2026-08-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snard
Det gäller även alkohol då. Det har förstört jävligt många människor och familjer. Mycket eftersom det är lagligt trots att det är en rätt stark drog.
Ja men det är lagligt och det är det som gäller.
Citera
2026-08-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du verkar inte ha någon aning om vad tystnadsplikten innebär, och när det gäller.

/AI
Nej jag hade väl inte det. Dom säger alltid att du behöver inte vara rädd att polisen ska få reda på nåt här för vi har tystnadsplikt. Det kommer jag aldrig tro på mer.
Citera
2026-08-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja men det är lagligt och det är det som gäller.
Spelar ingen roll om det är lagligt för det är en stark drog som ställer till med mycket skit. Många som blir arga och våldsamma t.ex.
Citera
2026-08-19, 00:31
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ok om man gör något mot nån annan eller förstör inredningen. Då är det andra som drabbas. Här var det bara jag som drabbades. Hade blivit pigg och glad dessutom. Blir inte arg eller utåtagerande av tjack eller något annat. Dom hade inte fått några problem med mig.

Då ta vi det från en annan vinkel.
Du smög undan och försökte ta droger.
Försökte du knarka på akuten?
Ja.
Visste de vad det var för droger?
Nej.
Visste de att du skulle bli "pigg och glad"?
Nej.
Visste de att du inte skulle bli aggressiv och/eller destruktiv?
Nej.
Kunde de vara säkra på att du inte skulle bli aggressiv då de hindrat dig från att ta drogerna?
Nej.

Vore det rätt och ansvarsfullt av dem att blunda för att du knarkade på sjukhuset och förlita sig på att allt skulle vara och förbli bra, tryggt och säkert?
Naturligtvis inte!
Citera
2026-08-19, 00:40
Medlem
Citat:
Blev påkommen med att försöka snorta lite tjack när jag var på akuten. Hann inte för dom tog allt ifrån mig. Helt ok med det. Förstår varför. Men sen helt plötsligt kom tre poliser stående runt mig. Personalen hade alltså brutit mot tystnadsplikten och ringt dom. Jag var inte det minsta våldsam eller utåtagerande. Helt lugn. Liten och klen. Är detta ok eller har dom begått ett fel som bröt mot tystnadsplikten?
Men vad tror du? Finns väl inget mer välbevakat ställe än akuten. 🤣
Citera
2026-08-19, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Då ta vi det från en annan vinkel.
Du smög undan och försökte ta droger.
Försökte du knarka på akuten?
Ja.
Visste de vad det var för droger?
Nej.
Visste de att du skulle bli "pigg och glad"?
Nej.
Visste de att du inte skulle bli aggressiv och/eller destruktiv?
Nej.
Kunde de vara säkra på att du inte skulle bli aggressiv då de hindrat dig från att ta drogerna?
Nej.

Vore det rätt och ansvarsfullt av dem att blunda för att du knarkade på sjukhuset och förlita sig på att allt skulle vara och förbli bra, tryggt och säkert?
Naturligtvis inte!
Nej det kunde dom inte veta. Dom kunde bara tagit det från mig och kollat igenom väskan så jag inte hade mer. Behövde inte ringt aina. Det fanns vakter där så dom kunde bett dom göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Men vad tror du? Finns väl inget mer välbevakat ställe än akuten. 🤣
Har tagit droger där förut så visst går det. Men nu litar dom inte på mig längre. Bevakar mig mer.
Citera
2026-08-19, 05:43
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Knarkare är inte så smarta alltid 🙂
De borde ändå kunna uppsöka vård utan att snuten kommer.

Ja, knarkare kan uppsöka vård utan problem.

Polis ska självklart kallas om de väljer att sätta sig och knarka samtidigt som de söker vård. Det ena har inte med det andra att göra.

Att söka vård ger inte ett frikort för att aktivt begå brott i sjukhusets lokaler.
Citera
2026-08-19, 05:47
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Förr var tumregeln att vård och socialtjänst bröt sekretessen först om de fick kännedom om ett brott som kunde ge mer än två års fängelse men tror att Tidö ändrat på det. Vet dock inte hur den nya tumregeln lyder.

Ett års fängelse är det nu.

Det behöver inte vara personalen som ringt polisen det kan ju ha varit ordningsvakter. TS kan ju ha varit bråkig på annat sätt också vilket medfört ett samtal till polisen.
Citera
2026-08-19, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Ja, knarkare kan uppsöka vård utan problem.

Polis ska självklart kallas om de väljer att sätta sig och knarka samtidigt som de söker vård. Det ena har inte med det andra att göra.

Att söka vård ger inte ett frikort för att aktivt begå brott i sjukhusets lokaler.
Så om jag snortat mitt tjack precis utanför ingången och sen gått in så hade tystnadsplikten gällt? Det är bara när man sätter foten innanför dörren som det inte gäller. Då vet jag det.

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ett års fängelse är det nu.

Det behöver inte vara personalen som ringt polisen det kan ju ha varit ordningsvakter. TS kan ju ha varit bråkig på annat sätt också vilket medfört ett samtal till polisen.
Menar du att det måste vara ett brott som kan ge minst 1 års fängelse? Har inte varit det minsta bråkig. Är ingen aggressiv person överlag. Var helt lugn och sansad, särskilt efter all benzo jag tryckt i mig. Är ingen våldsam person utan benzo heller. Däremot så kan ju personalen ha sagt till vakterna som sen larmat polisen. Såg vakter där också.
Citera
2026-08-19, 06:37
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Så om jag snortat mitt tjack precis utanför ingången och sen gått in så hade tystnadsplikten gällt? Det är bara när man sätter foten innanför dörren som det inte gäller. Då vet jag det.

Nej du begår fortfarande ett brott på sjukhusets område och anledningen att du söker vård har inget med det att göra. Du är inte fri att begå brott för att du söker vård. Tystnadsplikten har ingenting att göra med din separata kriminalitet.

Du är verkligen beviset på att man blir dum i huvudet av att knarka.
Citera
2026-08-19, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Nej du begår fortfarande ett brott på sjukhusets område och anledningen att du söker vård har inget med det att göra. Du är inte fri att begå brott för att du söker vård. Tystnadsplikten har ingenting att göra med din separata kriminalitet.

Du är verkligen beviset på att man blir dum i huvudet av att knarka.
Så mycket vårdpersonal har sagt till mig att "vi har 100% tystnadsplikt här och du behöver inte vara rädd för att det kommer vidare till polisen". Bullshit. Kommer aldrig lita på dom igen.
Citera
2026-08-19, 07:25
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Så mycket vårdpersonal har sagt till mig att "vi har 100% tystnadsplikt här och du behöver inte vara rädd för att det kommer vidare till polisen". Bullshit. Kommer aldrig lita på dom igen.

Nej, du är bara dum i huvudet.

Du söker vård för A. A omfattas då av tystnadsplikt.

Under tiden du söker vård för A, så väljer du att begå ett helt nytt orelaterat brott, B.

B omfattas inte av tystnadsplikten för A.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in