Citat:
Ursprungligen postat av
shevita
Det kan jag hålla med om, men trots detta så fungerar flashback lite som ett diskussionsforum, man gissar, man brainstormar, man kommer med teorier. Flashback har alltid varit sådant, lite det som är poängen, att kunna fritt debatera eller spekulera.
Jag förstår att det kan bli lite jobbigt om det formas en falsk sanning, men oftast kommer den riktiga sanningen ut i tråden. Genom fup, genom nyheter och liknande.
Vad är din teori då? Om du får spekulera fritt...
Min fromme vän, där äro vi faktiskt ense. Jag har intet emot spekulationen som sådan; vore det förbjudet att kasta fram hypoteser skulle halva detta forum få slå igen sina portar, som står öppna i yttrandefrihetens anda.
Min invändning gäller snarare när en lös spekulation börjar vandra genom tråden som om den vore ett fastslaget faktum; som en skenande häst påväg utför stupet. Man må gärna kasta idéer på bordet, men låt oss åtminstone märka dem med ”hypotes” innan någon annan tar dem för bevis.
Och eftersom ni så vänligen återlämnar bollen till mig: min huvudsakliga teori är fortfarande att vi vet alldeles för litet för att med någon heder i behåll låsa oss vid en större berättelse. Det jag finner mest intressant är snarare vad som faktiskt utlöste skottlossningen och vad som hände omedelbart dessförinnan.
Där tror jag att de kommande uppgifterna kan ge oss betydligt mer än våra egna fantasier.
Men jag skall icke förneka eder nöjet att spekulera.
Även jag kan kasta en käpp i mörkret och höra vad den träffar.