2026-08-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Imponerande gjort av Mohamsson, särskilt med tanke på hur mycket lättare det hade varit för henne att låta bli. Som JK Rowling skriver, det krävs styrka för att göra det som är rätt istället för det som är lätt. Gör man det som är lätt slipper man bli påhoppad och bespottad och riskerar inte att bli utstött.

Men hon valde att stå upp för en utsatt minoritet och visade stor integritet. Vi kan inte ha ett samhälle där judar inte törs visa sin identitet eller inte kan lita på sjukvården, med mycket mera. Alldeles oavsett konflikter i andra delar av världen. Så verkligen all respekt, hon vore en stor tillgång i en regering. Länge sen man såg en så rakryggad politiker. Hennes gest och motiveringen till den har rapporterats av media över hela världen.

Exakt, framförallt när vänstern väljer att blunda, det är viktigare för vänstern att gulla med sina muslimer, knäböja i moskéer och stå sida vid sida med islamister. De är trots allt en viktig väljarbas för vänstern. Muslimer som vänstern gärna vill ha fler av i Sverige.
Citera
2026-08-21, 17:42
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Ja det vore ju något. Förstnämnda ska tydligen tycka det är OK med en drink före en partiledardebatt. Hur det skulle bli om man får i sistnämnda (lyckas lura i henne?) alkohol vill jag inte spekulera i Känns obehagligt

Haha klockrent! Jag kan ta med Mohamsson hem så tar du Ghanem? 😅😂

Herregud tänk vad mycket problem religion orsakar i världen, det är helt galet faktiskt.
Citera
2026-08-21, 17:55
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Imponerande gjort av Mohamsson, särskilt med tanke på hur mycket lättare det hade varit för henne att låta bli. Som JK Rowling skriver, det krävs styrka för att göra det som är rätt istället för det som är lätt. Gör man det som är lätt slipper man bli påhoppad och bespottad och riskerar inte att bli utstött.

Men hon valde att stå upp för en utsatt minoritet och visade stor integritet. Vi kan inte ha ett samhälle där judar inte törs visa sin identitet eller inte kan lita på sjukvården, med mycket mera. Alldeles oavsett konflikter i andra delar av världen. Så verkligen all respekt, hon vore en stor tillgång i en regering. Länge sen man såg en så rakryggad politiker. Hennes gest och motiveringen till den har rapporterats av media över hela världen.

Ja det var mycket modigt. Men att kalla judarna i Sverige för en utsatt minoritet är enligt mig att överdriva kraftigt. Har judar blivit systematiskt utsatta för våld i Sverige? Med tanke på hur många araber och andra muslimer det bor i Sverige och hur pass utsatta palestinierna är i Gaza är man snarast förvånad över att det inte sker något mot uttalde sionister i Sverige. Jag skulle för övrigt gissa att judarna är den kanske allra mest priviligierade gruppen i Sverige.

Jag vågar påstå att svenskarna är den mest utsatta gruppen. Det är svenskar som blir misshandlade, rånade, våldtagna, gruppvåldtagna, mördade etc.
Citera
2026-08-21, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja det var mycket modigt. Men att kalla judarna i Sverige för en utsatt minoritet är enligt mig att överdriva kraftigt. Har judar blivit systematiskt utsatta för våld i Sverige? Med tanke på hur många araber och andra muslimer det bor i Sverige och hur pass utsatta palestinierna är i Gaza är man snarast förvånad över att det inte sker något mot uttalde sionister i Sverige. Jag skulle för övrigt gissa att judarna är den kanske allra mest priviligierade gruppen i Sverige.

Jag vågar påstå att svenskarna är den mest utsatta gruppen. Det är svenskar som blir misshandlade, rånade, våldtagna, gruppvåldtagna, mördade etc.

Hur menar du att de är priviligierade? Jag har den uppfattningen att judar är en utsatt grupp. Formellt finns inga diskriminerande lagar såklart. Men det är en väldigt liten grupp sett till antal. Många vågar inte visa öppet att de är judar, det är skottsäkert glas på judiska förskolor, folk är öppet antisemitiska utan att blinka och oftast utan att någon protesterar. När någon faktiskt gör det, som nu Mohamsson, så blir folk så chockade att det utlöser en flodvåg av hatiska reaktioner.

Men det är inte min sak att säga egentligen. Du får väl göra som Mohamsson och i någon mån gå en dag i deras skor, om du vill bilda dig en uppfattning om hur utsatta du tycker att judar är. T ex ta på dig Davidsstjärna för en dag. Ta på en när du ska besöka sjukvården. Eller säg på jobbet att du har släkt i Israel som du snart ska hälsa på.
Citera
2026-08-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Tror ni att det kommer att bli någon större skandal av det här?
Nej, folk vet redan hur det ser ut i Malmö genom otaliga reportage i media.

Vi vet sedan länge att många judar i Malmö känner stor oro och rädsla på grund av ökad antisemitism, trakasserier och otrygghet i vardagen. Oroligheter och konflikter i Mellanöstern leder ofta till att hatet mot judar i staden växer, vilket gör att många mår dåligt och känner sig utsatta.

https://www.etc.se/debatt/vi-judar-aer-raedda-paa-riktigt

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/trakasserier-mot-judar-pa-skolor-i-malmo--56eb2b

Den ökande antisemitismen i Malmö har också varit något som diskuterats i Sveriges riksdag.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/den-okande-antisemitismen-i-malmo_h8111964/
Citera
2026-08-21, 18:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Har judar blivit systematiskt utsatta för våld i Sverige?

Har du någonsin testat att gå runt med en kippa och davidsstjärna i Sverige? Har du någonsin ens funderat över att göra det innan du påstår hur judar upplever Sverige? Är du autist eller något?
Citera
2026-08-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har du någonsin testat att gå runt med en kippa och davidsstjärna i Sverige? Har du någonsin ens funderat över att göra det innan du påstår hur judar upplever Sverige? Är du autist eller något?

Ironiskt att höra ett sionistsvin klaga över det. Ni jobbar ju hårdare än några andra med att försöka ge judar i gemen skulden för all skit som IDF och Israeliska staten sysslar med. Säger man att man hatar folkmord så kommer ni springande och försöker övertyga en om att det egentligen är Nisse med kippan i huset bredvid som man hatar. All kritik mot israeliska staten är lika med kritik mot judar generellt enligt er.

Ni är lika stora antisemiter som valfri nazist. Ni kastar judar världen över under bussen i jakt på att Israel ska få expandera sina gränser några kilometer till.
Citera
2026-08-21, 19:29
Medlem
Citat:

Självklart är judarna en utsatt minoritet i Sverige.

Citat:
Sedan Hamas terrorattack och Israels efterföljande invasion av Gaza har de antisemitiska hatbrotten ökat lavinartat på flera håll i Europa. I Sverige har anmälningarna ökat med nära 50 procent. ”Det har gått från muntliga hot till mer handling”, säger Per Engström vid polisen.

Citat:
I Malmö hittades på söndagen en bombattrapp och ett hakkors utanför en bostad, rapporterar Sydsvenskan.

– Vi kan se att det har gått från muntliga hot till mer handling. Det är både hatbrott där man uttrycker hets mot folkgrupp och en ökning av skadegörelse, men det mest anmärkningsvärda är att man nu börjar rikta in sig mot personer och söker upp dem där de bor, säger Engström.

Citat:
Hamassympatisörer och delar av den propalestinska rörelsen förenas i sitt judehat med nynazister.

– Vi ser två sidor som har enats, och man ser exempelvis högerextremister som deltar i propalestinska demonstrationer.

Det finns alltid en viss hotbild mot judiska inrättningar i Sverige. Sedan tidigare är hotet förhöjt med anledning av den höjda terrorhotnivån, men den senaste tidens händelser har förvärrat läget ytterligare, enligt Engström.

https://www.svd.se/a/rl6Xx3/hatbrotten-mot-judar-i-sverige-okar-kraftigt

Citat:
”Judar har pengar, judar är rika och giriga.” Det är djupt rotade föreställningar som fortfarande kopplas ihop med judar, berättar Björn Westerström och suckar. Han är gymnasielärare på S:t Petri skola i Malmö samtidigt som han arbetar på enheten Pedagogisk inspiration med uppdrag att samordna stadens skolors arbete mot antisemitism.

Antisemitism är fientliga fantasier om judar, hos icke-judar, förklarar han:

– Det handlar om en slags färdiga fantasier, ofta ganska våldsamma sådana, som har växt fram under historiens gång sedan 1 000 år tillbaka. Antisemitism har ingenting med det verkligt judiska att göra, säger han.

https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/lektionstipset/han-tar-strid-mot-antisemitismen-i-malmos-skolor/

Jag visade i ett tidigare inlägg att det anmäls fler antisemitiska än islamofobiska hatbrott i Sverige, trots att muslimerna i Sverige är cirka 50 gånger fler än judarna. Det betyder är judarna är mer än 50 gånger mer utsatta för hatbrott i Sverige än muslimerna.
Senast redigerad av Egna-tankar 2026-08-21 kl. 19:31.
Citera
2026-08-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Självklart är judarna en utsatt minoritet i Sverige.

https://www.svd.se/a/rl6Xx3/hatbrotten-mot-judar-i-sverige-okar-kraftigt

https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/lektionstipset/han-tar-strid-mot-antisemitismen-i-malmos-skolor/

Jag visade i ett tidigare inlägg att det anmäls fler antisemitiska än islamofobiska hatbrott i Sverige, trots att muslimerna i Sverige är cirka 50 gånger fler än judarna. Det betyder är judarna är mer än 50 gånger mer utsatta för hatbrott i Sverige än muslimerna.
Islamofobi är inget ord jag erkänner. Finns det ens, eller är det påhittat?
Citera
2026-08-21, 22:00
Medlem
Det finns väl egentligen inget konstigt eller häpnadsväckande i den här historien, förutom det nästan overkligt absurda faktum att den utspelar sig i Sverige! Som för bara några decennier sen var ett fantastiskt land med en bra befolkning nästan uteslutande bestående av riktiga svenskar.

Dom hör verkligen inte hemma här! När ska alla inse det?
Citera
2026-08-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Det finns väl egentligen inget konstigt eller häpnadsväckande i den här historien, förutom det nästan overkligt absurda faktum att den utspelar sig i Sverige! Som för bara några decennier sen var ett fantastiskt land med en bra befolkning nästan uteslutande bestående av riktiga svenskar.

Dom hör verkligen inte hemma här! När ska alla inse det?
👍
Citera
2026-08-22, 00:03
Medlem
Ghanem kommer att sluta sin existens på något liknande sätt när den riktiga högern tar makten i Sverige. Men förmodligen på ett mer humant vis än smutslam och deras pedofilprofet muhammed (må han vila i piss) förespråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in