2026-08-19, 22:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Det är ghettot på ön, det området kallades lokal "neger-byn" när det byggdes.

I anslutning till vad andra redan kommenterat: Nej, detta är som sagt inte "på Särön" den gamla Särön ligger en bit därifrån, detta har alltid varit fastlandet och bor man där ska man nog inte säga att man bor på Särö även om det uttrycket definitivt används också om andra delar av Särö än ön, fast inte av de som verkligen bor på den gamla ön. Men "på Särö" är som sagt spritt, på samma sätt som man åtminstone förr gjorde skillnad mellan att bo "på Hovås" och "i Askim". Man sa/säger också att man bor "på Amundön" fast på själva öarna finns inga hus. Men de som tycker sådant är viktigt har koll och som sociolektisk spaning tror jag det ändå kan ha viss relevans, om så bara som kuriosa (och oavsett vad brottsoffret eller förövarna kan ha sagt om sin bostad).
Citera
2026-08-19, 23:35
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
I anslutning till vad andra redan kommenterat: Nej, detta är som sagt inte "på Särön" den gamla Särön ligger en bit därifrån, detta har alltid varit fastlandet och bor man där ska man nog inte säga att man bor på Särö även om det uttrycket definitivt används också om andra delar av Särö än ön, fast inte av de som verkligen bor på den gamla ön. Men "på Särö" är som sagt spritt, på samma sätt som man åtminstone förr gjorde skillnad mellan att bo "på Hovås" och "i Askim". Man sa/säger också att man bor "på Amundön" fast på själva öarna finns inga hus. Men de som tycker sådant är viktigt har koll och som sociolektisk spaning tror jag det ändå kan ha viss relevans, om så bara som kuriosa (och oavsett vad brottsoffret eller förövarna kan ha sagt om sin bostad).

Det är ungefär 100 meter från gränsen, så du har tekniskt rätt.

Ingen säger att de bor på Amundön, de säger att de bor i Brottskärr. Sluta fjanta dig.
Senast redigerad av Hulebacken 2026-08-19 kl. 23:42.
Citera
2026-08-19, 23:36
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HWG
Det ska väl tom vara "på Särön" om jag minns rätt...

Kanske historiskt, nu är uttrycket lokalt "på ön".
Citera
2026-08-20, 01:16
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Ja det är inget snyggt område rent estetiskt. Fula hus 😁 Men eftersom det ligger där det gör så är priserna hyfsat dyra ändå. Och dom som bor där är ju såååå stolta för dom bor ju på fiiiina Särö tycker dom 🤣

Citat:
Det är ghettot på ön, det området kallades lokal "neger-byn" när det byggdes.
Citera
2026-08-20, 07:39
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Jag fruktar att ni här har spänt kärran framför hästen. Att mannen är revisor och partner i KPMG är förvisso en intressant omständighet, men därifrån till penningtvätt, skattefiffel och en misslyckad uppgörelse med Skatteverket är steget ungefär lika långt som från Vadstena till Pompeji.

Vi dryftar trots allt en skottlossning. Att genast bygga ett helt ekonomiskt brottskomplex kring revisorsyrket är att göra en höna av en fjäder och sedan anklaga hönan för bokföringsbrott.

Jag skulle nog invänta någon faktisk omständighet innan vi låter fantasin sadla hästen.

Men jag uppskattar eder företagsamhet. Det är icke var dag man får se en skottlossning utvecklas till en revisionsskandal på tre rader.

Det kan jag hålla med om, men trots detta så fungerar flashback lite som ett diskussionsforum, man gissar, man brainstormar, man kommer med teorier. Flashback har alltid varit sådant, lite det som är poängen, att kunna fritt debatera eller spekulera.

Jag förstår att det kan bli lite jobbigt om det formas en falsk sanning, men oftast kommer den riktiga sanningen ut i tråden. Genom fup, genom nyheter och liknande.

Vad är din teori då? Om du får spekulera fritt...
Citera
2026-08-20, 11:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det är ungefär 100 meter från gränsen, så du har tekniskt rätt.

Ingen säger att de bor på Amundön, de säger att de bor i Brottskärr. Sluta fjanta dig.

Så tråkigt att du blir ohövlig och jag tror inte du hittar någon som har adress Amundövik som säger att de bor i Brottkärr. Jag vet i alla fall tre familjer som talar om det som "huset på Amundön".

Däremot är "Nya Hovås" helt klart Brottkärr.
Citera
2026-08-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Det kan jag hålla med om, men trots detta så fungerar flashback lite som ett diskussionsforum, man gissar, man brainstormar, man kommer med teorier. Flashback har alltid varit sådant, lite det som är poängen, att kunna fritt debatera eller spekulera.

Jag förstår att det kan bli lite jobbigt om det formas en falsk sanning, men oftast kommer den riktiga sanningen ut i tråden. Genom fup, genom nyheter och liknande.

Vad är din teori då? Om du får spekulera fritt...

Min fromme vän, där äro vi faktiskt ense. Jag har intet emot spekulationen som sådan; vore det förbjudet att kasta fram hypoteser skulle halva detta forum få slå igen sina portar, som står öppna i yttrandefrihetens anda.

Min invändning gäller snarare när en lös spekulation börjar vandra genom tråden som om den vore ett fastslaget faktum; som en skenande häst påväg utför stupet. Man må gärna kasta idéer på bordet, men låt oss åtminstone märka dem med ”hypotes” innan någon annan tar dem för bevis.

Och eftersom ni så vänligen återlämnar bollen till mig: min huvudsakliga teori är fortfarande att vi vet alldeles för litet för att med någon heder i behåll låsa oss vid en större berättelse. Det jag finner mest intressant är snarare vad som faktiskt utlöste skottlossningen och vad som hände omedelbart dessförinnan.

Där tror jag att de kommande uppgifterna kan ge oss betydligt mer än våra egna fantasier.

Men jag skall icke förneka eder nöjet att spekulera. Även jag kan kasta en käpp i mörkret och höra vad den träffar.
Citera
2026-08-20, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unkownperson
Verkar vara en revisor som hand om allt från småföretagare till större bolag upp mot omsättning omkring 150miljoner.

Långsökt kanske men han är även revisor för IFK Göteborg om det kan vara kopplat till några supportrar eller annat inom fotbollen?

En KPMG-partner tjänar inte enorma summor. De jobbar ofta på konsultbasis. Hos KPMG i Sverige är snittlönen ca 40,300/månad. Inte vad man kan kalla överklasslöner precis, men inte så illa heller.
Citera
2026-08-20, 19:09
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
En KPMG-partner tjänar inte enorma summor. De jobbar ofta på konsultbasis. Hos KPMG i Sverige är snittlönen ca 40,300/månad. Inte vad man kan kalla överklasslöner precis, men inte så illa heller.

Jo, men de flesta ekonomer gör sina hundår där, eller på liknande ställen, innan de får bättre jobb. Så snittlönen skvallrar väldigt lite om vad topparna tjänar.
Citera
2026-08-20, 19:24
Medlem
Citat:
Jo, men de flesta ekonomer gör sina hundår där, eller på liknande ställen, innan de får bättre jobb. Så snittlönen skvallrar väldigt lite om vad topparna tjänar.

Topparna tjänar mer förstås. Ekonomer och revisorer är heller samma sak. KMPG är ett av världens främsta revisionsbolag. Att vara "partner" är i Sverige som att vara delägare tillsammans med 132 andra konsulter här och i Baltikum.

Men det är en myclet respektabel byrå som anställer auktoriserade revisorer som är en helt annan grad än revisor.
Citera
2026-08-21, 01:01
Medlem
Stibergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unkownperson
Verkar vara en revisor som hand om allt från småföretagare till större bolag upp mot omsättning omkring 150miljoner.

Långsökt kanske men han är även revisor för IFK Göteborg om det kan vara kopplat till några supportrar eller annat inom fotbollen?

Ett långskott är väl då att IFK Göteborg tidigare hade samröre med den mycket skumma fotbollsagentfirman Universal så det finns väl en del gammal blåvit skit att gräva i men vem vet egentligen varför just detta huset besköts just nu?

https://blog.zaramis.se/2025/03/15/explosion-pa-heden-i-goteborg-kopplad-till-fotbollagentharvan/
Citera
2026-08-21, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiberg
Ett långskott är väl då att IFK Göteborg tidigare hade samröre med den mycket skumma fotbollsagentfirman Universal så det finns väl en del gammal blåvit skit att gräva i men vem vet egentligen varför just detta huset besköts just nu?

https://blog.zaramis.se/2025/03/15/explosion-pa-heden-i-goteborg-kopplad-till-fotbollagentharvan/

Tog de fel hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in