Citat:
Ursprungligen postat av
AbortRetryIgnore
Du tycks göra gällande att muslimer är en enhetlig grupp av bokstavstrogna fundamentalister.
Nej, jag har inte gjort gällande att muslimer är en enhetlig grupp, tvärtom skrev jag att religiös fanatism tycks vara rätt sällsynt hos bosnier t.ex. Har du någonsin skrivit högskoleprovet och hur gick det i så fall på läsförståelse-delen?
Citat:
Det finns förstås såna, men det finns desto fler som kallar sig muslimer som en kulturell identitet utan att de ens är troende på islam. Däremellan finns många grader av troende, som är olika för varje enskild person. Terrorister som använder sig av en religiös identitet och en påstådd guds beskydd för sin terror finns också. Dessa är inte sällan några som många muslimer tar avstånd från.
Det sekulära förhållandet mellan kristendomen och staten har skett till många kristnas förtret. Detta är fallet även i Sverige, där vi minns episoder av bråket kring konstverket Ecce Homo och hur motståndet till kvinnliga präster var starkt. Det var inte motstånd som handlade om att politiken lade sig i Svenska kyrkans förehavanden, utan det var på rent teologisk nivå. "Homosexuella är en cancersvulst på samhällskroppen" ledde till en friande dom, men i det har vi ännu ett exempel på hur en av kristendomens anhängare (Pingstkyrkan, inte minst) anser att dennes religion ska vara tongivande.
Oj, tack för att du redogjorde för dessa självklarheter. På vilket sätt skulle något av det motsäga vad jag skrev?
Citat:
Vad Bibeln är beror på vilken troende du frågar. Vissa menar att den är deras guds ord och andra att deras gud inspirerade människor att skriva den. Att den innehåller sanningen och ska betraktas som jämställd med eller högre stående i förhållande till verifierbar fakta finns det förstås en och annan som anser, precis som det finns andra som medger att den enbart hör till religionen. Men den har en viktig roll i varje kristens liv. För mig som inte är troende, så är det en bok.
Med brasklappen att jag inte har koll på varje liten kristen sekt, lär kristendomen inte ut att Bibeln är Guds bokstavliga ord, utan att den är inspirerad av Gud men skriven av människor. Islam (mainstream-Islam och mig veterligen
all Islam) lär ut att Koranen är en exakt kopia av en förlaga som finns i himlen.
Detta är en fundamental teologisk skillnad mellan kristendomen och Islam. Håller du med om detta eller är du totalt efterbliven?