2026-08-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Så min historik som knarkare ger dom rätt att bryta tystnadsplikten och kalla dit snutar?
De har tystnadsplikt angående din sjukdomshistorik. Om du begår brott så har alla rätt att anmäla det.
Citera
2026-08-18, 22:21
Avslutad
Citat:
Hann för det första inte ta nåt innan dom tog det ifrån mig. Dessutom är det ett så milt brott att det bara ger böter.

Av vilken anledning sökte du akut vård?
Citera
2026-08-18, 22:23
Medlem
1754s avatar
Bra att dom kallade dit polisen. Tystnadsplikten gäller inte när brott begåtts.
Citera
2026-08-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
De har tystnadsplikt angående din sjukdomshistorik. Om du begår brott så har alla rätt att anmäla det.
Ok. Trodde bara det var grövre brott som ger fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Av vilken anledning sökte du akut vård?
Typ förstört min urinblåsa med tramadol, benzo, lyrica mfl. Kunde inte pinka så dom fick sätta in kateter.
Citera
2026-08-18, 22:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Poängen med att vården inte ska behöva bryta sekretess vid tex substansbruk är att dessa personer öht ska våga söka vård.

Fast det är ju en sak om man kommer in efter att ha tagit något. Det ger väl inte frikort att knarka på sjukhuset...?

Satt TS i väntrummet på akuten? Bland barn och andra sjuka? Helt rätt att ringa polisen. De kunde inte heller veta vad TS tog eller vilken effekt det skulle ha.

Inte anmäla "småbrott"? Ska personalen blunda för småstölder från andra patienter också, om de bara ger böter?
Citera
2026-08-18, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Bra att dom kallade dit polisen. Tystnadsplikten gäller inte när brott begåtts.
Hann aldrig begå nåt brott. Dom tog det ifrån mig. Nej jag tycker inte polisen ska kallas när det inte är ett brott som ger fängelse.
Citera
2026-08-18, 22:34
Avslutad
Citat:
Ok. Trodde bara det var grövre brott som ger fängelse.

Typ förstört min urinblåsa med tramadol, benzo, lyrica mfl. Kunde inte pinka så dom fick sätta in kateter.

Fick du den vården du behövde?

Från 1177
Ibland kan vårdpersonalen behöva bryta sekretessen. Då kan uppgifter om dig lämnas ut, trots att du som patient inte har gett ditt medgivande. Det gäller till exempel i följande situationer:
Exempel på allvarliga brott är våldtäkt, grov misshandel och rån. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala som vårdpersonalen har rätt att anmäla, till exempel rattfylleri.
https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/tystnadsplikt-och-sekretess/

Känner du igen dig i någon av exemplena?
Citera
2026-08-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Fast det är ju en sak om man kommer in efter att ha tagit något. Det ger väl inte frikort att knarka på sjukhuset...?

Satt TS i väntrummet på akuten? Bland barn och andra sjuka? Helt rätt att ringa polisen. De kunde inte heller veta vad TS tog eller vilken effekt det skulle ha.

Inte anmäla "småbrott"? Ska personalen blunda för småstölder från andra patienter också, om de bara ger böter?
Jag satt inte i väntrummet bland barn och andra och snortade. Skulle inte falla mig in. Satt på toa inne på akutavdelningen. Sa att det skulle ta lite tid för jag är förstoppad vilket inte var nån lögn. Fick inte låsa dörren pga tidigare historik. Precis när jag höll på att fixa till linan med kortet så kommer dom instormande och tar alltihop. Kort tid senare tre poliser. Dom måste varit jävligt nära för det gick snabbt som fan.
Citera
2026-08-18, 22:41
Avstängd
Merwinnas avatar
Vårdsekretessen handlar om ditt hälsotillstånd - medicinska fakta - och vad du själv berättar för personalen. Självklart gäller den inte om du begår ett brott på sjukhuset, och någon personal råkar bevittna det. Hur skulle DET fungera..? Skulle ju även kunna handla om våldtäkt eller misshandel av någon annan patient - och då skulle personalen inte få ringa polisen, eller..? Så dumt...

För övrigt gäller inte vårdsekretessen inför polisen, socialtjänsten och eventuellt någon mer myndighet heller, om det handlar om en utredning där dessa uppgifter anses nödvändiga. Då kommer sjukhuset/vårdcentralen/vårdboendet/barnavårdscentralen/mödravårdscentralen etc. etc. att lämna ut journalerna till myndigheten. Det här är det många som inte vet. De lättar sitt hjärta för barnmorskan på mödravårdscentralen; sedan skriver hon ner allt i journalen, anmäler till soc och faxar över journalen...
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-18 kl. 22:46.
Citera
2026-08-18, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Fick du den vården du behövde?

Från 1177
Ibland kan vårdpersonalen behöva bryta sekretessen. Då kan uppgifter om dig lämnas ut, trots att du som patient inte har gett ditt medgivande. Det gäller till exempel i följande situationer:
Exempel på allvarliga brott är våldtäkt, grov misshandel och rån. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala som vårdpersonalen har rätt att anmäla, till exempel rattfylleri.
https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/tystnadsplikt-och-sekretess/

Känner du igen dig i någon av exemplena?
Enligt den länken har jag rätt. Dom ska bara anmäla sånt som ger minst 6 månaders fängelse. Detta ger bara lite böter
Citera
2026-08-18, 22:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så TS tänkte att sjukhus är ett bra ställe och snorta en lina på för alla har ju tystnadsplikt.
Ska vi gissa att TS saknar hjärna för den tycks han redan ha snortat bort.
Citera
2026-08-18, 22:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Vård, Präst, Myndigheter lyder ej under tystnadsplikt om du begår brott framför dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in