2026-08-19, 15:35
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jen jag skrev att han skapar splittring. Och att han är dum som har persondebatt istället för sakfrågan.

Han skulle lätt kunna använt det mediala fokuset till att skaffa poänger, visa sina teorier och skapa politik. Men istället tjafsar han med journalister på twitter.
I Sverige idag kallas det opinionsbildning. Det provocerar motståndarna att visa sin rätta sida. Det är inget oövervägt från Jomshofs sida, tvärtom väl övertänkt. Sen’ är det en annan sak om man gillar det eller inte.
Citera
2026-08-19, 23:39
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Inget av det du skriver ändrar på att vad du hävdar är ren whataboutism, särdeles dålig sådan dessutom eftersom kristendomen dels var en bättre religion från början (inget förbud mot att avbilda människor t.ex.), och dessutom har förändrats betydligt mer än Islam sedan medeltiden. Islam har rentav regredierat i många avseenden medan kristendomen blivit långt mycket mindre bokstavstrogen och öppen för vetenskap.

Vilket i sin tur beror på ett teologiskt faktum som är väldigt svårt att ta sig ur för muslimerna: Koranen uppges vara Guds egna, slutgiltiga och ofelbara ord, medan Bibeln anses vara skriven av människor och därför är långt mer öppen för tolkning.

Det innebär inte att Islam aldrig kan reformeras och alltid kommer att förbli mer efterbliven än kristendomen, jag ser ingen större religiös fanatism hos de allra flesta bosnier exempelvis, men så hör jag ju till de här som anser att etnicitet är viktigare än religion också. Men det innebär att muslimer är betydligt mer handikappade än kristna på det sättet.

Men framförallt är alltså grejen: Kristendomen är vår religion sedan tusen år tillbaka och vi har hållit på att sekularisera den under de senaste århundradena, och kommit långt i den processen. Islam är en främmande religion som inte har någon som helst besittningsrätt här och som vi inte har någon orsak att visa respekt för med tanke på hur alltför många av deras anhängare beter sig och vad religionen i slutändan står för. Vi har ingen som helst orsak att inte sparka ut den ur vårt land. (Inte enstaka konvertiter eller sekulariserade individer, nej, men den stora massan av dem.)
Du tycks göra gällande att muslimer är en enhetlig grupp av bokstavstrogna fundamentalister. Det finns förstås såna, men det finns desto fler som kallar sig muslimer som en kulturell identitet utan att de ens är troende på islam. Däremellan finns många grader av troende, som är olika för varje enskild person. Terrorister som använder sig av en religiös identitet och en påstådd guds beskydd för sin terror finns också. Dessa är inte sällan några som många muslimer tar avstånd från.

Det sekulära förhållandet mellan kristendomen och staten har skett till många kristnas förtret. Detta är fallet även i Sverige, där vi minns episoder av bråket kring konstverket Ecce Homo och hur motståndet till kvinnliga präster var starkt. Det var inte motstånd som handlade om att politiken lade sig i Svenska kyrkans förehavanden, utan det var på rent teologisk nivå. "Homosexuella är en cancersvulst på samhällskroppen" ledde till en friande dom, men i det har vi ännu ett exempel på hur en av kristendomens anhängare (Pingstkyrkan, inte minst) anser att dennes religion ska vara tongivande.

Vad Bibeln är beror på vilken troende du frågar. Vissa menar att den är deras guds ord och andra att deras gud inspirerade människor att skriva den. Att den innehåller sanningen och ska betraktas som jämställd med eller högre stående i förhållande till verifierbar fakta finns det förstås en och annan som anser, precis som det finns andra som medger att den enbart hör till religionen. Men den har en viktig roll i varje kristens liv. För mig som inte är troende, så är det en bok.
Citera
2026-08-20, 00:13
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Jag sympatiserar inte med sd, i synnerhet inte efter dessa fyra år.
Jag bröt med sd helt åsiktsmässigt när det framgick att dom sökte sammarbete med expo.

F.ö. handlar ju tråden om jomshof och islam. Delar hans åsikter och farhågor.

Varför vill du då rösta på Islamapologeten Kasselstrand då?
Citera
2026-08-20, 01:59
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Du tycks göra gällande att muslimer är en enhetlig grupp av bokstavstrogna fundamentalister.

Nej, jag har inte gjort gällande att muslimer är en enhetlig grupp, tvärtom skrev jag att religiös fanatism tycks vara rätt sällsynt hos bosnier t.ex. Har du någonsin skrivit högskoleprovet och hur gick det i så fall på läsförståelse-delen?

Citat:
Det finns förstås såna, men det finns desto fler som kallar sig muslimer som en kulturell identitet utan att de ens är troende på islam. Däremellan finns många grader av troende, som är olika för varje enskild person. Terrorister som använder sig av en religiös identitet och en påstådd guds beskydd för sin terror finns också. Dessa är inte sällan några som många muslimer tar avstånd från.

Det sekulära förhållandet mellan kristendomen och staten har skett till många kristnas förtret. Detta är fallet även i Sverige, där vi minns episoder av bråket kring konstverket Ecce Homo och hur motståndet till kvinnliga präster var starkt. Det var inte motstånd som handlade om att politiken lade sig i Svenska kyrkans förehavanden, utan det var på rent teologisk nivå. "Homosexuella är en cancersvulst på samhällskroppen" ledde till en friande dom, men i det har vi ännu ett exempel på hur en av kristendomens anhängare (Pingstkyrkan, inte minst) anser att dennes religion ska vara tongivande.

Oj, tack för att du redogjorde för dessa självklarheter. På vilket sätt skulle något av det motsäga vad jag skrev?

Citat:
Vad Bibeln är beror på vilken troende du frågar. Vissa menar att den är deras guds ord och andra att deras gud inspirerade människor att skriva den. Att den innehåller sanningen och ska betraktas som jämställd med eller högre stående i förhållande till verifierbar fakta finns det förstås en och annan som anser, precis som det finns andra som medger att den enbart hör till religionen. Men den har en viktig roll i varje kristens liv. För mig som inte är troende, så är det en bok.

Med brasklappen att jag inte har koll på varje liten kristen sekt, lär kristendomen inte ut att Bibeln är Guds bokstavliga ord, utan att den är inspirerad av Gud men skriven av människor. Islam (mainstream-Islam och mig veterligen all Islam) lär ut att Koranen är en exakt kopia av en förlaga som finns i himlen.

Detta är en fundamental teologisk skillnad mellan kristendomen och Islam. Håller du med om detta eller är du totalt efterbliven?
Citera
2026-08-21, 07:15
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/richard-jomshof-sd-vill-bli-demokratiminister
Citat:
Enligt statsminister Ulf Kristersson saboterar Richard Jomshof valrörelsen med sina uttalanden om islam.

Men SD-toppen står på sig.

Nu vill han ha en nyinrättad post som demokratiminister.

– Jag skulle kunna bli en mycket bra minister, säger han.
Citera
Igår, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/richard-jomshof-sd-vill-bli-demokratiminister
Mycket intressant - då bör alla de 4 personerna som nu delar ministerposten släppa fram RJ , för att slippa sina 25 procents bördor ..

Smart drag där av RJ , en sanning få känner till - 4 babblar i munnen på varandra om mänskliga rätter i detta nuvarande försök att ersätta ministerposten.
Demokratin är inte att man får tycka som man vill - om man inte verkligen visar sitt intresse för Sveriges framtid.

Mycket bra iakttagelseförmåga RJ 🙂 , mycket bra ..

Man kan inte förlita sig på 1941's formulering president Roosevelt fyra friheter (The Four Freedoms)
Tiden och invandrarpolitiken är totalt annorlunda 2026 i Sverige.
Senast redigerad av Snylt-off Igår kl. 19:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in