2026-08-19, 14:12
Medlem
sommarlovs avatar
Köp en begagnad MacBook Air.
Den har inga fläktar och orkar med vardagsuppgifter.
Citera
2026-08-19, 14:24
Medlem
neomunaas avatar
Hade vart intressant att se vad du köpt. Länk?

Sen passar inte SO-DIMM RAM från en laptop i en desktop(som du köpte), det är heller inte omöjligt att du får helt andra speccs än vad du beställde.
Citera
2026-08-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa

Sen passar inte SO-DIMM RAM från en laptop i en desktop(som du köpte), det är heller inte omöjligt att du får helt andra speccs än vad du beställde.
Jag tror fläktlösa datorer är som sin egen kategori, de kallas ibland minidatorer och används för små kontrollstationer i industrin och så. Så de har typiskt sett väldigt svaga processorer men är elsnåla och driftsäkra.

Men den jag köpte var laptop komponenter i ett fläktlöst aluminiumskal med kylflänsar. Så min laptop ram kommer passa i den. Jag behåller nog hårddisken som kommer med men köper en vagga för att ha min 1 tb disk från laptopen i. vad jag ska göra med bootdisken från laptopen vet jag inte.

Här är vad jag köpt, men som håller på att levereras. Jag köpte den för 3400, men önskar att jag köpt den för 5000 efter att en ai chatbot förklarat för mig varför det var prisvärt:
https://www.amazon.se/dp/B0FH6SGPCG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1
Senast redigerad av Destbar 2026-08-19 kl. 14:36.
Citera
2026-08-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Köp en begagnad MacBook Air.
Den har inga fläktar och orkar med vardagsuppgifter.
Tack för förslaget.
Men jag får ett hysteriskt anfall efter 67 sekunder varje gång jag försökt göra någonting på en mack.
Inget tangentbordskommando fungerar. Det är traumatiskt.

Tanken med tråden var egentligen bara att diskutera fläktlösa pc.
Men det du tar upp pekar ju på hela kategorier av fläktlösa datorer som telefoner och paddor.
Senast redigerad av Destbar 2026-08-19 kl. 14:46.
Citera
2026-08-19, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du kunde ha kollat in någon Windows dator med Snapdragon-processor...
Snapdragon och övriga ARM/RISC är bra val för passivt kylda system eftersom att det är ren prestanda utan en massa käbbel och spillvärme. Men varför sumpa ett sådan köp genom att köra Microslop Windows som kan ha 100% CPU användning under tomgång?
Citera
2026-08-19, 15:05
Medlem
Fläktlöst är fantastiskt, det du behöver tänka på är dock att fläkten måste ersättas med motsvarande kylfläns, å om det ska vara bärbart får du ta extra steg och köpa väldigt strömsnåla komponenter, t.ex ARM/RISC eller AMD om du ska ha bättre prestanda och x86 stöd. Se också över val av programvara då det finns bättre optimerade system som rullar på fint även på lägre presterande hårdvara.
Citera
2026-08-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Fläktlöst är fantastiskt, det du behöver tänka på är dock att fläkten måste ersättas med motsvarande kylfläns, å om det ska vara bärbart får du ta extra steg och köpa väldigt strömsnåla komponenter, t.ex ARM/RISC eller AMD om du ska ha bättre prestanda och x86 stöd. Se också över val av programvara då det finns bättre optimerade system som rullar på fint även på lägre presterande hårdvara.
Bra tips! Var vad jag tänkte den här tråden skulle handla om, folk som tycker till om fläktlöst.

Jag bygger ju inte ihop själv utan hittade bara en dator på Amazon. Men jag har velat ha en fläktlös dator länge och är så glad över att jag hittade någonting som jag tror är prisvärt.
Det enda jag tänker bidra med är att plundra min laptop på 2 ramstickor (Fakestars dator har bara 8 gb ram) och min laptops sekundära hårddisk i en vagga.

Köpte tyvärr den billigaste men blir ju prisvärt iallafall tror jag.
Citera
2026-08-20, 07:32
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Tack för förslaget.
Men jag får ett hysteriskt anfall efter 67 sekunder varje gång jag försökt göra någonting på en mack.
Inget tangentbordskommando fungerar. Det är traumatiskt.

Tanken med tråden var egentligen bara att diskutera fläktlösa pc.
Men det du tar upp pekar ju på hela kategorier av fläktlösa datorer som telefoner och paddor.
Jag använder Mac mest hela tiden, har inga problem med tangentbordskommando.
Citera
2026-08-20, 13:18
Medlem
Citat:

Hade du läst på den länkade datorns specs hade du sett att den ska ha just SO-DIMM.
Citera
2026-08-20, 13:44
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Jag tror fläktlösa datorer är som sin egen kategori, de kallas ibland minidatorer och används för små kontrollstationer i industrin och så. Så de har typiskt sett väldigt svaga processorer men är elsnåla och driftsäkra.

Men den jag köpte var laptop komponenter i ett fläktlöst aluminiumskal med kylflänsar. Så min laptop ram kommer passa i den. Jag behåller nog hårddisken som kommer med men köper en vagga för att ha min 1 tb disk från laptopen i. vad jag ska göra med bootdisken från laptopen vet jag inte.

Här är vad jag köpt, men som håller på att levereras. Jag köpte den för 3400, men önskar att jag köpt den för 5000 efter att en ai chatbot förklarat för mig varför det var prisvärt:
Aha en NUC.
Citera
2026-08-20, 13:45
Medlem
neomunaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Hade du läst på den länkade datorns specs hade du sett att den ska ha just SO-DIMM.
Det var inte länkat när jag skrev. Jag bad om länk.

Jag läste "Visst, det är ingen laptop som är flyttbar." i startinälgget. Finns NUCs som kör micro ATX och vanliga RAMstickor
Citera
2026-08-20, 16:45
Medlem
Citat:
Det var inte länkat när jag skrev. Jag bad om länk.

Jag läste "Visst, det är ingen laptop som är flyttbar." i startinälgget. Finns NUCs som kör micro ATX och vanliga RAMstickor

Vad innebär NUC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in