilt problem med fläktar kan lösas. Och på vintern i Sverige så behöver man ju värma upp utrymmet datorn står i ändå, om man gör det med värmen datorn genererar eller med element är samma pris. Så ofta är elkostnaden av fläktar inte ett problem, här i Sverige.

Så här i Sverige blir fläktlöst mer en underhållsgrej, att du, troligen, ej kommer behöva byta fläktar och kanske skonar andra komponenter på grund av mindre damm och mindre fukt.
Men jag har som sagt önskat mig en fläktlös dator länge. Jag tycker om det eleganta konceptet. Och uppskattar att inte behöva lyssna på fläktar och uppskattar att veta att det ej finns några rörliga delar i datorn.

Jag förstår vad du menar. Har du fått nån dator än? Missade länken till det du köpt. Verkar ha stora kylare.
Jag har två fläktlösa datorer:

Sinclair QL
Raspberry Pi 500

RPIn har stått på sen december 2024.

Väljer alltid bort fläktar i t.ex routrar.
Citera
2026-08-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag förstår vad du menar. Har du fått nån dator än? Missade länken till det du köpt. Verkar ha stora kylare.
Jag har två fläktlösa datorer:

Sinclair QL
Raspberry Pi 500

RPIn har stått på sen december 2024.

Väljer alltid bort fläktar i t.ex routrar.
Jo, nu har jag fått datorn, Fakestar kan man lita på! Tydligen.
Väldigt trevlig liten dator.
De skickade med en fläkt som ser ut som den är till för att montera i en desktop Hade mer tänkt att ha en sån där liten billig usb fläkt i en bur som man köper på prylsajter, i reserv så att säga.

Ryzen 5 4500U, 6 kärnor, 6 trådar, L3 Cache 8 MB, TDP 15 W och hastigheter upp till 4,0 GHz och Radeon Graphics 6 Core GPU

Den har 2 hdmi uttag (jag behöver bara ett, avskyr två skärmar), 5 usb uttag, 2 nätverksuttag (åtminstone ett är trevligt), ett uttag för audio på framsidan, så samma layout som en gammaldags desktop.

AI chatbot sa att komponenterna är några år gamla och det var därför den var så billig.
Ångrar inte lika mycket längre att jag inte köpte 5000 kronors alternativet. Den här duger för mig och lägre pris, lägre risk. Ska jag spela spel är jag van vid att spela gamla spel från 00-talet.

Något som konfunderar mig är att bottenplattan på lådan har ett antal "skruvuttag" (alltså honor, utan skruvhuvuden), vet inte riktigt vad de är till för och har inte skruvat upp lådan ännu.

Här är säljsidan på Amazon.
https://www.amazon.se/dp/B0FH6SGPCG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Hursomhelst, intressant med alla andras inlägg om fläktfria datorer. Jag kollade upp de du nämnde o Raspberry verkar vara själva grundkonceptet för det som blivit fläktfria datorer nu.

256 gb hårddisk är väldigt litet, särskilt som en rejäl bit är upptaget av windows readn. Jag kanske behöver ominstallera windows iallafall, och använda min laptop ssd systemdisk.
Så blir nog att totalslakta min laptop på RAM o båda hårddiskarna.
Orkar nog inte sälja den även om den ska ha varit en dyr dator från början (typ 42 000 företagsdator 2017 eller så sa säljaren, köpte den begagnad, men han sålde den till mig för 6000 för typ 5 år sedan, så, tja hur dyr kan den varit). Moderkort o lusigt tangentbord o skärm är inte värda nog för att vara värt besväret.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-25 kl. 17:58.
Citera
2026-08-25, 19:52
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Något som konfunderar mig är att bottenplattan på lådan har ett antal "skruvuttag" (alltså honor, utan skruvhuvuden), vet inte riktigt vad de är till för och har inte skruvat upp lådan ännu.

Här är säljsidan på Amazon.
https://www.amazon.se/dp/B0FH6SGPCG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Det är nog för att kunna fästa lådan bakom skärmen, VESA mount tror jag det heter. Du ser lådan monterad bakom en skärm på en av bilderna på Amazon.
Citera
2026-08-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Det är nog för att kunna fästa lådan bakom skärmen, VESA mount tror jag det heter. Du ser lådan monterad bakom en skärm på en av bilderna på Amazon.
Bottenplattan hade 8 extrahål förutom de fyra hörnhålen för att skruva fast den i övriga lådan.
Den öppnar in till RAM och hårddisk så det är ju bra. De skriver också med stora tecken 8 gb på Ramstickan och 256 gb på hårddisken, så till och med jag förstår vad som är vad Riktigt såhär tydliga brukade inte datorkomponenter vara.

Jag tror att en användning för extrahålen är att skruva fast en sekundär hårddisk. Det ligger nämligen en sladd i lådan som jag tror är till för extern hårddisk (stod nåt om det på Amazon).
Eller så använde de bara en platta de borrat upp för någon annan komposition av komponenter. Den här datorn ska ju vara litet smått föråldrade restprodukter så att säga, enligt ai-chatbot, så kanske inte helt otroligt om de återanvänder en platta som inte blev bra.

Ramstickan på 8gb sitter platt mot moderkortet, fast i en liten ställning tror jag. Det ska finnas plats för två ramstickor så om jag ska sätta i en från min laptop måste den nog sättas under den som redan är där, fast det ser trångt ut.

Däremot har jag bestämt mig att inte montera in min systemdisk från laptopen, ser för råddigt och ömtåligt ut. Och är nog faktiskt bäst att köra den och den andra disken från laptoppen i extern vagga. Beror litet på hur varm den här datorn blir när jag använder den.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-26 kl. 11:22.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in