2026-08-19, 10:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Klart dom kallar på polis då du bryter emot lagen mitt framför ögonen på dom. Red upp ditt liv satans nolla. Knarka på sjukhuset, herregud.
Vad gjorde du på akuten till att börja med? Akutplatserna ska gå till folk som är sjuka, inte hemlösa crackhoror som vill ha en säng att knarka i.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2026-08-19 kl. 10:45.
Citera
2026-08-19, 11:49
Medlem
Är man redan dum i huvudet ska man inte knarka..
Citera
2026-08-19, 12:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Så om jag snortat mitt tjack precis utanför ingången och sen gått in så hade tystnadsplikten gällt? Det är bara när man sätter foten innanför dörren som det inte gäller. Då vet jag det.

Menar du att det måste vara ett brott som kan ge minst 1 års fängelse? Har inte varit det minsta bråkig. Är ingen aggressiv person överlag. Var helt lugn och sansad, särskilt efter all benzo jag tryckt i mig. Är ingen våldsam person utan benzo heller. Däremot så kan ju personalen ha sagt till vakterna som sen larmat polisen. Såg vakter där också.

Nej jag menar att om vårdpersonal ska bryta sekretess gentemot patient behövs misstanke om brott med ett års fängelse föreligga. Dvs om polisen letar efter någon eller söker annan info.

Drogbeslag är inte tillåtet på vårdinrättningar så det är ju en annan fråga. Du tycker det är ok. Personal och medpatienter delar inte den uppfattningen. Befogat ofta.
Citera
2026-08-19, 12:30
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Hur vart du påkommen menar du?
Citera
2026-08-19, 12:40
Medlem
Citat:
Så min historik som knarkare ger dom rätt att bryta tystnadsplikten och kalla dit snutar?
Jag gissar att tystnadsplikten inte gäller vid pågående brott.
Citera
2026-08-19, 13:01
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Så mycket vårdpersonal har sagt till mig att "vi har 100% tystnadsplikt här och du behöver inte vara rädd för att det kommer vidare till polisen". Bullshit. Kommer aldrig lita på dom igen.
De har tystnadsplikt om din vård. Till exempel om de testar dig och du har tjack i kroppen kommer du inte bli anmäld. Men jag antar att du inte sökte vård för att du var tjacksugen utan du hade något annat problem, då har de självklart inte tystnadsplikt bara för att du begår ett brott på sjukhuset.

Låt oss säga att du hade till exempel misshandlat någon i väntrummet, då hade de självklart tillkallat polisen då också. Samma princip.
Citera
2026-08-19, 15:17
Medlem
Ratads avatar
Tystnadsplikten rör din hälsa - sluta punda på vårdmottagningen så ska du se att du eliminerar ett av problemen i ditt liv.
Citera
2026-08-19, 17:01
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Hann aldrig begå nåt brott. Dom tog det ifrån mig. Nej jag tycker inte polisen ska kallas när det inte är ett brott som ger fängelse.

Faktafel. Du begick ett brott genom att ha tjacket i din ägo. Du måste veta att innehav av illegala substanser är ett brott, oavsett om du har brukat substansen eller inte.

Har du funderat på att be vårdpersonal om hjälp för ditt missbruk? Eller tycker du att du lever ett liv som är kul och värdigt?

Jag är själv kritisk till svensk narkotikalagstiftning. Men när jag läser om dina problem med urinblåsan p.g.a. droger så tycker jag det låter tragiskt.

Känner empati för dig och hoppas du söker hjälp.
Citera
2026-08-19, 19:02
Medlem
tomatlarss avatar
De såg dig ta drogerna det före de kallade in dig som patient låter det som. Skillnad på om det uppdagades när de undersöker dig mot att se dig ta droger.
Citera
2026-08-20, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbyhund
Sjukhuset är inte en magisk plats där allt som sker är skyddat av tystnadsplikt oavsett vad.
Sluta knarka på sjukhus så slipper du att de ringer polisen på dig när du är på sjukhus, en väldigt enkel lösning på framtida problem.
Jag var redan väldigt påverkad av benzo och då tänker man inte riktigt klart. Det var korkat att försöka göra det på en toalett jag inte ens fick låsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Ska akuten vara en fristad att ta droger på?

"oj ursäkta, ge mig en sekund bara och förresten så får du inte ringa vakt eller polis, jag ska bara ta lite droger och jag är faktiskt inlagd här förstår du så detta ger mig diplomatisk immunitet. Har du rena kanyler förresten?"

Tänka sig att rätt till vård även ska innebära rätten att ta droger SAMTIDIGT. Kanske ska staten bekosta knarket också, det är trots allt ett sjukhus? Där ska man ju få hjälp?
Överdrifter. Sådär tänkte jag inte det skulle va. 😆 Jag var rejält benzad och lyricad. Lite enklare att diskret svälja några piller än att fixa linor och snorta. Det var korkat men jag tänkte inte på det då. Självklart skulle dom komma in om en liten stund när jag inte fick låsa dörren. Men jag trodde inte som skulle kalla på polis för ett brott som inte ens ger fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det var såklart riktigt dumt av ts att göra det. Men det låter inte som något som ger ett års fängelse eller mer, vilket krävs för att bryta sekretess (har jag precis lärt mig). Jag tror ts var stökig, polis tillkallades och det uppdagades att han tog droger, i den ordningen.
Just det dom borde inte tillkallas polis för ett sånt litet brott. Möjligtvis vakter kunde jag köpt men inte tre kaxiga aina. Har skrivit flera gånger innan att jag var inte det minsta stökig. Hur lugn och sansad som helst. Hade tagit mycket benzo och lyrica. Men även utan det så är jag ingen våldsam person. Aldrig blivit arg eller våldsam när jag druckit alkohol eller när jag tagit alla dessa droger och blandningar som jag testat. Aldrig blivit aggressiv.

Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Detta gäller ju bara saker som framkommer vid din vårdkontakt - t ex om du söker vård för att du har högt blodtryck och ont i bröstet och säger att du tagit Kokain.

Om du blir påkommen med att ta Kokain på akuten när du är där av en annan anledning så kommer de givetvis kontakta polisen.
Det var drogrelaterat till varför jag var där.

Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Du har uppenbarligen knarkat sönder din hjärna, och du är helt självisk.

Du inser väl att du kommer dö ganska snart av ditt bruk?

Och du känner säkert att livet utan knark är ett mörkt hål, för vad har du som gör dig glad utan lite kallt knark? Hänga på flashback?

Så, var du en självisk liten skit innan du började knarka eller kom det som en försvarsmekanism när du insåg att alternativet till livet utan knark var att lägga dig på tågspåret?
Ja jag inser det och därför har jag gått med på en avgiftning till. Så fort det finns plats så ringer dom.

Ja livet utan knark är ett svart hål i början. Men det går ju över om man lyckas stå ut. Lyckades inte det sist. Har ju andra intressen som jag tyvärr inte utövat sen jag började med det här.

Jag var inte självisk innan. Tänkte på andra i första hand. Men ja jag har blivit självisk och mycket av min empati har försvunnit. Men det kommer väl tillbaka så småningom.
Citera
2026-08-20, 06:31
Medlem
Actionables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Förr var tumregeln att vård och socialtjänst bröt sekretessen först om de fick kännedom om ett brott som kunde ge mer än två års fängelse men tror att Tidö ändrat på det. Vet dock inte hur den nya tumregeln lyder.
Det gäller fortfarande en straffskalefråga för att bryta sekretessen, men det handlar ju om en persons journaler, medicinsk information etc, sånt som patientsekretessen är tänkt att skydda.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Att du knarkar på akuten har absolut ingenting med tystnadsplikten att göra.
Exakt så.
Citera
2026-08-20, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Klart dom kallar på polis då du bryter emot lagen mitt framför ögonen på dom. Red upp ditt liv satans nolla. Knarka på sjukhuset, herregud.
Vad gjorde du på akuten till att börja med? Akutplatserna ska gå till folk som är sjuka, inte hemlösa crackhoror som vill ha en säng att knarka i.

Vad är det för skillnad på det här och att ge vård till en illegal invandrare?
Sjukhusets personal vet om att personen begår ett lagbrott genom att vara här illegalt. Ändå kallas aldrig polisen dit.

Skall knarkare nu inte kunna besöka sjukhus utan att riskera att bli tagen av polisen?
Dessutom särbehandla folk. Förnedra dem genom att de förvägras att skita ifred.
Vad hände med allas lika värde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in