Igår, 18:05
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Ryssland har idag en yrkesarmé som innebär att den som ska slåss för ryska armén får betalt för sin insats och ytterst för en väsentlig risk att dö. Samtidigt har Ukraina en slavarmé av s.k. värnpliktiga, dvs. personer som tvingas till kriget mot sin vilja.

Många i Väst tycker att Ukraina måste slåss till sista blodsdroppen, borde då inte Väst ta och öppna sina bankkonton och erbjuda generösa ersättningar till alla dessa ukrainare som visar ett kompakt ointresse för Zelenskyjs krig?

Jag vill inte kriga i Ukraina, men om jag skulle göra det så skulle jag vilja ha väldigt bra betalt för det. Jag tänker inte kriga för att någon politiker säger att det är för nationens bästa. Vad spelar nationens bästa för roll för mig när jag har dött?

Många säger att män ska dö för sitt land, men det är lätt att säga när det är någon annans land som är under attack och man själv kan sitta och fisa i sin lyxfåtölj. Om ni inte vill dö för Ukraina så anser jag inte att ni har någon rätt att kräva att ukrainare ska göra det.

Vad ska ukrainska män dö för? Att deras fruar och flickvänner ska fortsätta vardagen någonstans i Väst som lyxfruar åt välbärgade tyskar eller prostituerade i Dubai medan deras egna lik ligger nedskyfflade i en massgrav?

Ska de göra den uppoffringen så ska de ha bra betalt och Ukraina har knappast råd för egen maskin. Alltså återstår att alla krigshetsare i Väst vackert får acceptera höjd skatt och längre vårdkö för deras dröm om en ukrainsk seger.

Hur mycket skulle du själv vilja offra ekonomiskt för att motivera en ukrainsk yngling att slåss i kriget?
Citera
Igår, 18:16
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Varför skulle vi? helst skulle jag jag inte vilja ge ett öre till dom, men tyvärr gör jag det genom att jag betalar skatt.
Citera
Igår, 18:26
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ryssland har idag en yrkesarmé som innebär att den som ska slåss för ryska armén får betalt

Har du bevis på att de får betalt? De flesta dör ganska fort vid fronten.

Ryska staten lurar män, genom att hävda att dödade ryska män vid fronten istället har deserterat. Då slipper ryska staten betala ut en krona, och det är precis vad ryska staten gör.

Detta är välkänt för alla som följer vad som pågår därborta. Precis som hur ryska kvinnor förför ryska män, och övertalar dom att strida vid fronten, för att sedan som änkor kunna komma över mannens dödsersättning, som nu alltså konstaterats aldrig betalas ut. Stackars stackars kvinnor, godhjärtade änglar.

Självklart håller inte en korrumperad ondskefull diktatur sina löften, varken till sina förtryckta medborgare eller till omvärlden.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma Igår kl. 18:31.
Citera
Igår, 18:33
Medlem
53....so whats avatar
Varför?
Övriga Eu stater är ju nöjda att Ukrainska män o kvinnor offrar sig gratis, varför betala.
Sen får staten Ukraina miljarder redan. Krigsherren där får väl omfördela pengarna om så är.

Tror TS att utländska stater skulle betala våra militärer om vi låg ikrig?
Citera
Igår, 18:34
Medlem
adelsnabels avatar
Klart vi skall betala. Putler förstår bara styrka.
Citera
Igår, 18:35
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ryssland har idag en yrkesarmé som innebär att den som ska slåss för ryska armén får betalt för sin insats och ytterst för en väsentlig risk att dö. Samtidigt har Ukraina en slavarmé av s.k. värnpliktiga, dvs. personer som tvingas till kriget mot sin vilja.

Många i Väst tycker att Ukraina måste slåss till sista blodsdroppen, borde då inte Väst ta och öppna sina bankkonton och erbjuda generösa ersättningar till alla dessa ukrainare som visar ett kompakt ointresse för Zelenskyjs krig?

Jag vill inte kriga i Ukraina, men om jag skulle göra det så skulle jag vilja ha väldigt bra betalt för det. Jag tänker inte kriga för att någon politiker säger att det är för nationens bästa. Vad spelar nationens bästa för roll för mig när jag har dött?

Många säger att män ska dö för sitt land, men det är lätt att säga när det är någon annans land som är under attack och man själv kan sitta och fisa i sin lyxfåtölj. Om ni inte vill dö för Ukraina så anser jag inte att ni har någon rätt att kräva att ukrainare ska göra det.

Vad ska ukrainska män dö för? Att deras fruar och flickvänner ska fortsätta vardagen någonstans i Väst som lyxfruar åt välbärgade tyskar eller prostituerade i Dubai medan deras egna lik ligger nedskyfflade i en massgrav?

Ska de göra den uppoffringen så ska de ha bra betalt och Ukraina har knappast råd för egen maskin. Alltså återstår att alla krigshetsare i Väst vackert får acceptera höjd skatt och längre vårdkö för deras dröm om en ukrainsk seger.

Hur mycket skulle du själv vilja offra ekonomiskt för att motivera en ukrainsk yngling att slåss i kriget?
Din frågeställning är bra.
Finlands sak är vår, sades det en gång i tiden.
Nu har vi inte ryssjäveln precis inpå knutarna men om han inte hejdas i Ukraina, vad väntar då?
Till den dagen vi har egna kärnvapen och kan skjuta Moskva och Stalingrad dit pepparn växer så gör vi nog bäst i att stödja Ukraina både materiellt och ekonomiskt.
Jag är beredd att lägga rätt många tusenlappar ur egen plånbok om jag vet att pengarna kommer att ta kål på ryssar och inte i stället hamnar i fickorna på en massa korrupta mellanhänder.
Citera
Igår, 19:01
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Du förutsätter felaktigt att värnpliktiga i Ukraina inte får någon ersättning. Beroende på position i Försvarsmakten får de förstås olika ersättning men de som strider vid fronten får ersättning som ligger betydligt över civilas löner i genomsnitt. De får alltså redan bra betalt.
Citera
Igår, 20:18
Medlem
Batagares avatar
Många rysstroll som befolkar tråden.
Citera
Igår, 20:42
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Många rysstroll som befolkar tråden.
Det syntes redan på trådens titel och formulering. Concern trolling har varit en gammal vatnik-standard sedan typ 2012.

Mer i samma spellista, from the usual suspects:
(FB) Hur mycket är ni redo o betala för sanktionerna mot Ryssland?
(FB) Nato-toppen: Mer pengar till Ukraina, mindre pengar till annat (2024-11-15)
(FB) Tänk om vapen och pengar väst ger försnillas?
(FB) Om alla från Ukraina kommer till Sverige blir vi utan pengar
Osv. osv.
Citera
Igår, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Din frågeställning är bra.
Finlands sak är vår, sades det en gång i tiden.
Nu har vi inte ryssjäveln precis inpå knutarna men om han inte hejdas i Ukraina, vad väntar då?
Till den dagen vi har egna kärnvapen och kan skjuta Moskva och Stalingrad dit pepparn växer så gör vi nog bäst i att stödja Ukraina både materiellt och ekonomiskt.
Jag är beredd att lägga rätt många tusenlappar ur egen plånbok om jag vet att pengarna kommer att ta kål på ryssar och inte i stället hamnar i fickorna på en massa korrupta mellanhänder.

Menar du att vi skulle angripa en stor kärnvapenmakt med kärnvapen?
Av gjord är vi komna och till jord ska vi återgå.
Stalingrad finns inte längre, den heter något annat sist jag var där.
Citera
Idag, 00:55
Medlem
Citat:
Ryssland har idag en yrkesarmé som innebär att den som ska slåss för ryska armén får betalt för sin insats och ytterst för en väsentlig risk att dö. Samtidigt har Ukraina en slavarmé av s.k. värnpliktiga, dvs. personer som tvingas till kriget mot
Kan vi inte skicka dit våra arbetslösa ungdomar istället för pengar då?

Blir win,win, för både EU, Sverige och Ukraina.
Ukraina får friskt blod till slagfälten och vi och Eu slipper hålla ungdomsarbetslösheten under armarna ekonomiskt.

Dessutom slipper vi donera så mycket pengar till Ukrainakriget.

På sikt löser sig ungdomsarbetslösheten för oss svenskar också, detta då ungdomarna går åt på slagfältet och arbetslösheten därmed sjunker.

Ett bra utbyte med trippelvinst för Sverige och EU med andra ord.
Citera
Idag, 07:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Frågeställningen är felaktig eftersom du inte har rätt någonstans.

Släng tråden i papperskorgen.

Citat:
Ukrainian frontline infantry soldiers are currently paid significantly more than their Russian counterparts. Following a major military pay reform enacted by Ukraine in mid-2026, frontline Ukrainian troops deployed on the active combat "zero line" can now earn between $6,000 and $10,270 per month depending on their active combat days. By contrast, Russian contract soldiers fighting in Ukraine earn a baseline monthly combat salary starting at roughly $2,600 (approximately 210,000 rubles), though this baseline can be heavily supplemented by large, one-time regional sign-up bonuses
https://www.yahoo.com/news/world/articles/ukrainian-troops-getting-10-000-092639769.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAAJkT _xXE6tDKOwPgIx2AgqSwbahyrICT7lrU9FssBsu7qn8lZS0Ma5 qIzPGesuyY-GyByThrDyEoQU CflFROG6dRDo1YtVGNiMn2qJUPF5HMmErk7hbaWIj21VXcGd9n EZgZxC3g7g7SODKowXmxrWJhP2fXfdW8FdPzduYk2Mm3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in