Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Ja det var mycket modigt. Men att kalla judarna i Sverige för en utsatt minoritet är enligt mig att överdriva kraftigt. Har judar blivit systematiskt utsatta för våld i Sverige? Med tanke på hur många araber och andra muslimer det bor i Sverige och hur pass utsatta palestinierna är i Gaza är man snarast förvånad över att det inte sker något mot uttalde sionister i Sverige. Jag skulle för övrigt gissa att judarna är den kanske allra mest priviligierade gruppen i Sverige.
Jag vågar påstå att svenskarna är den mest utsatta gruppen. Det är svenskar som blir misshandlade, rånade, våldtagna, gruppvåldtagna, mördade etc.
Självklart är judarna en utsatt minoritet
i Sverige.
Citat:
Sedan Hamas terrorattack och Israels efterföljande invasion av Gaza har de antisemitiska hatbrotten ökat lavinartat på flera håll i Europa. I Sverige har anmälningarna ökat med nära 50 procent. ”Det har gått från muntliga hot till mer handling”, säger Per Engström vid polisen.
Citat:
I Malmö hittades på söndagen en bombattrapp och ett hakkors utanför en bostad, rapporterar Sydsvenskan.
– Vi kan se att det har gått från muntliga hot till mer handling. Det är både hatbrott där man uttrycker hets mot folkgrupp och en ökning av skadegörelse, men det mest anmärkningsvärda är att man nu börjar rikta in sig mot personer och söker upp dem där de bor, säger Engström.
Citat:
Hamassympatisörer och delar av den propalestinska rörelsen förenas i sitt judehat med nynazister.
– Vi ser två sidor som har enats, och man ser exempelvis högerextremister som deltar i propalestinska demonstrationer.
Det finns alltid en viss hotbild mot judiska inrättningar i Sverige. Sedan tidigare är hotet förhöjt med anledning av den höjda terrorhotnivån, men den senaste tidens händelser har förvärrat läget ytterligare, enligt Engström.
https://www.svd.se/a/rl6Xx3/hatbrotten-mot-judar-i-sverige-okar-kraftigt
Citat:
”Judar har pengar, judar är rika och giriga.” Det är djupt rotade föreställningar som fortfarande kopplas ihop med judar, berättar Björn Westerström och suckar. Han är gymnasielärare på S:t Petri skola i Malmö samtidigt som han arbetar på enheten Pedagogisk inspiration med uppdrag att samordna stadens skolors arbete mot antisemitism.
Antisemitism är fientliga fantasier om judar, hos icke-judar, förklarar han:
– Det handlar om en slags färdiga fantasier, ofta ganska våldsamma sådana, som har växt fram under historiens gång sedan 1 000 år tillbaka. Antisemitism har ingenting med det verkligt judiska att göra, säger han.
https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/lektionstipset/han-tar-strid-mot-antisemitismen-i-malmos-skolor/
Jag visade i ett tidigare inlägg att det anmäls fler antisemitiska än islamofobiska hatbrott i Sverige, trots att muslimerna i Sverige är cirka 50 gånger fler än judarna. Det betyder är judarna är mer än 50 gånger mer utsatta för hatbrott i Sverige än muslimerna.