2026-08-19, 13:11
Medlem
Jag tycker att man skall ha en internationell ARFID - Dag.
Jag tycker att man skall tillverka armband med text "förstå min ARFID.
Jag tycker man kan göra en flagga om ARFID.
Jag tycker alla i skolan ska lära sig om ARFID, ifall någon känner ARFID Symptom.
Skolmatsalen måste vara lyhörda ifall barnen uttrycker att maten inte är exakt vad de tolererar att äta. Tänk att få pannbiff med löksås, potatis, lingonsylt, saltgurka med mjölk eller juice när andra får rissoppa med mögligt bröd!
Citera
2026-08-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det finns ett väldigt lätt sätt att bota selektiv ätstörning. Föräldrarna serverar vuxenmat och ingenting annat. Antingen äter hon eller går hungrig. Problem solved!
Det fungerar kanske på normala barn. Men någon med störning kommer helt enkelt svälta sig själv.
Det heter förresten problemet löst.
Va inte en tattare som blandar svenska och engelska.
Citera
2026-08-19, 13:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det fungerar kanske på normala barn. Men någon med störning kommer helt enkelt svälta sig själv.
Det heter förresten problemet löst.
Va inte en tattare som blandar svenska och engelska.
Jo, det funkar. Förr i tiden funkade det och idag funkar det också. Problem solved.
Citera
2026-08-19, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Blev nyfiken så sökte runt..
Ärftlighet, sensorisk överkänslighet, låg aptit (medfödd brist på hungersignaler), oro/ångest, npf som samsjuklighet (pga sensorisk känslighet, svårigheter med rutiner eller förändringar).
Negativa matupplevelser. Denna punkten fastnade jag vid då man såklart inte vill curla sönder sina barn. Samtidigt och beroende på situation kan det säkert förvärra saker och ting för barnet om man tabbar sig medvetet/omedvetet.
Frågan är om sådana här problem tas på allvar när barnen är väldigt små.

Ja, man tänker att diverse problem lättare botas ju tidigare man behandlar dem. Och att man borde kunna applicera tekniker inom närliggande diagnoser för att behandla även detta, istället för att separera och fokusera så mycket på detaljer.
Citera
2026-08-19, 13:50
Medlem
Citat:
Jo, det funkar. Förr i tiden funkade det och idag funkar det också. Problem solved.
Nej barn vart undernärda och dog. Tattare
Citera
2026-08-19, 14:09
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nej barn vart undernärda och dog. Tattare
Ja, men man åt det som serverades. Annars dog man. Selektiv ätstörning fanns inte, och idag finns det heller inte. Lathet finns däremot.
Citera
2026-08-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ja, men man åt det som serverades. Annars dog man. Selektiv ätstörning fanns inte, och idag finns det heller inte. Lathet finns däremot.
Återigen nej.
Det är som att tro att man kan svälta någon som har anorexia och få dom att äta

Det är vad du inte fattar, någon med störning väljer att hellre att dö trotts att föda står framför dom.

Folk kan ha djupa depressioner och helt enkelt välja att inte äta trotts att de erbjuds mat de älskar.
Det är så hjärnan fungerar.
Citera
2026-08-19, 14:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Återigen nej.

Det är vad du inte fattar, någon med störning väljer att hellre att dö trotts att föda står framför dom.

Folk kan ha djupa depressioner och helt enkelt välja att inte äta trotts att de erbjuds mat de älskar.
Nej, servera bra och god mat så kommer flickan att äta. Har gäller det att vara stenhård.
Citera
2026-08-19, 14:38
Medlem
Sqrbankens avatar
Reagerar väl mest på att det är märkligt psykologer/psykiater inte har koll på denna sjukdom. En närstående som pluggar USK:a (dvs. betydligt lägre utbildningsnivå) plöjer just nu psykiatri 1.

Gluttar medan jag skriver detta över hennes bok och mycket riktigt, under kapitlet om ätstörningar är det inte en helt obetydlig avdelning vikt åt Arfid.
Citera
2026-08-19, 14:51
Medlem
Citat:
Återigen nej.

Kan folk med anorexia bli helt friska så borde folk med denna ätstörning kunna bli det.

Tankesättet och ändra det är viktigt.
Citera
2026-08-19, 14:59
Medlem
Citat:
Nej, servera bra och god mat så kommer flickan att äta. Har gäller det att vara stenhård.
Håller med.
Citera
2026-08-19, 15:24
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
AI:

Många kvinnor är bra på att maskera autism.

Detta.

Samtliga autister jag träffat vill absolut inte skylta med sin diagnos offentligt vilket bara förvärrar saken då de framstår som jävligt nonchalanta.

De är även mästare på att hitta mindre pinsamma diagnoser för att skyla över sin autism.

Som, högst troligt, i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in