2026-08-19, 07:30
Medlem
Sjukhuset är inte en magisk plats där allt som sker är skyddat av tystnadsplikt oavsett vad.
Sluta knarka på sjukhus så slipper du att de ringer polisen på dig när du är på sjukhus, en väldigt enkel lösning på framtida problem.
Citera
2026-08-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ett års fängelse är det nu.

Det behöver inte vara personalen som ringt polisen det kan ju ha varit ordningsvakter. TS kan ju ha varit bråkig på annat sätt också vilket medfört ett samtal till polisen.
Aha, tack.
Citera
2026-08-19, 08:16
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Poängen med att vården inte ska behöva bryta sekretess vid tex substansbruk är att dessa personer öht ska våga söka vård.

Ska akuten vara en fristad att ta droger på?

"oj ursäkta, ge mig en sekund bara och förresten så får du inte ringa vakt eller polis, jag ska bara ta lite droger och jag är faktiskt inlagd här förstår du så detta ger mig diplomatisk immunitet. Har du rena kanyler förresten?"

Tänka sig att rätt till vård även ska innebära rätten att ta droger SAMTIDIGT. Kanske ska staten bekosta knarket också, det är trots allt ett sjukhus? Där ska man ju få hjälp?
Citera
2026-08-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer

"oj ursäkta, ge mig en sekund bara och förresten så får du inte ringa vakt eller polis, jag ska bara ta lite droger och jag är faktiskt inlagd här förstår du så detta ger mig diplomatisk immunitet. Har du rena kanyler förresten?"

Tänka sig att rätt till vård även ska innebära rätten att ta droger SAMTIDIGT. Kanske ska staten bekosta knarket också, det är trots allt ett sjukhus? Där ska man ju få hjälp?
Det var såklart riktigt dumt av ts att göra det. Men det låter inte som något som ger ett års fängelse eller mer, vilket krävs för att bryta sekretess (har jag precis lärt mig). Jag tror ts var stökig, polis tillkallades och det uppdagades att han tog droger, i den ordningen.
Citera
2026-08-19, 08:44
Medlem
Citat:
Poängen med att vården inte ska behöva bryta sekretess vid tex substansbruk är att dessa personer öht ska våga söka vård.

Detta gäller ju bara saker som framkommer vid din vårdkontakt - t ex om du söker vård för att du har högt blodtryck och ont i bröstet och säger att du tagit Kokain.

Om du blir påkommen med att ta Kokain på akuten när du är där av en annan anledning så kommer de givetvis kontakta polisen.
Citera
2026-08-19, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer

Eller varför inte bara knalla in på närmaste akutmottagning och börja plocka på sig saker ur medicinskåpet? De kan ju inte ringa polisen p.g.a. tystnadsplikt
Citera
2026-08-19, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Du verkar helt bortse från att du gjorde det där och då.
Tror du också att de skulle ha tystnadsplikt om du spottade någon i ansiktet, hotat någon, vandaliserat eller stulit från någon tant i väntrummet?
Skulle de då inte ha rätt att tillkalla polis enligt dig?
Med tanke på hur snabbt det tre poliserna kom o tog TS så var dom redan på plats, för nåt annat.

Det hänger antagligen kraftigt in på att gick som gick, med hur utryckningstid brukligt är så...

Hade förmodligen inte kommit bil om inte redan där.
Håller med annars ovan!
Citera
2026-08-19, 09:09
Medlem
Citat:
Poängen med att ringa polisen är att pundaräcklet kanske snetänder och har ihjäl någon.
Citera
2026-08-19, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Blev påkommen med att försöka snorta lite tjack när jag var på akuten. Hann inte för dom tog allt ifrån mig. Helt ok med det. Förstår varför. Men sen helt plötsligt kom tre poliser stående runt mig. Personalen hade alltså brutit mot tystnadsplikten och ringt dom. Jag var inte det minsta våldsam eller utåtagerande. Helt lugn. Liten och klen. Är detta ok eller har dom begått ett fel som bröt mot tystnadsplikten?

Sjukvårdspersonal liksom andra anställda på sjukhus och vårdcentraler har som alla andra rätt att polisanmäla om de ser pågående brott. Tystnadsplikten för legitimerad sjukvårdspersonal gäller för inskrivna patienter och om det medicinska tillståndet.

Detsamma gäller nog präster också. Knarkare kan alltså inte gå in i kyrkor och "snorta lite tjack" och förvänta sig att prästen inte ska ringa efter polis.
Citera
2026-08-19, 09:29
Medlem
SilkyJohnsons avatar
"jag tänkte kniva nån på sjukhuset men personalen ringde polisen, får dom göra det om dom har tystnadsplikt?"

Är ts så här dum i huvudet?
Citera
2026-08-19, 09:35
Medlem
Brajias avatar
Du har uppenbarligen knarkat sönder din hjärna, och du är helt självisk.

Du inser väl att du kommer dö ganska snart av ditt bruk?

Och du känner säkert att livet utan knark är ett mörkt hål, för vad har du som gör dig glad utan lite kallt knark? Hänga på flashback?

Så, var du en självisk liten skit innan du började knarka eller kom det som en försvarsmekanism när du insåg att alternativet till livet utan knark var att lägga dig på tågspåret?
Citera
2026-08-19, 10:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Nej jag hade väl inte det. Dom säger alltid att du behöver inte vara rädd att polisen ska få reda på nåt här för vi har tystnadsplikt. Det kommer jag aldrig tro på mer.

Myndigheter kan till viss del prata med varandra, och tystnadsplikten gäller i regel inte när brott med fängelse på straffskalan begås. Tyvärr. De enda som har absolut tystnadsplikt under samtliga omständigheter, är präster. Men även där finns det en hel del missförstånd. Den råder enbart under ordnade former såsom vid bikt o.dyl., och inte per slentrian, vilket många dock tror.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in