2026-08-19, 11:54
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt-off
Feta bokstäver JA absolut - vi svenskar är födda utan islam <-----
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/M7a24E/richard-jomshof-sager-att-han-hatar-islam-kan-fa-ministerpost

Absolut inget att fundera på
Jomshof ska ha ministerposten som chef för hemvisitation i islamisters hem inom sveriges riksgränser.
Det är naturligt att avsky det som islam står för. Underkastelse, världsherravälde.
Citera
2026-08-19, 12:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag snackar om att om du inte blir arg när din motståndare blir arg, har du en fördel.

Jag snackar också om att om du inte blir arg när du pratar med någon som är arg, eller ens över att personen är arg, har du inte bara en fördel, utan mår bättre.

Jag snackar dessutom om att om du inte blir arg överhuvudtaget, oavsett om du pratar med någon som är arg eller inte, och oavsett om du pratar med någon överhuvudtaget, kommer du att må bättre.

Ok inga konstigheter där. Pratar du alltså om Jomshofs taktik när han argumenterar?

Jag är inte så intresserad av Jomshof som person utan mer vad som händer när man piskar upp hat mot personer eller institutioner i allmänhet.
Citera
2026-08-19, 12:28
Medlem
Duvlorts avatar
Intressant att Jomshof får vatten på sin kvarn nu, till och med från en statsvetare.
Bättre självmål från en så kallad antiislamofob får man leta efter.
Må alla otrogna brinna. Inshallah!
Citera
2026-08-19, 12:38
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ok inga konstigheter där. Pratar du alltså om Jomshofs taktik när han argumenterar?
Nej, inte specifikt, utan allmänt.

Citat:
Jag är inte så intresserad av Jomshof som person utan mer vad som händer när man piskar upp hat mot personer eller institutioner i allmänhet.
Oundvikligen orsakar det känslomässiga reaktioner. Sedan leder det till ett ifrågasättande av institutionella principer.

Tyvärr är det så i dagsläget att om något som sägs inte korrelerar med de rådande, ofta betingade, värderingarna och politiska eller ideologiska uppfattningarna, och människor därför ”tar illa upp”, ”blir upprörda” eller ”blir arga”, så används dessa reaktioner som argument för att det som orsakar dem bör begränsas eller förbjudas.

Hets mot folkgrupp är ett sådant institutionellt resultat.

Vänstern tenderar att vara de största grinollarna just nu.
Citera
2026-08-19, 12:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej, inte specifikt, utan allmänt.

Oundvikligen orsakar det känslomässiga reaktioner. Sedan leder det till ett ifrågasättande av institutionella principer.

Tyvärr är det så i dagsläget att om något som sägs inte korrelerar med de rådande, ofta betingade, värderingarna och politiska eller ideologiska uppfattningarna, och människor därför ”tar illa upp”, ”blir upprörda” eller ”blir arga”, så används dessa reaktioner som argument för att det som orsakar dem bör begränsas eller förbjudas.

Hets mot folkgrupp är ett sådant institutionellt resultat.

Vänstern tenderar att vara de största grinollarna just nu.

Det finns många ”grinollar” på högerkanten också kan jag intyga. Tex när jag framfört att invandring och utvandring är frågor som jag inte bryr mig så mycket om har folk sagt att jag borde avrättas här på forumet.

Men jag tror vi håller med varandra i grunden. Man ska få hata någon eller något men det får inte gå över till våld mot person eller institution.
Citera
2026-08-19, 12:57
Medlem
Sven5678s avatar
.

.
Senast redigerad av Sven5678 2026-08-19 kl. 13:03. Anledning: Trams
Citera
2026-08-19, 12:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns många ”grinollar” på högerkanten också kan jag intyga. Tex när jag framfört att invandring och utvandring är frågor som jag inte bryr mig så mycket om har folk sagt att jag borde avrättas här på forumet.

Ja, det har jag inga tvivel om. Jag har sett det gång på gång.

Men det är vänstern som propagerar för och lobbar för begränsningar av yttrandefriheten. Vänsterpartiet är exempelvis en tydlig och dokumenterad pådrivare för att könsdiskrimineringslagen ska träda i kraft.

Moderaterna är förvisso också inne på samma spår, men i praktiken är de också vänster, bara "lite mindre".
Citat:
Men jag tror vi håller med varandra i grunden. Man ska få hata någon eller något men det får inte gå över till våld mot person eller institution.
Ja, men hur ställer du dig till hat som uttrycks genom ord och verbala uttryck? Anser du att det ska förbjudas?
Citera
2026-08-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det ska han inte alls ha, Rickard Jomshof är en idiot! "I Sverige är religionsfriheten lagstadgad och grundas i svensk grundlag. Det innebär att alla har rätt att utöva sin religion, att byta religion och att fira religiösa högtider. Religionsfriheten skyddar även att man inte behöver berätta om sin tro eller religion. Det är viktigt att notera att religionsfriheten är en av de mänskliga rättigheterna och omfattar även icke-religiösa övertygelser."

Men du är medveten om hur det ser ut i muslimska länder med kvinnoförtryck m.m? Det går även titta på hur det har blivit i England i vissa städer där muslimer har stort inflytande, men du lever i en bubbla?
Citera
2026-08-19, 13:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Ja, men hur ställer du dig till hat som uttrycks genom ord och verbala uttryck? Anser du att det ska förbjudas?

Jag anser att vissa uttryck riktade på ett visst sätt ska vara olagliga. Jag är inte för 100% yttrandefrihet. Men jag anser att det ska vara väldigt högt i tak vad man får säga.
Citera
2026-08-19, 13:51
Medlem
Grits-and-Gravys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Finns massor av unga svenskar som kan ta dessa jobb, medans man funderar på läsa vidare etc, men dom vill inte jobba och sitta i ett fikarum, där man känner sig som en outcast och ingen pratar svenska.

Jag har jobbat på ett stort företag med myndighetsutövning. Invandrarna jobbar klart mycket hårdare än etniska Svenskar. Muslimer Judar eller andra religioner var det inga problem med förutom ledigheter. Muslimerna jobbade alltid jul och var nöjda med det men samtidigt sökte ledigt deras högtider.
Det var alltid krav med yngre generationer om "kan bara jobba 50% då mitt instagram har många följare" och "tyvärr jag sover till 10 kan bara jobba från 12 och fram" Fick avisa en förälder då de ville vara med intervjun!

Åk till ditt apotek,vårdcentral eller ålderdomshem. Utan dessa människor stannar Sverige!
Citera
2026-08-19, 13:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Du pratade om att splittra samhället?

Jen jag skrev att han skapar splittring. Och att han är dum som har persondebatt istället för sakfrågan.

Han skulle lätt kunna använt det mediala fokuset till att skaffa poänger, visa sina teorier och skapa politik. Men istället tjafsar han med journalister på twitter.
Citera
2026-08-19, 15:28
Medlem
snigel1s avatar
Vadå vill göra det möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in